Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til innkjøp av gitar og forsterker + dvs


Sinister

Anbefalte innlegg

Hei!

Vil lære meg å spille gitar, og har bestemt meg for å kjøpe en Schecter Synyster Gates Custom, og trenger derfor noen tips fra noen som har litt peiling på slikt. Det jeg trenger hjelp med er:

- Hva er forskjellen på alle disse Synyster Gates-gitarene? Hvilken burde jeg velge? https://www.gear4music.no/no/Elektriske-gitarer/Schecter/Kunstneren/Synyster-Gates

- Trenger tips til forsterker. Skal kun brukes på ''gutterommet''. Burde jeg gå for en rørforsterker eller en combo? Har sett på Boss Katana 50 og Marshall DSL5CR. Hva burde jeg velge av dem? Evt. andre forslag?

- Hvilken tuner og metronom burde jeg kjøpe?

- Hva slags plekter/plektertykkelse burde jeg bruke for å spille hard rock/metal og dvs litt roligere sanger innen de sjangrene

- Eventuelle tips til gitarreim og stativ som passer gitaren?

- Dvs andre ting som er nødvendig? F.eks gitarpedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker: Kjøp deg en Boss Katana 50. 

Jeg har hatt mange fortserkere de siste årene, men Katana 50 er den eneste som duger til både hjemmebruk - men også til band. Ikke minst er den svært billig. Den låter bra og har flere muligheter for å stille god lyd til forskjellig bruk. Selv bruker jeg min på 0,5W (dne kan switches mellom 0,5 - 25 - 50 W). 

Gitar: ville gått for den billigeste Custom-modellen siden de har set-neck, istedenfor bolt-on. Min erfaring med Schecter er at modellene fra Sør-Korea er generelt av god kvalitet, ville ikke gamlet på Indonesia - da det virker som de produserer sine billig-versjoner der. Mulig jeg tar feil, men greit å sikre seg. 

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Schecter-Synyster-Custom-Gloss-Black-w-Silver-Pin-Stripes/28CD

 

Tuner kan du kjøpe hva som helst, syns personlig det er fint med pedal-format. 
Metronom - last ned en app på mobilen eller ipadden, evt PC. 
Gitarreim - tekstil er fint hjemme, skinn er digg hvis du skal stå og spille mye. 

Pedaler: Tuner, evt en lett overdrive. Mooer Flex eller Boss SD-1 skal holde i massevis forå booste signalet, men du trenger egentlig ikke det til å begynne med.

Jeg syns disse stativene er helt perfekt og enkel å bruke:
https://evenstadmusikk.no/k-and-m/1068796/k-and-m-17680-gitarstativ-memphis-10

image.png.4775d0a7c8d827c374d37c71f654d905.png

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hva er forskjellen på alle disse Synyster Gates-gitarene? Hvilken burde jeg velge? https://www.gear4music.no/no/Elektriske-gitarer/Schecter/Kunstneren/Synyster-Gates

Farge, kvalitet på komponenter, etc. Umulig å si hvilken du bør velge uten å vite hvilket budsjett du har og hva du er ute etter i en gitar. Vær oppmerksom på at vibratosystemet i en slik gitar kan være litt vanskelig å vedlikeholde for en nybegynner, siden de krever at ting er i perfekt balanse når du først setter dem opp. Moro, men litt ekstra stress.

 

 - Trenger tips til forsterker. Skal kun brukes på ''gutterommet''. Burde jeg gå for en rørforsterker eller en combo? Har sett på Boss Katana 50 og Marshall DSL5CR. Hva burde jeg velge av dem? Evt. andre forslag?

Rørforsterker er ikke det motsatte av combo - Du kan få combo med rør. Det finnes tre typer: Rørforsterker, transistorforsterker eller digitalforsterker (enten modeling eller profiling). Igjen så kommer de thelt an på hva du er ute etter, men noe slikt som en Boss Katana vil nok være mye mer allsidig for en nybegynner, og kan også spille med god lyd på lavere volum enn en rørforsterker.

 

- Hvilken tuner og metronom burde jeg kjøpe?

En som funker. Industristandarden på tuner er enten Boss TU-3 eller TC Electronic Polytune, men det finnes tonnevis av andre gode også. På metronomsiden hadde jeg gode erfaringer med Tama Rhythm Watch den gang jeg brukte metronom med trommer.

 

- Hva slags plekter/plektertykkelse burde jeg bruke for å spille hard rock/metal og dvs litt roligere sanger innen de sjangrene

Der må du teste selv. Noen liker tynne, noen liker tykke, noen liker store, noen liker små. Typisk bruker man tykkere plektre for tyngre musikk, men det er absolutt ingen regel. Plaktre er billige å eksperimentere med, så kjøp et lite utvalg (5-6 stk) i forskjellige varianter, så finner du fort ut i hvilken retning din smak ligger

 

- Eventuelle tips til gitarreim og stativ som passer gitaren?

De aller fleste reimer vil passe de aller fleste gitarer. Stativer kan være litt mer krøkkete for en gitar med den formen du vil ha, men den vil nok stå komfortabelt i de fleste stativer så lenge de ikke er blant de aller minste og billigste.

 

- Dvs andre ting som er nødvendig? F.eks gitarpedal?

Ikke nødvendige, nei. Begynn med en gitar og en forsterker, så finner du ut etterhvert hva du vil fylle på med. Hvis du går for en digitalforsterker (f.eks. Boss Katana) så har de som oftest effekter innebygget også, så da har du delay, overdrive, reverb, chorus, etc tilgjengelig der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Troll skrev:

Forsterker: Kjøp deg en Boss Katana 50. 

Jeg har hatt mange fortserkere de sist

3 minutter siden, Naigewron skrev:

 - Hva er forskjellen på alle disse Synyster Gates-gitarene? Hvilken burde jeg velge? https://www.gear4music.no/no/Elektriske-gitarer/Schecter/Kunstneren/Synyster-Gates

Farge, kvalitet på komponenter, etc. Umulig å si hvilken du bør velge uten å vite hvilket budsjett du har og hva du er ute etter i en gitar. Vær oppmerksom på at vibratosystemet i en slik gitar kan være litt vanskelig å vedlikeholde for en nybegynner, siden de krever at ting er i perfekt balanse når du først setter dem opp. Moro, men litt ekstra stress.

 

 - Trenger tips til forsterker. Skal kun brukes på ''gutterommet''. Burde jeg gå for en rørforsterker eller en combo? Har sett på Boss Katana 50 og Marshall DSL5CR. Hva burde jeg velge av dem? Evt. andre forslag?

Rørforsterker er ikke det motsatte av combo - Du kan få combo med rør. Det finnes tre typer: Rørforsterker, transistorforsterker eller digitalforsterker (enten modeling eller profiling). Igjen så kommer de thelt an på hva du er ute etter, men noe slikt som en Boss Katana vil nok være mye mer allsidig for en nybegynner, og kan også spille med god lyd på lavere volum enn en rørforsterker.

 

- Hvilken tuner og metronom burde jeg kjøpe?

En som funker. Industristandarden på tuner er enten Boss TU-3 eller TC Electronic Polytune, men det finnes tonnevis av andre gode også. På metronomsiden hadde jeg gode erfaringer med Tama Rhythm Watch den gang jeg brukte metronom med trommer.

 

- Hva slags plekter/plektertykkelse burde jeg bruke for å spille hard rock/metal og dvs litt roligere sanger innen de sjangrene

Der må du teste selv. Noen liker tynne, noen liker tykke, noen liker store, noen liker små. Typisk bruker man tykkere plektre for tyngre musikk, men det er absolutt ingen regel. Plaktre er billige å eksperimentere med, så kjøp et lite utvalg (5-6 stk) i forskjellige varianter, så finner du fort ut i hvilken retning din smak ligger

 

- Eventuelle tips til gitarreim og stativ som passer gitaren?

De aller fleste reimer vil passe de aller fleste gitarer. Stativer kan være litt mer krøkkete for en gitar med den formen du vil ha, men den vil nok stå komfortabelt i de fleste stativer så lenge de ikke er blant de aller minste og billigste.

 

- Dvs andre ting som er nødvendig? F.eks gitarpedal?

Ikke nødvendige, nei. Begynn med en gitar og en forsterker, så finner du ut etterhvert hva du vil fylle på med. Hvis du går for en digitalforsterker (f.eks. Boss Katana) så har de som oftest effekter innebygget også, så da har du delay, overdrive, reverb, chorus, etc tilgjengelig der også.

e årene, men Katana 50 er den eneste som duger til både hjemmebruk - men også til band. Ikke minst er den svært billig. Den låter bra og har flere muligheter for å stille god lyd til forskjellig bruk. Selv bruker jeg min på 0,5W (dne kan switches mellom 0,5 - 25 - 50 W). 

Gitar: ville gått for den billigeste Custom-modellen siden de har set-neck, istedenfor bolt-on. min erfaring med Schecter er t modellene fra Sør-Korea er generelt av god kvalitet, ville ikke gamlet på Indonesia - da det virker som de produserer sine billig-versjoner der. Mulig jeg tar feil, men greit å sirke seg. 

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Schecter-Synyster-Custom-Gloss-Black-w-Silver-Pin-Stripes/28CD

 

Tuner kan du kjøpe hva som helst, syns personlig det er fint med pedal-format. 
Metronom - last ned en app på mobilen eller ipadden, evt PC. 
Gitarreim - tekstil er fint hjemme, skinn er digg hvis du skal stå og spille mye. 

Pedaler: Tuner, evt en lett overdrive. Mooer Flex eller Boss SD-1 skal holde i massevis forå booste signalet, men du trenger egentlig ikke det til å begynne med.

Jeg syns disse stativene er helt perfekt og enkel å bruke:
https://evenstadmusikk.no/k-and-m/1068796/k-and-m-17680-gitarstativ-memphis-10

image.png.4775d0a7c8d827c374d37c71f654d905.png

Tusen takk for tipsene, skal iallefall gå til innkjøp av Katana-50! 

Glemte å spørre om ledninger og slikt, usikker på hva disse heter innen musikkspråket, men må vel ha en kabel fra gitaren til forsterkeren? Evt om det er andre ledninger jeg trenger og om det er spesielle spesifikasjoner de må ha for å fungere? 

Og har dere noen erfaringer rundt kundeservice og slikt angående gear4music?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Sinister said:

Tusen takk for tipsene, skal iallefall gå til innkjøp av Katana-50! 

Glemte å spørre om ledninger og slikt, usikker på hva disse heter innen musikkspråket, men må vel ha en kabel fra gitaren til forsterkeren? Evt om det er andre ledninger jeg trenger og om det er spesielle spesifikasjoner de må ha for å fungere? 

 Og har dere noen erfaringer rundt kundeservice og slikt angående gear4music?

Kalles som oftest instrumentkabler, eller jack-kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gitarkjøp: Hvis du har en musikksjappe i nærheten av deg ville jeg i *høyeste* grad rådet deg til å stikke innom og forsøke noen forskjellige gitartyper før du bestemmer deg. Prøv ut noen med vibratosystem og noen uten, prøv en Stratocaster, Les Paul og andre kjente gitartyper du kan se. Det er viktig å ha en viss erfering og forståelse for hvor forskjellige gitarer kan føles å spille på, slik at du kan danne deg et lite bilde av hva du liker.

Synyster Gates-modellen er helt sikkert perfekt for Synyster Gates, men det er ikke sikkert den passer for deg. Og selv hvis den er det, så har du likevel en bedre forståelse for hvorfor du valgte å kjøpe den likevel, etter å ha testet andre gitarer.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Troll skrev:

Jeg har gått over til dyre kabler som f.eks Planet Waves, Monster Cable, Armor Gold.

De fleste kabler av høy kvalitet er verdt å sjekke ut. Ikke kjøp de billigste, med mindre du har lyst å kappe og lodde de årlig samt skifte de ut. Gode kabler holder mye mye lengre. 

Akkurat!

Fant en fra Planet Waves her, men må jeg høyere opp i pris eller har du alternativer? https://www.gitarhuset.no/produkter/rekvisita/kabler/planet-waves/planet-waves-pw-gs-10-instrumentkabel-custom-stereo-3m-370702107050-p0000156449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst, har du en lokal forretning, så kan det hende de også klarer og skaffe gitaren, da ville jeg anbefalt lokalt, da de kan hjelpe med å få gitaren satt opp osv. For det er ikke sikkert at gitaren fra G4M kommer fint og ferdig oppsatt, noe som er kjedelig for en nybegynner som ikke kan skru gitarer selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Naigewron skrev:

Når det gjelder gitarkjøp: Hvis du har en musikksjappe i nærheten av deg ville jeg i *høyeste* grad rådet deg til å stikke innom og forsøke noen forskjellige gitartyper før du bestemmer deg. Prøv ut noen med vibratosystem og noen uten, prøv en Stratocaster, Les Paul og andre kjente gitartyper du kan se. Det er viktig å ha en viss erfering og forståelse for hvor forskjellige gitarer kan føles å spille på, slik at du kan danne deg et lite bilde av hva du liker.

Synyster Gates-modellen er helt sikkert perfekt for Synyster Gates, men det er ikke sikkert den passer for deg. Og selv hvis den er det, så har du likevel en bedre forståelse for hvorfor du valgte å kjøpe den likevel, etter å ha testet andre gitarer.

Skjønner hva du sier! Har ingen i nærheten av meg, så får eventuelt ta meg en tur til Trondheim å ta meg en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sinister skrev:

Akkurat!

Fant en fra Planet Waves her, men må jeg høyere opp i pris eller har du alternativer? https://www.gitarhuset.no/produkter/rekvisita/kabler/planet-waves/planet-waves-pw-gs-10-instrumentkabel-custom-stereo-3m-370702107050-p0000156449

Planet Waves er good stuff, men du vil ha en mono-kabel, ikke stereo, slik som du linket til. 

Eks.: Den her er riktig: https://www.gitarhuset.no/produkter/rekvisita/kabler/planet-waves/planet-waves-pw-cgt-10-instrumentkabel-classic-3m-370704107050-p0000156481

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MartheyG skrev:

Ikke minst, har du en lokal forretning, så kan det hende de også klarer og skaffe gitaren, da ville jeg anbefalt lokalt, da de kan hjelpe med å få gitaren satt opp osv. For det er ikke sikkert at gitaren fra G4M kommer fint og ferdig oppsatt, noe som er kjedelig for en nybegynner som ikke kan skru gitarer selv. 

Det skal jeg høre etter om! FR er vel ikke det letteste å sette opp for en nybegynner akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.