Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til innkjøp av gitar og forsterker + dvs


Sinister

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, jonta skrev:

Er redd du kan gå på en liten smell med en tremolo (floyd Rose) stol. Finnes ikke disse denne gitaren med fast stol?

Tror du det altså? Har rett og slett ikke peiling på hva som menes med fast stol. Så usikker på om hva som finnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol typer og mye annet tips for nybegynnere var veldig godt forklart i en egen artikkel her på Gitarnorge, men det ser ut som om de artiklene forsvandt etter siste oppgradering, hva skjedde red?

Litt om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Bro_(gitar)

Det er alltid ekstra trubbel med en flytende stol, men du kan få glede av den etterhvert. Som en start kan du låse den med en eller to treklosser eller med en tremol no: https://www.tremol-no.com/

På bildet ser du jeg har lagt in en (lys) trekloss i forkant av sustainblokka som fjærene er festa i. Slik stoppes bevegelsen ene veien. Med fler/strammere fjærer stoppes også bevegelsen andre veien. Men det er som regel unødvendig.

Nei, jeg ville kjøpt en gitar med fast bru som en start, også ev kjøpt en til seinere med Floyd Rose (FR). Titta du på den Black Jack Schecter'n jeg linka til? Du får mye mer gitar for pengene om du kjøper brukt, da kan du kjøpe to gitarer med en gang...?

post-5322-0-05794700-1371149802_thumb.jpg

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, jonta skrev:

Stol typer og mye annet tips for nybegynnere var veldig godt forklart i en egen artikkel her på Gitarnorge, men det ser ut som om de artiklene forsvandt etter siste oppgradering, hva skjedde red?

Litt om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Bro_(gitar)

Det er alltid ekstra trubbel med en flytende stol, men du kan få glede av den etterhvert. Som en start kan du låse den med en eller to treklosser eller med en tremol no: https://www.tremol-no.com/

På bildet ser du jeg har lagt in en (lys) trekloss i forkant av sustainblokka som fjærene er festa i. Slik stoppes bevegelsen ene veien. Med fler/strammere fjærer stoppes også bevegelsen andre veien. Men det er som regel unødvendig.

Nei, jeg ville kjøpt en gitar med fast bru som en start, også ev kjøpt en til seinere med Floyd Rose (FR). Titta du på den Black Jack Schecter'n jeg linka til? Du får mye mer gitar for pengene om du kjøper brukt, da kan du kjøpe to gitarer med en gang...?

post-5322-0-05794700-1371149802_thumb.jpg

Da skjønner jeg litt hva du mener! Har lest at det er mulig å blokkere FR, men hva er fordelene med det egentlig? Er det at man slipper å tune så ofte, og det blir mye lettere å skifte strengene? ?

Har sett litt på gitaren du linket, og skal vurdere den! Men så har jeg jo også sykt lyst på en SG Schecter! Men mange som sier forskjellig til meg om jeg burde velge FR eller ikke. Noen sier det går fint, andre er mer skeptiske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FR er ikke noe problem så lenge du bare orker å bruke litt ekstra tid på det! Det er ingen heksekunst i det hele tatt, og du vil sette pris på at gitaren er stemt når du tar den frem for å spille. :) Finnes mange enkle guider på YT, og eneste verktøyet du trenger er unbrako. Ville ikke vært redd FR, spesielt om du har lyst på Synyster-gitaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skullkrusher skrev:

FR er ikke noe problem så lenge du bare orker å bruke litt ekstra tid på det! Det er ingen heksekunst i det hele tatt, og du vil sette pris på at gitaren er stemt når du tar den frem for å spille. :) Finnes mange enkle guider på YT, og eneste verktøyet du trenger er unbrako. Ville ikke vært redd FR, spesielt om du har lyst på Synyster-gitaren. 

Tenker det samme! Var en som sa at uansett om du har spilt gitar veldig mye, eller ikke i det hele tatt, så har ikke det noe å gjøre med hvor ''lett''/''vanskelig'' det er å sette opp FR ? Men som sagt, mange som sier mye forskjellig.

 

47 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

...en bra kvalitet Floyd er grei å ha med å gjøre . Verre er det hvis det er diverse kopi Floyd som koster $5 å lage . De blir nær aldri bra uansett .

Skjønner. Men en gitar til 7000 kr skal vel være original FR med bra kvalitet? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er at du må stille på den hver gang du skal stemme ned, og det må du garantert veldig ofte innenfor sjanger rock og metal. Det spilles i E, Eb, D, drop C, Drop C# osv. Men du må selvsagt kjøre på. Behovene melder seg etterhvert du du spiller. Det må du nesten prøve og se hva som funker best for deg. 

Personlig så tror jeg ikke at du får en bedre metal øks til under 10k enn Blackjack ATX ? jeg har både ESP,  LTD, Ibanez, Gibson og Fender i samlingen min. Har hatt flere Schecter. Blackjack er en helt unik gitar som skiller seg ut fra de andre til bruk med high gain. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Troll skrev:

Ulempen er at du må stille på den hver gang du skal stemme ned, og det må du garantert veldig ofte innenfor sjanger rock og metal. Det spilles i E, Eb, D, drop C, Drop C# osv. Men du må selvsagt kjøre på. Behovene melder seg etterhvert du du spiller. Det må du nesten prøve og se hva som funker best for deg. 

Personlig så tror jeg ikke at du får en bedre metal øks til under 10k enn Blackjack ATX ? jeg har både ESP,  LTD, Ibanez, Gibson og Fender i samlingen min. Har hatt flere Schecter. Blackjack er en helt unik gitar som skiller seg ut fra de andre til bruk med high gain. 

Akkurat, det var jeg ikke klar over! Men når man skal stemme ned en FR, er det ikke ''bare'' å justere på stemmeskruene på hodet, eller finjustere nede ved broen og sette på en clip-on tuner? ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sinister skrev:

Akkurat, det var jeg ikke klar over! Men når man skal stemme ned en FR, er det ikke ''bare'' å justere på stemmeskruene på hodet, eller finjustere nede ved broen og sette på en clip-on tuner? ?

 

Man må også skru opp strengelåsen, hvis man ikke har nok å gå på ved justeringa på FR. Og når man stemmer en streng så vil FR bevege seg så man må stemme etter de andre strengene også. Og når man tror man er ferdig så må man begynne på toppen igjen p.g.a at FR har bevegd seg igjen. Så ja, det er litt irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sinister skrev:

Men en gitar til 7000 kr skal vel være original FR med bra kvalitet? :)

Nei, men fram til ca.2006 var disse kvalitetsgitarene fra korea levert med orginal FR, altså enda en grun til å kjøpe brukt. Skal du ha orginal FR nå må du over på Japanske eller kanskje de dyreste korea gitarene til 14000 og oppover.

Men, f.eks. FR serie 1000 er bra greier, og jeg gjetter at serie 1500 som de dyreste Synster gitarene kommer med, er den samme pluss en ekstra finesse for enkel strengeskift.

Noen som hvet hvor disse fine guidene på forum forsiden blei av?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jonta skrev:

Nei, men fram til ca.2006 var disse kvalitetsgitarene fra korea levert med orginal FR, altså enda en grun til å kjøpe brukt. Skal du ha orginal FR nå må du over på Japanske eller kanskje de dyreste korea gitarene til 14000 og oppover.

Men, f.eks. FR serie 1000 er bra greier, og jeg gjetter at serie 1500 som de dyreste Synster gitarene kommer med, er den samme pluss en ekstra finesse for enkel strengeskift.

Noen som hvet hvor disse fine guidene på forum forsiden blei av?

Skjønner. Blir iallefall ikke å kjøpe nytt til over 14k, kanskje senere en gang.. men å kjøpe brukt er selvfølgelig en mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode innspill her, det eneste jeg vil si er at Schecter er noe av de mest undervurderte gitarmerkene jeg har vært borti. Hatt 3 selv, og alle har vært bunnsolide gitarer tvers gjennom. Dette til tross så er Schecter ett av de merkene som taper seg mest i pris på bruktmarkedet ved siden av f.eks LTD og Jackson. Hvorfor er over min fatteevne, men akkurat nå er det Gibson, Fender og enkelte vintage japanproduserte  gitarer som selger.

Tenk over dette før du kjøper ny, for en ny Schecter vil tape seg enormt når den havner på finn.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.