Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukt Fender Telecaster American 2001, bør jeg slå til med kjøp?


Estradamus

Anbefalte innlegg

Hei,

det ser dessverre ut til at det blir en annen person enn meg som blir den nye eieren av en strøken Fender Jazzmaster i fargen Mystic Seafoam. Jeg er fortsatt gira på en ny Fender-gitar, og vurderer nå sterkt en Telecaster jeg har kommet over på finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136252853

Denne ser også rimelig strøken ut, og jeg tror attpåtil at Telecasteren kanskje har mer av den lyden jeg egentlig er ute etter. Jeg spiller for det meste metal, men ønsker å anskaffe meg en ny, mer "all around" gitar jeg skal bruke til å utforske litt nytt musikalsk terreng med, f.eks. blues og jazz. 

Er det noen Fender-connoisseurer som kan gi meg litt input på gitaren jeg har linket til? Ser dette ut som en god deal?

Takker for all hjelp, og beklager dersom denne posten hører hjemme i en annen undergruppe (det var det beste jeg kunne finne). 

Endret av Estradamus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For blues og jazz, kan det kanskje være en ide med en Les Paul? ;) 

Gitaren du linker til er vanskelig å bedømme ut i fra to dårlige bilder, men hvis den er som beskrevet, er det sikkert et bra eksemplar. Likevel kan du kanskje få en Am. Std. for litt mindre enn det som her kreves. Am. Std. i årsmodell rundt den du linker til, er i hovedsak solide saker med god kvalitet over hele fjøla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av gleden med å spille jazz, er å ha en tykk og fyldig tone. Jeg får det ikke helt til å stemme med telecaster. Har selv en Baja telecaster, som jeg er veldig fornøyd med. Den låter veldig røft med litt vreng på clean, fint til blues og rock uten mye vreng. 

Telecaster er uansett fine greier, det er nesten et must å ha en tele i samlingen. Det ligger en Fender Special tele til 6500 kr på finn, den har vært der en stund - mulighet for å gjøre en del ved å by 6k hvis du ønsker det. Har vurdert den selv :) 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135471523

Jeg antar at du ikke har tenkt å bruke den til metal. For min del så er single coils + high gain en dårlig kombo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om Ed Bickert...

På jazzforumet jeg frekventerte i hine hårde var Telecaster ansett som den desidert beste solidbodyen til jazz, med LP som nummer to. Men for de karene var det praktiske en veldig stor del av det p velge solidbody, og Tele er langt mer praktisk enn Les Paul på alle måter.

En Tele er mer ‘jazz correct’ med neck humbucker og gripebrett i rosentre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge beskrivelsen bør det være et godt eksemplar med lite slitasje i båndene. Det er det første jeg ser etter på brukte gitarer. Jeg ville bedt om flere bilder før jeg bruker såpass mye penger på en brukt gitar. Prisen var også noe stiv og bør kunne prutes ned noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme modell for en del år tilbake. Halsen på den var en av de bedre i klassen "moderne C" som jeg har prøvet. Stolen på den der er jo ikke den klassiske med tre messingsadler, og pickupene var litt meh, men alt i alt en god gitar.

Jeg synes imidlertid at prisen på den der var noe stiv. Jeg solgte min for 6500...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspillene!

2 hours ago, andreasf said:

Jeg hadde samme modell for en del år tilbake. Halsen på den var en av de bedre i klassen "moderne C" som jeg har prøvet. Stolen på den der er jo ikke den klassiske med tre messingsadler, og pickupene var litt meh, men alt i alt en god gitar.

Jeg synes imidlertid at prisen på den der var noe stiv. Jeg solgte min for 6500...

Det er også mitt inntrykk. Har søkt litt rundt, og ser at Fender Tele fra fra 2001 eller rundt den perioden som regel ikke går for mer enn 8k. De jeg fant lå på alt fra 5-8k.

 

4 hours ago, Brötthäst said:

Ifølge beskrivelsen bør det være et godt eksemplar med lite slitasje i båndene. Det er det første jeg ser etter på brukte gitarer. Jeg ville bedt om flere bilder før jeg bruker såpass mye penger på en brukt gitar. Prisen var også noe stiv og bør kunne prutes ned noe.

Ja, enig, jeg oppfatter prisen som litt for drøy. Jeg sikler på en splitter ny American Professional, men da er jeg plutselig et godt stykke over budsjettet mitt på rundt 11.000. For en American professional må man nesten opp i 15.000.

 

6 hours ago, OsamaFetLaden said:

På jazzforumet jeg frekventerte i hine hårde var Telecaster ansett som den desidert beste solidbodyen til jazz, med LP som nummer to. Men for de karene var det praktiske en veldig stor del av det p velge solidbody, og Tele er langt mer praktisk enn Les Paul på alle måter.

Kult, takk for tipset. Jeg vet ikke så mye ennå om verken Tele og Les Paul, men det er også mitt inntrykk at Tele'n er mer praktisk og allsidig. Jeg har også alltid digget designet på Telecasteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruktmarkedet, i prisklasse under 7k så bør du være kjapp med å kjøpe det du ønsker.
Jeg ventet i måneder før jeg fant en brukt Fender Baja, og den betalte jeg egentlig "for mye" for, men var villig til å punge ut pga høy etterspørsel for telecastere generelt. De som ikke er "partsocastere" eller heavy modifisert på noe vis forsvinner fort :) 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

Når det gjelder bruktmarkedet, i prisklasse under 7k så bør du være kjapp med å kjøpe det du ønsker.
Jeg ventet i måneder før jeg fant en brukt Fender Baja, og den betalte jeg egentlig "for mye" for, men var billig til det pga etterspørsmål er høy for telecastere generelt. De som ikke er "partsocastere" eller heavy modifisert på noe vis forsvinner fort :) 

Og det til tross for at en partocaster kan være den beste av alle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Troll skrev:

Ja, siterer selgere av ukjente Made in China partocastere på finn "På grensen til CustomShop-kvalitet" . 

Eller "Denne er fullt på høyde med alle Customshop gitarer jeg har eid og prøvd!"

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Brötthäst skrev:

Å kjøpe brukt gitar online er risky business. Når jeg selger mener jeg at 50% av ny listepris er OK. Det kommer selvfølgelig an på hva som er til salgs. Kanskje vi burde opprette en ny tråd; "hva skjer i bruktmarkedet"?

Tja... Det er vel konsensus at 60% av nypris er vanlig når vi snakker om kurante merker i god stand. Så er det jo dette med at nypris for 20-30 år siden er noe annet enn nypris i dag. Vi ser jo også at modeller som er ettertraktet, holder seg bedre i pris. Jmf. Baja Telecaster som man i dag kan selge for bortimot det de kostet ny for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.