Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens gitar


Anti-Virus

Anbefalte innlegg

Søndagsgitar på budsjett:

Telekropp fra GFS og hals fra DR.Parts (lønn/palisander, temmelig kraftig C-profil med medium jumbo bånd)
Wilkinson compensated bro, Wilkinson locking tuners. GFS lil' puncher pickups (låter meget bra, har de i flere av tele'ene mine).

En forholdsvis rimelig lego-gitar, trengte faktisk svært lite justering - kun en liten båndjobb.

Satt opp i Nashvilletuning.

Telemint.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter halvannet år med økende frustrasjon og innrømmelse om at jeg aldri kommer til å bli venn med single coil i bridge-posisjon så ble det puttet inn en Chopper T på fredag. Endelig føler jeg at jeg kan bruke bridgepickupen igjen, og ikke bare forsøke å tvinge neckpickup til å passe til alt, gjennom mer og mer kreative EQ-innstillinger på drivepedalene.

 

IMG_20190929_204333_974 (Custom).jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidshest i en fascinerende og spenstig fargekombo.

Telekropp i or fra en innbyttesak (husker ikke merket, men denne har mer rundede konturer enn vanlig - meget behagelig tele)
Hals fra DR.Parts: lønn/palisander - slank c-profil (jeg kjøpte en haug av div DR-halser via Rebel music i sin tid - de aller fleste har holdt svært god kvalitet)
Wilkinson compensated bro, Wilkinson vintage locking tuners.
Pickups fra Kent Armstrong (temmelig generiske saker, men funker til det aller meste, og er den eneste tele'n jeg har med dette oppsettet)
Straplocks fra Grolsch
Reversert kontrollplate (selvsagt)

En lett og trivelig gitar som har fått mange timer live og i øving.

 

Teleblack.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor i dag. Jada. Da blir det slik:

En enkel liten gitar som med små endringer har blitt en ordentlig godsak. No nonsense, og nett og lett nok til at dette har blitt en favoritt i tv-stolen.

Billigste Epiphone-modell EVER (kjøpt av @El_Aba i sin tid):

GFS Mean 90 (fankern meg noe av det bedre av p-90s jeg har vært borti for mitt bruk)
Generisk justerbar bro (originalen var forsåvidt grei nok, men mangla det lille intonasjonsmessige - jeg er kresen)
Generiske nye tuners (originalene funket, men det var litt slark - og jeg hadde nye liggende)

Jeg mattet ned halsen på baksiden (MM-style), pluss en liten trussrodjustering, og vips - en lettpilt moromaskin.
Fet lyd, og den holder stemminga til det kommer kyr ruslende hjem fra beitet.

Den viktigste modifiseringen var dog å fjerne plekterbrettet. De mellom- til høyfrekvente tonene ble mer åpne på en måte, og gitaren responderer på en helt annen og livligere måte. Hullene etter skruene bidrar til en tightere punch i nedre mellomregister og jeg ble 5 ganger bedre til å spille.

Junior.jpg

Endret av Gubbe
  • Liker 4
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en Tele på budsjett. Opprinnelig var planen å enten lage en variant av Andy Summers', eller David Gilmours (sjekk albumet About Face) sin Tele, men etterhvert innså jeg at relicing er ekstremt vanskelig, og for å få et troverdig resultat må man bruke sånn ca 30 - 40 år. Vi har jo alle sett eksempler på relicing som befinner seg i den "snodige" enden av skalaen. Dessuten er det jo egentlig fullstendig ubegripelig, har jeg innsett.

SÅ:

Kroppen er en fra GFS; custom double bound (svart bakside) av Palownoia (superporøst og lett treverk, her anbefales stødige hender ved fresing og boring)
Halsen er en bog standard Fender telehals i lønn og palisander, medium jumbo bånd. (tror det var en mex-variant, den er ca 9,5 i radius og helt middels c-profil)
Wilkinson compensated bro og Wilkinson vintage locking tuners (som vanlig)
Ukjent neckpickup, mest sannsynlig fra en LTD (temmelig solid output, funker nydelig sammen med:)
Bridge pickup er en av mine favoritter på budsjett, GFS Lil' puncher.
Annen hardware er generisk, reima er US handmade, straplocks fra Grolsch.
Reversert (eller riktig) kontrollplate.

Når jeg skriver "tele på budsjett", skriver dette seg fra den tiden man kunne bestille håndfuller av kropper og halser fra GFS uten å regne med et halvt nasjonalbudsjett (snakker type Burkina Faso) i frakt, og norsk mva- og tollhåndtering var litt sånn.....der....
Dette funker ikke like bra i dag.

Nåvel. Jeg synes gitaren ble ganske fin. Selve 'bursten og treverket avslører selvsagt at dette ikke er på øverste hylle av gitarmakeri, men den var lett å sette sammen, og fungerer utmerket med en vanlig setup - båndjobb (level/crown) og intonasjon. Den låter slik som jeg vil ha den, og jeg bruker mest bridge/neck i kombo, og av og til bridge for å "si fra" litt om det trengs.

Får generelt fine kommentarer på denne.

PS: det hvite lille feltet vest for plekterbrettet er refleksjon fra en eller annen lyskilde

PPS: det artige her er at det er nokså enkelt å skru sammen noe sånt. Du trenger å være i greit finmotorisk stand og ha litt kunnskap om båndarbeid (ikke akkurat rakettforskning), intonasjon og litt peiling på lodding og på måling, gjerne ned på skyvelære-nivå.
Seriøst, dette fikser veldig mange, og det er hjelp å få lett tilgjengelig.

Gitarfiklere er som regel særdeles hyggelige folk, men de er på ingen måte noen guruer.

Gitarfiklere med forretningssans, derimot.....
 

Sunburstdoubletele.jpg

Endret av Gubbe
noe tillegg og rettskriving etter evne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Jackson USA 1994 ! Må prioritere annet før jeg skrur den sammen . Setter muligens i en middle singelcoil om jeg finner motivasjon ( bruker bridge bøkket 99% av tiden uansett) . Bill Lamrence L-500XL pickup i bridge som passer meg bra .

IMG_6442.JPG

IMG_6443.JPG

IMG_6444.JPG

IMG_6447.JPG

IMG_6448.JPG

IMG_6449.JPG

B77422F5-DC39-4556-858C-55AC67C595DE.jpeg

58A0BE36-CFF6-4528-9C21-7454167B581F.jpeg

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte på nikkel tailpiece og ABR-1 thumbwheels til Derek Trucks SG-en min. Jeg tror jeg lider av et kronisk modde-syndrom, men nå er jeg faktisk ferdig med å mekke på akkurat den gitaren (før noe eventuelt går i stykker...). Målet har vært å "1964-ifisere" den mest mulig (uten å sette på Vibrola og tette hull til studs). Det eneste som ikke er byttet er vel knotter og poker chip... Helt meningsløst å holde på sånn, men det er moro.

7u1Xphn.jpg 

Endret av Gahr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.