Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Hva er denne verdt?"-tråden

Anbefalte innlegg

Ser folk poster om verdier rundtomkring. Kanskje greit å ha en sånn tråd for de som er usikker på prislappen de skal sette på gitarutstyret sitt. 

Vurderer å legge min gamle Epiphone Les Paul Custom til salgs. Den her stor affeksjonsverdi, siden det var min første gitar. 

Hvor mye kan jeg få for noe sånt? 2.500kr? Den er mye brukt og har en del båndslitasje. Det er ikke merkbart for meg, men godt synlig hvis man ser etter det. 

2008 modell, Made in Korea. GFS pickups. Låter og spiller bra, men har sine bruksmerker. 

Kommer jeg til å angre mtp kost/nytte? 

20190217_201325.jpg

20190217_201420.jpg

20190217_201440.jpg

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vanligvis litt mer for Korea Epi s  .

Med bra annonse og fine bilder burde du kunne få opp mot 3500 . Ikke at noen her vil betale det . Du må være villig til å sende vanligvis , men bor du i et sted med mye folk i nærheten kan du muligens selge lokalt .

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var båndslitasjen jeg tenkte på som prisreduserende. En tusing i avslag, men så er gode GFS pickups også som jeg håpet på kan være litt attraktivt. Litt dumt å selge sin første gitar. Den kostet hele 7k da jeg kjøpte den i 2006. Men så ser jeg ikke helt poenget med å ha en gitar som jeg aldri bruker heller. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dumme med Epi LP er at de har blitt billigere og billigere, og kvaliteten på dem har fulgt samme trend. Det gjør at det er vanskelig å få noe igjen for de med noen år på baken, selv om de ikke helt kan sammenlignes med det som henger i butikken i dag.

Båndslitasje trekker ned. Det er dyrt å skifte bånd. Det er jo klart at GFS i en slik gitar er en oppgradering, gjorde det selv med en Black Beauty, og det ble en helt annen gitar. På den annen side koster jo ikke GFS- pickups noen formue, og det er ikke så ofte at man får igjen det man har betalt for andre pickups. Gitaren blir bare litt lettere å selge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føler at det i en slik tråd er viktig at noen sier:

«den er verdt det noen er villig til å betale for den.»

For det er veldig hjelpsomt. 

Ikke selg den. Tror ikke du får så mye for den, og du kan angre senere. Jeg har min første gitar, en Rød Japan Squier Strat kjøpt i 93, selger den ikke!

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idé til ny tråd? "Burde jeg selge denne gitaren" 😁

Jeg er enig, da. Du vil ikke få nok igjen for gitaren til at det er verdt det. Selv har jeg fortsatt min første el-gitar (jeg teller ikke Behringer-gitarpakken jeg hadde aller, aller først), en '01 Fender Double Fat Stratocaster. Den har også en god del båndslitasje (jeg spilte masse, og jeg spilte kun på den gitaren de første årene), så jeg tror ikke det lønner seg å selge den, selv om det hadde vært kult å brukt de kronene på en gitar jeg hadde spilt mer på. 

• Hehe 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Troll skrev:

Tror jeg skal satse på refret, en gang i fremtiden når jeg har tid :)
Kanskje salg vil være en kortvarig glede. Fint med litt cash, men det blir brukt opp og glemt. 

Enig. Det er blitt litt sånn at gitarer under en viss verdi er det ikke stort vits å selge. Pengene bare forsvinner i det store intet uansett. Jeg er litt der med den sorte 570en jeg har liggende ute. Virker som om markedet er fullstendig mettet i prisklassen 3000-10000,-.... Helt umulig å få solgt noe. Nesten. 

Nå er ikke en sort 570 stort attraktiv heller, erkjenner jeg. 550en i Candy Apple red var lettere å selge. Samme årstall, men i kjipere stand. Vingler mellom å ville selge og å beholde. Det er jo en meget bra gitar til prisen, i den sjangeren.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutter siden, Troll skrev:

Tror jeg skal satse på refret, en gang i fremtiden når jeg har tid :)
Kanskje salg vil være en kortvarig glede. Fint med litt cash, men det blir brukt opp og glemt. 

Cashen du kan forvente å få er så lite at det er ikke verdt det.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Har en Morgan elektro-akustisk som jeg aldri spiller på. Noen som vet om det er et marked for halvrimelige akustiske? Er vel litt risky å sende også?

Kostet 6000 ny. Får jeg 3-4000 for den tror dere?

20190322_181419-600x1067.jpg

20190322_181435-600x1067.jpg

20190322_181439-600x1067.jpg

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• ... og etter pickupbytte låter den riktig fint også! Mer om det her: https://forum.gitarnorge.no/topic/63556-alegree-pickups/  
    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.