Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prøver noe annet her...


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt liggende noe halvsurnet lønn noen år, og tenkte å prøve den i en gitar. Jeg limte sammen tre deler med en stripe rognebærtre fra en rest. Så freste jeg ut en kropp av dette. Omtrent samme ytrermål som telecaster, men litt annen form. Jeg har bestilt en telecaster halfbridge, så pickupvalget er fritt. Har også valget mellom 24.75" eller 25.5" skalalengde.  Godt nyttår til hele gjengen.

15462789482606358271321398429751.jpg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det litt sliping med sandpapir, holder på med 240 grit nå, og konsentrerer meg mest om kanten rundt. Jeg får svi for å bruke sløve fresestål, det medfører mye pussing for å fjerne sår og spesielt på endeveden. Men det kommer seg...  jeg prøver å få frem utseendet på treverket her på bildet:

20190101_183936.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tomler opp fra meg angående designet . :) Regner med at det blir transparent lakk her. Surnet bjørk betyr vel fort masse kult mønster straks det får noen lag med olje på seg?
Kribler litt i fingrene når jeg ser dette, men det er i litt for kaldt ute i garasjen akkurat nå. Holdte på å fryse fingrene av meg da jeg freste ut til humbucker i bridge på MJT-straten min for et par dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.?Ja det er ikke enkelt på vintertid, jeg har heldigvis tilgang på verksted nå, så jeg kan ta grovarbeidet der med saging, fresing og sånt, samt at der står en søyleboremaskin som er grei å ha... pluss litt forskjellig.  Det er lønn dette, har ikke bygget av det før. Det er fra en kubbe jeg fant i en vedhaug for to-tre år siden, som sikkert hadde ligget ute en stund, derav surningen. Det gir et morsomt mønster ja. Jeg har lyst å teste ut tru oil finish, skal tro om det går an å fargesette treverket først med beis? Jeg har en telehals i lønn som jeg kan bruke, eller en hals i 24.75 skalalengde type les paul, men med paddle head, dvs at jeg kan utforme hodet på den som jeg vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den korte versjonen av bridge i dag. Det viser seg at hullene som jeg borret ved hjelp av fresemalen er for nært hullet til bridge pickupen. Den kommer en halv cm over hullet.  Det var som f.... da blir det å flytte bridge litt bakover. Hullene til skruene plugger jeg og borrer nye, men hullene til strengene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, entrn å plugge de og borre nye, men da blir feilen synlig fra undersiden, eller så må jeg forskyve hullene på oversiden men da blir det problem å tre  strengene gjennom bridge...noen synspunkter på dette? Det var synd da hullene er perfekt opplinet og helt likt mellomrom.

20190107_230124.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt videre nå: frest ferdig alt på gitaren, cleanet opp i tidligere arbeid med nytt fresestål. Borret alle kanaler, og for lokk i elektronikkrommet. Borret for halsplate også, kun pussing og finish som gjenstår.  Begynte også på plekterbrett. 

20190112_165652.jpg

Endret av arneK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Blir ikke førnøyd med finishen på denne , innser at jeg må starte fra bunnen av. Fargen ble ikke som jeg  hadde tenkt. Dumt jeg ikke fant det ut før all våtsliping og polering. Har funnet frem sandpapiret i dag, og kan konstantere at lakk er jevli hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da det dessverre ser ut til at forumet stenger snart, får jeg vel oppdatere denne. Den blir nok ikke ferdig tidsnok før det stenger her, så da blir det bilder av et halvgjort prosjekt... halsen lager jeg av bjørk med rosewood preslotted fretboard.  Kroppen er av lønn med striper av rogn. Pickups blir Pribora telecaster sett, tre veis bryter ala les paul, halfbridge med kompenserte sadler. Har bestilt noen stemmeskruer Grover, som jeg venter på  . Nut filer jeg selv av elgbein, selvskutt.  Fortsetter forumet, kan det bli bilder av ferdig resultat. Finidh blir tru oil på både hals og kropp.  Gitaren er inspirert av Zacharys handcrafted guitars, og smått kopi sv hans telecastermodell. Pga jobb og konfirmasjonsforberedelser strekker ikke tidwn til for øyeblikket, derfor tar dette så lang tid.  Den store blokka av ask skal bli bli en telecaster etter hvert. One piece.

20190429_192132.jpg

20190429_191811.jpg

20190429_191833.jpg

20190429_191916.jpg

  • Liker 5
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.