Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til innkjøp av gitar og forsterker + dvs


Sinister

Anbefalte innlegg

På 23.12.2018 den 17.18, Sinister skrev:

Akkurat det jeg har tenkt på! Hvor ofte er det man trenger stemme gitaren? Kanskje et litt vanskelig spørsmål, men for meg blir det som oftest å lære meg sanger fra metalsjangeren, kanskje litt rock også. Og selvfølgelig sanger med litt roligere tempo. ? Hvis jeg må tune gitaren mellom hver sang man spiller så er det jo kanskje litt tungvint med FR for min del?

 

Og DET er en av grunnene til at man selvsagt trenger flere gitarer! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Blackjack ATX tilhører hvertfall high end serien og er produsert i Sør Korea ? 

Har fortsatt til gode å prøve en Indonesiaprodusert gitar som låter bra. Har prøvd en del, men ikke for mange. Har riktignok god erfaring med Korea. Usikker på om det er fakta eller tilfeldighet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2018 den 16.59, Endt skrev:

Mitt råd er å kjøpe en gitar som kan brukes også om noen år, når kansje ikke ax7 er favoritten lenger. Synyster gates modellen er tøff når du spiller ax7, men kansje ikke i andre sammenhenger. Dette mener jeg forøvrig om alle signaturmodeller som så tydelig bærer artisten sin "signatur". For eksempel: kirk hammet sine signatur modeller, der den ene er en "vanlig" superstrat, riktig nok med skull inlays, mens den andre er utvilsomt en kirk hammet modell.

Det er hvertfall noe jeg hadde tenkt på om jeg skulle kjøpt gitar.

xlarge.png?1531162819

48063-167760-esp-ltd-kh-wz-kirk-hammet-s

Jeg bruker da min KH til det meste. I bandet vårt spiller vi mye forskjellig, bytter da ikke gitar for hver låt, pga upassende utseende på gitaren, he-he.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2018 den 0.52, Sugardaddy65 skrev:

Schecter "strat" string through....kjenner ikke modellen eller om den er laget i Korea . Spørs om denne selger gidder å sende , men en kan jo spørre .

Grei pris i hvert fall ( hvis det ikke er en billig Kina modell) .

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136582961

El Gitar Schechter Omen-6 Diamond series med forsterker og tilbehør 2900,-

 

Nei styr unna disse billigste. Dårlige pickups etc. Men man kan jo være heldig å få en heldig produksjon, skifte pickupsa, en skikkelig runde hos en gitardoktor for å file litt bånd, få et skikkelig oppsett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jonta skrev:

Nei styr unna disse billigste. Dårlige pickups etc. Men man kan jo være heldig å få en heldig produksjon, skifte pickupsa, en skikkelig runde hos en gitardoktor for å file litt bånd, få et skikkelig oppsett...

Ja jeg så nypris er lav . Er bare tull å påkoste en dårlig gitar mange tusen  når en kan få de som er bra kvalitet nede i 4-5k .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, jonta skrev:

Jeg bruker da min KH til det meste. I bandet vårt spiller vi mye forskjellig, bytter ikke gitar for hver låt pga utseende.

Mitt poeng var at den helt sorte er hakket mer nøytral, og i mine øyne har et visuelt større bruksområde. Man kan selvfølgelig spille alt på hva gitar som helst, men er vel en enighet om at en archtop passer bedre til jazz enn en b.c rich, både lyd og utseendemessig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mitt poeng var at det er ikke så nøye med utseende vs sjanger som det mange skal ha det til.

Jeg leser ofte at, han selger sin superstrat fordi han "spiller ikke den type musikk lengre" forøvrig er gitaren som selges den beste han har spillt på.

  • Hehe 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 13.56, Naigewron skrev:

 - Hva er forskjellen på alle disse Synyster Gates-gitarene? Hvilken burde jeg velge? https://www.gear4music.no/no/Elektriske-gitarer/Schecter/Kunstneren/Synyster-Gates

Farge, kvalitet på komponenter, etc. Umulig å si hvilken du bør velge uten å vite hvilket budsjett du har og hva du er ute etter i en gitar. Vær oppmerksom på at vibratosystemet i en slik gitar kan være litt vanskelig å vedlikeholde for en nybegynner, siden de krever at ting er i perfekt balanse når du først setter dem opp. Moro, men litt ekstra stress.

 

 - Trenger tips til forsterker. Skal kun brukes på ''gutterommet''. Burde jeg gå for en rørforsterker eller en combo? Har sett på Boss Katana 50 og Marshall DSL5CR. Hva burde jeg velge av dem? Evt. andre forslag?

Rørforsterker er ikke det motsatte av combo - Du kan få combo med rør. Det finnes tre typer: Rørforsterker, transistorforsterker eller digitalforsterker (enten modeling eller profiling). Igjen så kommer de thelt an på hva du er ute etter, men noe slikt som en Boss Katana vil nok være mye mer allsidig for en nybegynner, og kan også spille med god lyd på lavere volum enn en rørforsterker.

 

- Hvilken tuner og metronom burde jeg kjøpe?

En som funker. Industristandarden på tuner er enten Boss TU-3 eller TC Electronic Polytune, men det finnes tonnevis av andre gode også. På metronomsiden hadde jeg gode erfaringer med Tama Rhythm Watch den gang jeg brukte metronom med trommer.

 

- Hva slags plekter/plektertykkelse burde jeg bruke for å spille hard rock/metal og dvs litt roligere sanger innen de sjangrene

Der må du teste selv. Noen liker tynne, noen liker tykke, noen liker store, noen liker små. Typisk bruker man tykkere plektre for tyngre musikk, men det er absolutt ingen regel. Plaktre er billige å eksperimentere med, så kjøp et lite utvalg (5-6 stk) i forskjellige varianter, så finner du fort ut i hvilken retning din smak ligger

 

- Eventuelle tips til gitarreim og stativ som passer gitaren?

De aller fleste reimer vil passe de aller fleste gitarer. Stativer kan være litt mer krøkkete for en gitar med den formen du vil ha, men den vil nok stå komfortabelt i de fleste stativer så lenge de ikke er blant de aller minste og billigste.

 

- Dvs andre ting som er nødvendig? F.eks gitarpedal?

Ikke nødvendige, nei. Begynn med en gitar og en forsterker, så finner du ut etterhvert hva du vil fylle på med. Hvis du går for en digitalforsterker (f.eks. Boss Katana) så har de som oftest effekter innebygget også, så da har du delay, overdrive, reverb, chorus, etc tilgjengelig der også.

Når det gjelder de ulike modellene fra Schecter Synyster Gates så står valget egentlig mellom en Standard og en Custom. Er jo 3000kr i prisforskjell, men er det verdt 3000kr i prisforskjell for en nybegynner? Ble veldig usikker på hvilken det lønner seg å kjøpe av de to typene.

Link:

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Schecter-Synyster-Custom-Gloss-Black-w-Silver-Pin-Stripes/28CD

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Schecter-Synyster-Gates-Standard-Svart-Med-Solv-Pinstripes-2018/28JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

Er du usikker, så kjøper du den rimeligere modellen. Sjeldent feil å ha litt ekstra til overs, så kan du oppgradere utstyret ditt senere. 

Tror nok det blir den rimeligste, i og med at det er min første el-gitar. Så får jeg heller oppgradere til en dyrere modell om et par år når jeg ser jeg virkelig har funnet ut at gitar har blitt en hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.