Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bygge en hals med "tilted head"


Anbefalte innlegg

Hallois. Er ny her inne men har holdt på med å bygge gitarer en stund. 

Her er en serie med videoer som jeg har laget, som viser hvordan man kan bygge en hals. Kom gjerne med tilbakemeldinger, kritikk, spm. etc. Jeg skal prøve å besvare så godt jeg kan.

Beklager litt dårlige vinkler etc. Driver å prøver meg frem. 

 

Del 1 - Scarf joint

Del 2 - Truss rod

Del 3 - Grovskjæring og fresing

Del 4 - kutte spor til bånd

Del 5 - Lime gripebrett

Del 6 - Dots, dots dots

Neste del kommer snart

 

rbguitars.no

  • Liker 7
  • Takker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Dette er bra saker, Roy! Veldig mye å lære. Gull verdt for en tusseladd som skal gå i gang med sin første gitarhals (må bare få byttet blad på båndsagen først).

Takk! Setter pris på alle tilbakemeldinger. Positive og negative 🙂

Dette er ingen fasit og det er sikkert andre og bedre måter og gjøre dette på 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen tanker om limstyrke og lim typer:

Slik jeg har skjønt det, blir limfugen din på f.eks hals til hodet minst like sterk som resten av treverket, når du bruker vanlig trelim.

I denne videoen, hvor fyren reparerer en knekt cello hals, driller han i tilegg et par hull, slik at han kan forsterke reperasjonen ved å lime pinner i hullene. Antakelig fordi han bruker det gammeldagse "varmlimet" (hide glue). At man bruker denne limtypen på slike innstrumenter er fordi det skal være greit å få delene fra hverandre ved reparasjoner. Men bruddet i dette knekte hals festet skal vel ikke opp igjen, så her burde han ha brukt vanlig hvitlim, tenker jeg.

Hva tenker du om limtype for liming av gitarhals? En gitarhals er jo greit å kunne løsne igjen også.

 

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titebond I (original) er ikke vannfast. Den inneholder vann og kan som det er spurt om over krympe. Dette fordi vannet går ut av limet under tørkeprosessen. Derfor er det viktig å bruke nok lim. Jeg kliner på på begge flater og har ikke hatt problem med dette.

Når det gjelder styrke så blir limfugen sterkere enn treet så treet knekker før limfugen gir etter.

De fleste limtyper mykner ved varme og det er på den måten man løsner opp slikt. Med varmepistol, strykejern og det finnes også spesialverktøy til slikt.

I mitt tilfelle er det ikke noe issue da dette er en bolt-on. Kunne være om jeg trenger å ta av gripebrettet. 

Mange synspunkter og meninger rundt lim. Hudlim (hide glue) er populært og funker sikkert konge. For min egen del har jeg kommet frem til at det jeg bruker funker fjell og da holder jeg meg til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jonta said:

Beklager, Titebound finnes også i vannfast type, ultimate lll grønn etikett.

Ja, men jeg mente Titebond original, med rød etikett. Byggenerdene holder seg visst unna den vannfaste. 

Selv synes jeg fiskelim er fine greier. Det har stort sett samme egenskaper som hudlim, men bruker laaaaaaaaang tid på å herde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på lee-valley.com sammen med noe fint verktøy i korksnifferklassen. Stew-Mac har også nå, finnes sikkert også på ebay. 

Beklager megaavsporing av finfin tråd! Tid for den store limtråden (den må selvsagt være sticky, hirr hirr)... 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.