Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studiomikrofon


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe en studiomikrofon, og er litt usikker på hva mer jeg trenger... Må jeg ha en pre-amp eller noe, eller kan jeg bare plugge den rett i pcen og legge på effekter etterpå? Og er det noen som har noen anbefalinger på mikrofoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke hva du har av budsjett eller hva du skal spille inn, men jeg kjøpte en Studio Projects B1 mic, en Behringer Mic 100 pre-amp og et Phase 22 lydkort av Jon Henrik her på forumet til 2200,- funker fett for meg i allefall (tar for det meste opp gitar og keyboard) :P

Skal du ta opp trommer og slikt trenger du seff flere mic'er og mikser

Men til opptak av gitar funker det fint med lydkort, mic og pre-amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en studio mik trenger du noe som gir phantom power, jeg kjøpte meg selv en Rode Nt1a til 2000 kr som er dritbra og gir varme fine lyder, men jeg måtte også ha noe som ga strøm så jeg kjøpte en behringer ub1204 fx mixer også, så et stativ og ett popfilter, jeg er kjempefornøyd, totalt så ble det på hele 5000 - 6000 kr, men jeg er kjempefornøyd, ring inn til butikken og spør først hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke ha fantommating hvis ikke man vil bruke såå mye penger på det! 5 - 6k blir jo en del å bruke, hvis man bare vil spille inn for gøy, etter min mening. Men sikkert lurt hvis man først skal bruke mye penger på det.

Syntes forslaget til berrum hørtes bedre ut, hvis man fortsatt holder det på et ikke altfor høyt nivå!

men for all del, lasse! bra innlegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis han skal ha en studiomic eller med andre ord en stor membran så må han dessverre ha phantom power, men hvis han vil gjøre det billigere så må han nok kjøpe noe uten det, for det kan bli dyrt.

En om jeg har hørt at man kan få noe som gir phantom helt ned i 300 kr, men dynamisk mikrofon er vel best hvis du ikke vil ha noe som bruker strøm. og man kan vel få greie dynamiske mikrofoner overalt egentlig. men uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil virkelig ha bra resultater med gitar innspillingene dine så kjøp en shure sm57, den mikrofonen er super :), den er også dynamisk den koster selvsagt litt, men hvis man jobber litt for den så er den verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis han skal ha en studiomic eller med andre ord en stor membran så må han dessverre ha phantom power' date=' men hvis han vil gjøre det billigere så må han nok kjøpe noe uten det, for det kan bli dyrt.

En om jeg har hørt at man kan få noe som gir phantom helt ned i 300 kr, men dynamisk mikrofon er vel best hvis du ikke vil ha noe som bruker strøm. og man kan vel få greie dynamiske mikrofoner overalt egentlig. men uansett lykke til.[/quote']

Det finnes stormembran mikker i PA-verden og ;) Sennheiser har en veldig fin en på gitar.

Derimot er det kondensatormikrofoner som krever fantommating. Og dise er gjerne best, og dyrest. Men på gitar er SM57 desidert best for en hobbyist. Live brukes den også av mange proffe (deriblandt på Live at Budokan av Dream Theater). Også tammene på enkelte låter fra SDOIT skiva til DT er tatt opp gjennom SM57. Så det er en billig og allsidig mikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sm57 blir brukt i studio av proffe også, tilogmed zack wylde på det ene albumet sitt så jeg ville ikke kalt den "hobbymikrofon" men. også utenom det så takk for å gjenta akkurat det jeg har sagt. :P Jeg bruker begge deler til innspilling jeg, dynamisk og stormembran kond. fungerer kjempebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.