Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - Carruth OOO-14 !


gitarleik

Anbefalte innlegg

 

Bakgrunn: 

Etter jeg besluttet å selge unna el-gitar stash ble interessen for akustisk gitar stadig større. Jeg har over lengre tid vært  leser av AGF(acoustic guitar forum) og har fra dette fått en interesse for  luthierbygde gitarer, noe som innebærer at jeg har følgt med på diverse byggetråder og diskusjoner. Det interessant å se hvor mye variasjon som finnes med tanke på tekniske løsninger, design, bracing osv. Det virker også å eksistere et bra community med stor åpenhet og deling av kunnskap.

I desember hadde TAMCO (forhandler fra Brighton som har spesialsert seg på utvalgte luthierbygde gitarer og mandoliner fra nordamerikanske byggere) storsalg (med rom for pruting) noe som åpnet en mulighet for å kjøpe noen av gitarane til prisen av en fabrikkprodusert modell. Dette åpnet for at det var mulig for meg å gå til anskaffelse av "drømmegitaren" tidligere enn antatt. Etter en dialog med TAMCO falt valget på Carruth OOO-14. 

Om gitarbyggeren og gitaren:

Gitaren er laget av Alan Carruth. Tror han startet på 70-tallet med klassiske gitarer før han etter hvert startet med akustiske gitarer og archtops. Han er en ganske kjent figur på AGF gjennom sine informative innlegg om gitarbygging og gitarfysikk. I tillegg til å bygge har han brukt mye tid på gjøre research på gitarfysikk og alle mulige variabler som kan påvirke gitarlyden. Dette er innebærer blant annet utforsking av ikke-tropiske treslag til gitarbygging, bracing, lim. Målet er gjennom dette å på best mulig måte kunne kontrollere de uttallige variablene som påvirker gitarens lyd og holdbarhet. Han "deflection" tester eksempelvis alle gitartoppene som blir brukt og har gitt ut DVD om Chaldni tuning (som er en mer vitenskapelig måte å "tap tune" gitartopper på. Les mer om det her https://www.osthoffguitars.com/shop/research.htm ). Jeg tror også han har drevet mye med foredrag og kurs relatert til gitarbygging. 

Min gitar er nr 123, og er hans versjon av en OM. Gitaren er laget i 2014. Sitka gran i toppen og mahogni fra Karibien i sarg og bunn. Mahognien var treverk han mottok fra en fiolinbygger på 80-tallet. Treverket var da rundt 40 år gammelt. Lydmessig er dette noe nærmere palisander enn tradisjonell mahogni da det er hardere og har høyere densitet (ifølge Carruth), noe som også er lik beskrivelsen man finner på Cuban mahogni (som kanskje dette er). Estetisk kan han nok rosetten sies å være preget av hans opphav som klassisk gitarbygger. Binding og bro er i Morado (som etter litt googling ser ut til å være et annet navn for Pau Ferro). Legger ved en byggtråd til en annen Carruthgitar for de som er interesserte i det https://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=250773

Lyd: Veldig varm lyd, men samtidig god klarhet. Balansert og rik med god sustain. Selv om jeg var på jakt etter gitar til fingerspill oppleves den som allsidig. Legger ved et klipp av Al Petteway som spiller på en av gitarene hans som ble solgt hos Dream Guitars (kjent forhandler av luthierbygde akustiske i USA) https://www.youtube.com/watch?v=sFIlb6kYBdg 

Spillbarhet:

Nutbredden er ca midt i mellom mer standardiserte bredder som 1 11/16" og 1 3/4". Var litt nervøs for strengeavstanden da den var smalere enn det jeg er vant med. Kombinasjonen av halsen, nutbredden og strengebredden føles foreløbig bra. Fikk noen problemer når jeg stemte ned (siden strengene blir mer floppy, og ene strengen vibrerte og berørte da fingeren på strengen under), men etter noen små tekniske justeringer virker dette å gå fint. 

Utseende: Nydelig håndtverk og liker veldig godt finishen som har blitt brukt (en form for oil-varnish) som gir den en fin glød og kan legges veldig tynt. Jeg har lest på AGF at han foretrekker dette foran nitrofinish og at det er mer holdbart enn frensh polish.

Alt i alt ser dette veldig lovende ut, og det er inspirerende å ha en så bra gitar som skiller seg litt ut fra mengden. Nå er det mye jeg ikke har prøvd, men opplever den som steg opp med tanke på det jeg eier og har testet. Legger ved noen bilder som TAMCO tok av gitaren. 

 

Carruth.jpg

headstock.jpg

bakside.jpg

Endret av gitarleik
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.