Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Min N5X 5W står i øvingsrommet, som halvparten av et stereo oppsett, kobla til en lukka 1X12. Den holder overaskende bra volum, også clean, i konkuranse med trommisen i fri drift.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.1.2019 den 12.54, el_roffo skrev:

KT88 ligner litt på 6L6 i lyden syns jeg, litt hardere og mer kontant enn EL34, og mer bunn enn både EL34 og 6L6. Men det slutter ikke å låte Marshall nei :) Det er vel ikke noe du merker skikkelig før du begynner å pushe forsterkeren en del.

Du får ikke noe særlig mer effekt av et sånt rørbytte, KT88/6550 trenger 600V+ for å yte max. Primærimpedans og effekttoleranse på utgangstrafoen i en Marshall stemmer ikke helt for å kjøre opp spenningen på det nivået... Hvis alt stemmer med spenning og utgangstrafo får du 50W av et par EL34, 60W av et par 6L6GC og 100W av et par KT88/6550.

Det er litt sykt ja, en 200w Marshall Major har vel 4xKT88? Hadde vært interessant å teste litt andre typer rør bare for å høre hva de bidrar med. 🤔

Må bare si at internett er et fantastisk sted, har sakte men sikkert beveget meg over i Jose-land både med og uten dioder, og det er knall saker! Mastervolum før tonestack var spesielt interessant. Fant også et schematic av Cameron Atomica (Jose modda Super Lead) i går kveld, og så fort at det var mye JCM800/Super Lead DNA (de to deler det meste). Kunne ikke legge meg før den kretsen var testa ut 😅

I tillegg til skikkelig hissig 80's lyd på high sensitivity inputen, ble jeg overraska over at low sens. låter meget nært en stock Marshall! Litt tightere, hårfint "smoothere" og tar pedaler bedre. Har ikke lyst å borre hull til switcher, så må skaffe push pull pots for å switche inn og ut dioder (20v Zener) og transistorer (MPSA06, samme som Friedman sin sat switch)! 

Låter ca sånn, først low sensitivity så high rundt 0:52

https://www.dropbox.com/s/9s2ewo5syi2ghs4/Atomica mod.wav?dl=0

Endret av Alfi27
  • Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Major hadde 4xKT88 ja, skulle være nok effekt for de fleste :) Hvis du vil eksperimentere med andre rør i en Marshall er det biaskretsen som må modifiseres litt, muligens også litt på rørsoklene hvis jeg ikke husker helt feil. 6L6 og KT88/6550 trekker høyere glødestrøm enn EL34, men stort sett er det innenfor toleransene til strømtrafoen. Hvis du får ned anodespenningen til 250-300V kan du kjøre på med 6V6 også :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.