Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte pickuper i SG


franknergaard

Anbefalte innlegg

Du er ute etter å spille rock/metal, eller noe annet? 
Jeg har en Seymour Duncan Pearly gates i hals på min SG, samt Bare Knuckle Black Dog i bridge - låter helt kanon. Vintage clean i hals, men mye definert vreng i bridge. 

Ellers har jeg god erfaring med Seymour Duncan Distortion i bro, hvis du spiller kun metal og rock med mye vreng. 
Seymour Duncan Blues set hvis du vil ha mer vintage rock og blues sound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Dist kan bli litt grumsete på en SG . SG er litt mørkere i lyden  enn f.eks. LP med Maple topp kropp ( som Super dist funker bedre på) .

SD og andre pickups nevnt over her funker bra og SD JB og hvis det er metal og mye vreng .

Gibson 498T har greit med output ( 13-14k) og har vært levert orig. på mange SG Standard gjennom årene .

Gibson 57 Classics plus er bra men er lavere output på ca. 8.3k .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Troll skrev:

Du er ute etter å spille rock/metal, eller noe annet? 
Jeg har en Seymour Duncan Pearly gates i hals på min SG, samt Bare Knuckle Black Dog i bridge - låter helt kanon. Vintage clean i hals, men mye definert vreng i bridge. 

Ellers har jeg god erfaring med Seymour Duncan Distortion i bro, hvis du spiller kun metal og rock med mye vreng. 
Seymour Duncan Blues set hvis du vil ha mer vintage rock og blues sound.

Det stemmer. Det går i rock og heavy fra AC/DC til Metallica og lignende. Til det hardeste har jeg andre gitaralternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale pickups med litt lavere output og klarere topp, men det kommer litt an på ampen du bruker. "Hotte" pickups (som DiMarzio Super Distortions) ble i sin tid designet for å kunne pushe preamp hardere, og dermed få mer distortion. Det behovet er ikke der i like stor grad lengre, da mer moderne amper potensielt mer enn gjør opp for det med muligheter for mye gain i preamp. (Evt. ved hjelp av pedaler.) Å få en "hot" pickup til å låte fint clean, er litt vanskeligere, selv om det er mulig det også, selvsagt.

Så kommer det an på budsjett. Selv har jeg hatt stort hell med rimelige pickups fra Tonerider Alnico 4 i et par Epiphones jeg har / har hatt. Det må også nevnes at man kan ha mye å hente i å bytte ut elektronikken til CTS 500k pots og skikkelige kondiser, da elektronikken i "vanlige" Epiphones er av den billige sorten. På mine Epis, har jeg byttet både elektronikk og pickuper, med førstepri på elektronikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Seymour Duncan Distortion. Denne er mer bright og har mindre bass. Høy output men låter likevel definert og fint. Tror den vil matche SGen din bra. Vil du ha litt mørkere lyd så kan jeg anbefale Seymour Duncan SH5 Custom. Kraftig PAF aktiv lyd, medium høy output, litt mer scooped og mørkere. Låter fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Audun skrev:

Poengterer litt tydeligere her jeg. Bytt elektronikken først. Det hjelper lite med pickuper til verdi av hele gitaren hvis elektronikken ellers struper lyden. ☺️

Finnes det komplette sammensatt sett ute for handel? Tenker da kun elektronikken.

Endret av franknergaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall veldig god erfaring med å kun bytte pickups, selv med billig elektronikk. De forskjellene jeg har hørt er at man kan oppleve diskanten litt annerledes, det skyldes forskjellige nøyaktigheter på kondensatorene. Spørsmålet er om det er verdt å bruke 700kr i pots og kondensator på en Epiphone SG. 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvor mye en vil legge i en såpass billig gitar. 

Epi pickups er ikke så inspirerende. (bortsett fra de der nyeste Probuckerne som er rimelig gode greier) så jeg skjønner behovet for å gjøre noe. 

Et rimeligere alternativ er jo Gfs. VeH derfra får gode skussmål her på forumet.

Ang elektronikk: har sett g400 med forskjellige løsninger, alt etter alder/prod.land/fabrikk. Er det full size alpha pots, mener jeg det er godt nok. Er det umerkede minipots er det bare å røske ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GFS Crunchy Pat i bridge og GFS Vintage 59 i hals på min Epiphone Les Paul. Går veldig god for at de låter helt kanon. Jeg ble hvertfall overrasket. VEH er sikkert et bedre alternativ hvis man er ute etter mye vreng. Hos GFS kan du også bestille ferdig loddet sett med pots og kondensator. 

Lønner seg å bestille alt derfra mtp frakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, franknergaard skrev:

Finnes det komplette sammensatt sett ute for handel? Tenker da kun elektronikken.

Kan anbefale settene fra denne karen:

https://www.homeoftone.co.uk/collections/fender-pre-wired-harnesses/products/home-of-tone-pre-wired-sg-kits?variant=5308063711261

Ikke råbillig, men med tanke på komponentene, er det ikke noe å si på prisen. Arbeidet er også meget pent utført. Du må vel utvide hullene til pots litt, og kjøpe nye knotter i tillegg da CTS bruker imperial mål, mens Epi bruker metrisk. Ingen stor sak, men...

Meget grei metode her:

 

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er også veldig genial, og prisen står i stil med Epiphone: 

https://www.guitarfetish.com/Kwikplug-SG-2-HUMBUCKER-Wiring-Harness-PRE-SOLDERED-Drop-In-_p_21879.html

Bestiller du en VEH humbucker I bridge og Vintage 59 eller Fat Pat med kwikplug, så får du minimalt med lodding. Det vil koste deg ca 1000kr pluss frakt for 2 humbuckere og elektronikk. 

Er du veldig nysgjerrig, bestiller du 2 stykk humbuckere til bridge og tester litt hva du liker best, du kan hytte de uten å lodde. Får alltids bruk for en ekstra humbucker en eller annen gang 😊

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 17.37, germaniumkid skrev:

Spørsmålet er jo hvor mye en vil legge i en såpass billig gitar. 

Epi pickups er ikke så inspirerende. (bortsett fra de der nyeste Probuckerne som er rimelig gode greier) så jeg skjønner behovet for å gjøre noe. 

Et rimeligere alternativ er jo Gfs. VeH derfra får gode skussmål her på forumet.

Ang elektronikk: har sett g400 med forskjellige løsninger, alt etter alder/prod.land/fabrikk. Er det full size alpha pots, mener jeg det er godt nok. Er det umerkede minipots er det bare å røske ut. 

Billig er den, men er en Gibson så veldig mye bedre slik at den rettferdiggjør prisforskjellen? Har sammenlignet litt og prøv begge og kommet frem til at jeg synes egentlig ikke det. Ikke det at jeg ikke ønsker meg en Gibson, men jeg spiller venstrehendt og utvalget er relativt slett. Og skal jeg kjøpe ny så lage Cites et helvete. Bestilte en ny Ibanez RG652 i oktober og levering er nå utsatt til 28. februar. Kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.