Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prøver noe annet her...


Anbefalte innlegg

På 1.7.2019 den 19.43, arneK skrev:

Da var bånda satt inn. 

15620029687514508373057129003170.jpg

Her gikk du litt fort frem. Har du lyst å fortelle litt mer inngående hvordan du gjorde det? Og om det var noe etterarbeid. 
Har en Jazzbass hals uten bånd som jeg tenkte kanskje å sette inn bånd i.

Tror jeg slår fra meg å lage fretless. 
Såg ut som litt mye jobb, dessuten så tror jeg den blir lite brukt hvis jeg går for fretless. Artig i 10minutter, så blir den satt unna for godt, tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt fort der ja. jeg fikk bånda ferdig bøyd på den lokale gitarsjappa, Musikktorget i Ålesund . Han Ulvestad der bøyer i ønsket radius. Kjøpte tre lengder. Vel hjemme klipte jeg ferdig bånd for bånd. Jeg rensket sporene for slipestøv og eventuelt annet rask. Så satte jeg båndet på plass i sporet, de var bøyd med mindre radius enn gripbrettet, det er viktig for å sikre at endene kommer godt ned til gripbrettet. Det sto da med begge endene ned i sporet, og midten over pga den mindre radiusen.   Jeg brukte bare radiusblokken jeg slipte gripbrettet med for å trykke båndet ned i sporet. Ferdig. Jeg limte ingenting. Etterpå gikk jeg over med fretrockeren for å se om de var jevne. De som stakk opp fikk litt dask med en plasthammer. Etterpå er det den vanlige prosedyren med levelling, kroning, file endene og polere. Det ble veldig kurant resultat, den spiller rent i alle bånd og alle strengene. Det er bare å prøve, og evt feile. 

  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Her gikk du litt fort frem. Har du lyst å fortelle litt mer inngående hvordan du gjorde det? Og om det var noe etterarbeid. 
Har en Jazzbass hals uten bånd som jeg tenkte kanskje å sette inn bånd i.
 

Jeg kjøpte ferdig slotted gripbrett, da jeg synes akkurat det å sage spora virker vanskligst. Og ihvertfall når det er montert på halsen... har du en plan på hvordan du vil gjøre det, eller er den allerede slotted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke sporene etter båndene er fylt igjen så er det jo egentlig en smal sak å bånde den om igjen. 😊 Bestill ferdigkuttede bånd i samme radius som halsen og «smell» de inn med en presisjonshammer med sånt plastaktig hode. Kalles vel i dette faget en «fret hammer», men husker ikke det ordentlige navnet på den... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TC her, eneste som er lurt er at bånda blir bøyd med litt mindre radius enn gripbrettet, da vil endene på bånda sitte bedre ned mot gripbrettet. Og viktig å rense opp nede i spora hvis der ligger noe. Så bør liming vurderes ettersom der har stått bånd tidligere. Men jeg hadde gått for å gjøre det.en sånn plasthammer gjør jobben, det var jo sånn de gjorde det i gamle dager. Og post bilder av prosessen. Jeg ble så ivrig at jeg glemte det fullstendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Evil_Caprino skrev:

Hvor handler man bånd da? eBay?

Jeg har handlet bånd fra både Philadelphialuthiers.com og lmii.com med suksess (strengt tatt ikke så vanskelig å bestille online, så suksessen vel ikke selvforskyldt, selvom mange har problemer med å forstå det store intranettet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.