Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store ampmod-tråden!


Anbefalte innlegg

Har det siste året, og spesielt den siste måneden og to, blitt veldig interessert i ampkretser og alt det innebærer og omhandler. I fjor gjorde jeg et mislykka forsøk på å konvertere en Marshall 1987x om til en 2204-krets, i utgangspunktet ikke en massiv jobb men det endte nesten i katastrofe og besøk til amptech på 1800 kr... Samt 350v i pekefingern. 

Klarte også for ikke altfor lenge siden å ødelegge kretskortet på en Vintage Modern, heldigvis var det bare et jordingspunkt som ble brent og fikk solgt den med moderat tap. Bestemte meg egentlig for å legge hele greia på hylla, helt til jeg fikk en Marshall JMP fra 1972 som jo er en kjempeamp å fortsette en mislykket karriere som amptech på... Prøvde meg på en one wire mod, og utrolig nok ble resultatet vellykket. Særdeles vellykket faktisk, nok til at interessen og lysten fikk seg en solid confidence-boost! 

Har egentlig ikke leita noe særlig, men tror ikke det finnes en tilsvarende tråd, og den kan i så fall ikke være spesielt aktiv? Tenkte at i denne tråden kan det deles diverse tweaks og modifikasjoner til alle slags amper, jeg vil dog anta at det naturlig blir mer Marshall enn annet siden det er et såpass massivt marked for det. Gjerne også historier hvor ting kanskje ikke har gått helt etter planen f eks 😝

For å starte tråden, handla for 150 kr i kondensatorer og resistorer (i snitt litt over en femmer per del) og hadde tenkt å gjøre en del ting med 2204en for å få den litt sintere. Redusere V1 grid-resistoren på 10k til 2,7k med en 0.68uf bypass, det samme på V2 grid 820R, og en 1000pf bypass på negative feedback-resistoren. Fant ut at det kunne lønne seg å ta det steg for steg for å høre nøyaktig hva hver endring faktisk gjør, så jeg starta med å bypasse V2 820R med en 0.68uf. 

Det er ganske utrolig hvor mye forskjell en liten komponent kan gjøre, det var sammenlignbart med å putte en skikkelig high end boost som er perfekt EQ'et i front, bare hakket mindre drastisk kanskje. Ikke så tørr og twangy som en stock 800. Er egentlig ikke veldig gira på å prøve ut resten av tingene siden det ble så bra... Kanskje å bypasse NFB resistoren, som jeg vet Friedman liker å gjøre for å tighte opp bunnen litt. 

Gleder meg til å høre (evt lese) hva dere har å dele! 😃

Endret av Alfi27
  • Liker 6
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å høyre at andre prøver seg på forsterkere også (uten å dø av støt ;) ) :). Eg har holdt på med bygging og modding av forsterkere i ein del år no og må seie at dette er bortimot toppen av fritidssyssel. Det begynte med å modde ein Marshall JTM30 - inn/utkobling av diodene i vrengkanalen med switch, samt installasjon av vifte (JTM30/60 er kjent for å bli for varme og svi PCB/loddinger/trafo). Dette med diodene var noko Internett meinte var fy-fy i ein rørforsterker, og då måtte dei sjølvsagt kobles ut. Den låt forresten bra både med og uten dioder :) Hmmm... når eg tenker meg om så har eg "poka" rundt i forsterkere tidligere også, men eg tok ein pause etter at eg fekk 500V i fingeren frå ein filterkondensator i ein Marshall 9001 pre-amp (ved rørbytte), dette anbefalar eg ikkje. Anyway, eg byrja å bygge litt studioutstyr (kompressorer og mik-preamper) litt utpå 2000-tallet og dette førte til tanken om å bygge rørforsterkere også. Så eg hoppa i det og hamstra inn lassevis med deler og byrja å lodde saman ulike forsterkere. Eg byrja med Marshall 2061 og gjekk videre til Marshall 1987/2204 og har utvida med ei røys andre design, både egne variantar og meir kjente oppsett. Den ampen eg kanskje er mest fornøyd med er ein som @Roger Wilco bytta til seg, det er ein variant av Matchless Spitfire med EL34 i staden for EL84 i utgangen. Det står forresten ein tilsvarende i Duper studio i Bergen som eg donerte til dei. Eg får prøve å følge med på tråden og kome med dårlige råd og slikt etter kvart ;) Dersom det er andre som kunne tenkt seg å begynne med modding/bygging så har eg stående nokre "prototyper" som kan selges videre og som er mod-bare ;) 

Endret av McJostein
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har moddet og reparert noen gitaramper innimellom. Første prosjektet var da jeg og brodern modifiserte en Marshall til en kamerat til å bruke 6L6 i utgangen. I min egen gamle Marshall ble det full ombygging av strømforsyning og bias for å bruke KT88 i den. "Stram" filtrering med store kondiser. Ble ganske sint med veldig tight bånn :)  Så har jeg en bitteliten Ibanez røramp der jeg har satt bryter på gaindiodene og koblet ekstern høyttalerjack.

Ellers har jeg bygget en "brute force" headset-/stereopreamp med rør-likeretting og rør-spenningsregulering og rør over hele linja, samt en enkel single-end KT88 stereoforsterker. Dvs. selve forsterkerkretsen er enkel, strømforsyningen er vel ganske omfattende :) 

Jeg har litt for mange prosjekter både i gitarer, forsterkere, bil og hus nå, men har et par gamle engelske transformatorer fra en 200W amp som kanskje må bli til noe en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykta at ingen kom til å svare, godt å se at det i hvertfall er noen som driver med slikt 😝

@McJosteinDioder er en kontroversiell gruppe med komponenter ja, Jose Arredondo er jo kjent for å bruke det i stedet for å drille for et ekstra preamprør og det er rimelig ettertraktede og kopierte amper/kretser. Et annet klassisk argument spesielt på TGP, er vel at folk som dømmer dioder i ampkretser nord og ned ofte er de samme som ikke nøler med å kjøre en vreng/boost pedal og to i front av sin grisedyre fullrørs amp 😂 

Personlig er jeg litt usikker, på "alle" de to moddene jeg suksessfult har utført har det blitt bedre resultater enn jeg noen gang har klart med en pedal i front. Og Jubilee har jeg heller aldri klart å bli helt venn med, men det tviler jeg på at er diodene sin skyld. Den blir ofte framstilt som en "JCM800 med innebygd boost pedal", og både lyden og kretsen er rimelig forskjellig fra den beskrivelsen. Min teori er at cleankanalen "stjal" et gainsteg, og de måtte gjøre opp for det med dioder 😝

@el_roffo Kult å høre! Hva slags Marshall(er) var det? Har hatt en 2203KK og den låt steike bra, følte ikke den låt noe mindre 800 selv om den hadde KT88. Alltid gøy med prosjekter da, lukter det Marshall Major av de 200w trafoene eller? 😉 Når jeg får litt mer cash på bok og helst relativt jevn inntekt, må jeg også prøve meg på å bygge en amp fra bunnen tror jeg 😎

Til slutt en liten ting jeg har tenkt på; jo mer jeg lærer om hva som foregår inni en amp, jo mer begynner jeg å tvile på at det er realistisk å lage en eksakt digital kopi med utgangspunkt i kretsen... Har mer tro på Kemper sin metode som tar utgangspunkt i lyden i stedet for kretsen, men likevel er det vanvittig mye greier som skal være på plass. Når det er sagt, russiske Mercuriall har en plugin som heter Spark, og 800-modellen deres er noe av det nærmeste jeg har hørt en ekte 800. Nærmere enn både Fractal, Atomic og spesielt Line 6 (Helix)... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. Lenge siden jeg har vært inni en amp nå. Bygde et kit fra ampmaker og et fra Weber for noen år siden. Modda en marshall jtm 45 ri fra 6L6 til kt-66, låt bedre mener e å huske. Frister å sette i gang med et kit igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alfi27 skrev:

Et annet klassisk argument spesielt på TGP, er vel at folk som dømmer dioder i ampkretser nord og ned ofte er de samme som ikke nøler med å kjøre en vreng/boost pedal og to i front av sin grisedyre fullrørs amp.

Og det er vel en grunn til at amp produsentene som regel har diodetrinnet som nr.3 eller4. Alltså ikke i front. Jeg har fortsatt ikke sett en grisedyre fullrørsforsterker med send/ret kontakter midt i gain kretsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jonta skrev:

Og det er vel en grunn til at amp produsentene som regel har diodetrinnet som nr.3 eller4. Alltså ikke i front. Jeg har fortsatt ikke sett en grisedyre fullrørsforsterker med send/ret kontakter midt i gain kretsen...

Litt usikker på hva du mente nå, at grunnen til at puristene som dømmer dioder i ampkretser nord og ned, men fortsatt bruker dioder (i form av pedaler), er at det ikke havner midt i kretsen? 🤔 Som forsåvidt er et valid poeng, hvis det var det du mente, men jeg har aldri sett noen av de stille spørsmål om hvor i ampkretsen diodene er plassert 😝

 

Et spørsmål til dere mer erfarne moddere/byggere: helt siden jeg oppdaget bright capen's ganske heftige påvirkning på tonen har jeg lurt på om det finnes noen måte å "emulere" den effekten/tonen uten å faktisk ha en bright cap? Jeg kjører i 9,5/10 tilfeller gain rundt 5-6, fordi det er da bright capen gjør jobben sin best uten å dominere... Så den knoben blir stående der 95% av tiden uten å bli berørt. 

Én vei rundt det fant jeg da jeg gjorde one wire modden, for da kan volume 1 settes på 5 for perfekt bright cap-miks, også blir volume 2 som en variabel, innebygd boost-pedal. En annen vei rundt det i motsatt retning (for mindre gain), er å switche inn og ut bright capen med en push pull/switch. 

Har en følelse av det kanskje er eneste løsningen? Friedman tror jeg ikke bruker bright cap eller to gain knobs, men så er ampene hans mørkere enn ekte Marshaller også 🤔  

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøvde å si var at, man har ikkke noe mulighet til å plugge inn boost/drive pedalen (diodene) noe annet sted enn i front. Med mindre preampen er utstyrt med en slags eff loop (send/ret.) kobla midt i eller i slutten av gainkretsen.

På en rør preamp med dioder, er diodekretsen som regel plassert som gaintrinn nr 3 eller4, fordi det er det som låter best. jeg går ut i fra at produsentene har testa ut ulike plasseringer.

Jeg leste et sted at for en "moderne high gain" tone, så vil diodene, i tilegg til å forsterke også temme en ellers litt grumsete rørvreng. Og at plasseringen i slutten av gain kretsen derfor er optimalt.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 15.30, Alfi27 skrev:

 

@el_roffo Kult å høre! Hva slags Marshall(er) var det? Har hatt en 2203KK og den låt steike bra, følte ikke den låt noe mindre 800 selv om den hadde KT88. Alltid gøy med prosjekter da, lukter det Marshall Major av de 200w trafoene eller?

Begge var JMP 50W (1987), syns jeg å huske. KT88 syns jeg blir "strammere" i bånn og brekker senere enn EL34, det passet bra siden jeg brukte ampen til bass også.

200W-trafoene hadde jeg tenkt til en Hiwatt eller Orange-klone med 6550 eller KT88, men jeg får se, det ligger nok et stykke fram i tid :) Har en Peavey Valveking 50w som er bygget om til topp og burde fått noen mods, og KT88 stereoforsterkeren burde vel også fått litt oppmerksomhet. Den virker fint, men er en smule livsfarlig med åpne terminaler på 430V. Best å ikke koble den opp med barn i huset :D Og så er det alle gitarprosjektene, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 21.28, jonta skrev:

Jeg leste et sted at for en "moderne high gain" tone, så vil diodene, i tilegg til å forsterke også temme en ellers litt grumsete rørvreng. Og at plasseringen i slutten av gain kretsen derfor er optimalt.

Diodene forsterker ikkje, dei demper signalet ved å (som regel) blø/klippe til jord (med mindre det er snakk om ein aktiv boost-krets i tillegg). Hvis ein kobler ut diodene i ein amp vil ein få betydelig gain boost som kan/bør kompenseres med ein resistor til jord for å unngå å få clipping distortion på neste rørtrinn (ofte fasevender, som mange også forveksler vrengte utgangsrør med, men det er ein annan diskusjon). Det er nok kanskje ein av årsakene til at dei kan "temme" grumsete vreng?

Endret av McJostein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 20.28, jonta skrev:

Det jeg prøvde å si var at, man har ikkke noe mulighet til å plugge inn boost/drive pedalen (diodene) noe annet sted enn i front. Med mindre preampen er utstyrt med en slags eff loop (send/ret.) kobla midt i eller i slutten av gainkretsen.

På en rør preamp med dioder, er diodekretsen som regel plassert som gaintrinn nr 3 eller4, fordi det er det som låter best. jeg går ut i fra at produsentene har testa ut ulike plasseringer.

Jeg leste et sted at for en "moderne high gain" tone, så vil diodene, i tilegg til å forsterke også temme en ellers litt grumsete rørvreng. Og at plasseringen i slutten av gain kretsen derfor er optimalt.

Da er jeg med, og ja, det er nok derfor f eks den cap modden i 800en ga annerledes/bedre resultater enn å kjøre en pedal i front, siden endringen ble gjort i det siste gainsteget (nr 3). Kom faktisk over akkurat det du nevnte her på et forum i går, Soldano sitt grums-motvirkende tiltak er å ha et helt clean gainsteg i midten, nr 3 hvis jeg ikke husker feil. Det må være clean også, JCM800 har 10k cathode resistor på gainsteg nr 2, som nesten ikke bidrar med noe gain, og han bruker 39k... 🤔

4 timer siden, el_roffo skrev:

Begge var JMP 50W (1987), syns jeg å huske. KT88 syns jeg blir "strammere" i bånn og brekker senere enn EL34, det passet bra siden jeg brukte ampen til bass også.

200W-trafoene hadde jeg tenkt til en Hiwatt eller Orange-klone med 6550 eller KT88, men jeg får se, det ligger nok et stykke fram i tid :) Har en Peavey Valveking 50w som er bygget om til topp og burde fått noen mods, og KT88 stereoforsterkeren burde vel også fått litt oppmerksomhet. Den virker fint, men er en smule livsfarlig med åpne terminaler på 430V. Best å ikke koble den opp med barn i huset :D Og så er det alle gitarprosjektene, da...

Hørtes fett ut, hvordan syns du ellers KT88 shapa tonen? Tror mange legger litt for mye i hva utgangsrør kan gjøre for tonen, en Marshall preamp med EL84 låter ikke Vox og en Vox preamp med EL34 låter ikke Marshall... Som du sier så er det nok headroom som bidrar til hvordan det låter, f eks KT88 og 6550 er det ingen Marshall utgangstrafo som er i stand til å kjøre hardt. Evt om det er rørene som kjører utgangstrafoen, er ikke helt ferdigutdanna enda 😝

 

En liten oppdatering på modfronten, siden "mye vil ha mer" bestemte jeg meg for å teste ut en liten ting til. 4.7k og 0.68uf i parallell med nevnte 10k cathode resistor, som jeg tror ender på omtrent 3.2k. Helt syk gainøkning, pleier å kjøre ampen med master mellom 6 og 8 avhengig av hvor mye vreng jeg vil ha, men med den modden var alt over 6 galskap og det var mer gain enn da den var stock med master på 8 og en boost i front...  Selv om det var overkill så syns jeg det låt meget bra, og er frista til å bestille en push/pull som aktiverer en (>10k) resistor og evt kondensator i parallell med 10k resistoren 😁

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Alfi27 skrev:

Hørtes fett ut, hvordan syns du ellers KT88 shapa tonen? Tror mange legger litt for mye i hva utgangsrør kan gjøre for tonen, en Marshall preamp med EL84 låter ikke Vox og en Vox preamp med EL34 låter ikke Marshall... Som du sier så er det nok headroom som bidrar til hvordan det låter, f eks KT88 og 6550 er det ingen Marshall utgangstrafo som er i stand til å kjøre hardt. Evt om det er rørene som kjører utgangstrafoen, er ikke helt ferdigutdanna enda 😝

 

KT88 ligner litt på 6L6 i lyden syns jeg, litt hardere og mer kontant enn EL34, og mer bunn enn både EL34 og 6L6. Men det slutter ikke å låte Marshall nei :) Det er vel ikke noe du merker skikkelig før du begynner å pushe forsterkeren en del.

Du får ikke noe særlig mer effekt av et sånt rørbytte, KT88/6550 trenger 600V+ for å yte max. Primærimpedans og effekttoleranse på utgangstrafoen i en Marshall stemmer ikke helt for å kjøre opp spenningen på det nivået... Hvis alt stemmer med spenning og utgangstrafo får du 50W av et par EL34, 60W av et par 6L6GC og 100W av et par KT88/6550.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 16.49, Birk skrev:

Artig tråd. Lenge siden jeg har vært inni en amp nå. Bygde et kit fra ampmaker og et fra Weber for noen år siden. Modda en marshall jtm 45 ri fra 6L6 til kt-66, låt bedre mener e å huske. Frister å sette i gang med et kit igjen.

Frister meg veldig også. Ampmaker der desverre stengt inntil høsten en gang😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.