Web Analytics
Jump to content

Blodbøk til gitarkropp?

Recommended Posts

Har en kollega som sagde ned ei gammel blodbøk (80cm i diameter), som han igjen har sagd i omtrent 7,5cm tykke bord.

Noen her som har lagt gitarkropp av blodbøk? Jeg lurer på om noen kan komme med tips til hva jeg skal se etter i treverket når jeg plukker ut emne til min gitarkropp.  Noen som har tips eller informasjon både spesifikt til blodbøk, men selvfølgelig også generelt?

Alle andre tips av interesse også selvsagt.

Blir så misunnelig når jeg ser flotte selvbygg her inne, så klarer ikke å la denne muligheten til flott treverk å gå fra meg 🙂

Edited by SunMaster

det høres alle tiders ut, jeg har aldri prøvd bøk, men hvorfor ikke? de bordene blir vel såpass bred at du får en hel kropp uten å måtte lime sammen to eller flere biter? er treverket tørket ut eller må du tørke det selv? Se i allefall etter sprekker eller andre skavanker.  Hvis du må tørke det selv, så er det et godt tips å forsegle endeveden med for eksempel trelim som du smører på, dette for å unngå at treverket sprekker opp.

• 2 weeks later...

Oi - jeg har jo fått flere svar, og ikke fått det med meg 🙂

I følge min kollega så var det et område av treet han hadde sett endel liv. Det skal bli spennende å se hva han har funnet - om et par ukers tid. Sa meg fornøyd med 2 tommers tykkelse.  Det blir vel mursteinstungt da hehe.

På 24.2.2019 den 23.02, arneK skrev:

det høres alle tiders ut, jeg har aldri prøvd bøk, men hvorfor ikke? de bordene blir vel såpass bred at du får en hel kropp uten å måtte lime sammen to eller flere biter? er treverket tørket ut eller må du tørke det selv? Se i allefall etter sprekker eller andre skavanker.  Hvis du må tørke det selv, så er det et godt tips å forsegle endeveden med for eksempel trelim som du smører på, dette for å unngå at treverket sprekker opp.

Treverket er nyhugget, så jeg må tørke det selv. Har en grei garasje der jeg tenkte å ha det liggende i et par år i alle fall.

Godt tips å forsegle endene med trelim, det skal jeg gjøre.

• Like 1