Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar - forbruksvare eller sparegjenstand?


rafael

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg spiller på gitaren hele tiden, ikke noe "veggpryd" her nei. Personlig så synes jeg den blir bedre når du har brukt den en stund/spilt inn den. Man må regne med at gitaren blir slitt, men det er bare et tegn på at den blir brukt :) :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har en original '58 Les Paul, så er gitaren et verktøy som skal brukes

.... 54' strat, anniversery (?) straten (ikke den billige versjonen), 64'strat for den saks skyld også.. Er det verktøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt innspilt gitar er noe spesielt og har gjerne litt affeksjonsverdi, om du har slitt den selv vel og merke.

En gitar trenger ofte å bli brukt for å få "satt" seg, dette gjelder ikke billigere modeller dog.

Har man flere gitarer er det ikke til å unngå at noen av de i hovedsak blir mer som en del av en samling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har en original '58 Les Paul, så er gitaren et verktøy som skal brukes

.... 54' strat, anniversery (?) straten (ikke den billige versjonen), 64'strat for den saks skyld også.. Er det verktøy ?

Ja, stratene kan i høyeste grad spilles på, ekte arbeidshester. Les Paulen tar seg best ut på veggen, eller i en monter.

min personlige mening selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo gitarene hovedsaklig for å spille på dem, men om jeg kunne bytta hovedøksa i en ubrukt helt lik en, tror jeg ikke jeg ville ha gjort det. Har jo faktisk tilbrakt noen timer med den, både spilling og mekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har en original '58 Les Paul' date=' så er gitaren et verktøy som skal brukes[/quote']

.... 54' strat' date=' anniversery (?) straten (ikke den billige versjonen), 64'strat for den saks skyld også.. Er det verktøy ?[/quote']

Jeg vil si en førsteopplags '52 er noe av det villeste for en Les Paul-samler.

Hadde jeg hatt en slik hadde jeg lagt den i et luftett og luftfritt glasskammer og latt den stå et sted hvor det ikke kan skje noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vel kanskje litt hardt til i første post. Gitaren brukes' date=' men kanskje

ikke så ofte som den burde.

Morph: Hvem var det du siktet til i siste setning?[/quote']

ikke bry deg om det, rafael.

men til topic, er du glad i gitaren din, og vil ikke bruke den, så er det fint for deg :) men gitaren er jo både samlings objekt og spilleobjekt. men hvis du kan kombinere begge to, så er det ypperlig, det er bare å være forsiktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var Hyper-forsiktig med min første gitar, og når jeg solgte den og kjøpte meg en Gibson fikk jeg av en eller annen grunn et litt annet syn på behandling av gitaren. Litt rart ettersom min nye gitar var vesentlig mer verdt enn den forrige. Jeg sluttet å bry meg så veldig om ørsmå riper i lakken og slitasje-skader, ting som jeg ville ha friket ut for før. Jeg sier ikke at jeg behandler gitaren min som dritt og slenger den rundt som søppel, men jeg har fått et litt mer avslappet forhold til gitaren. Jeg føler at jeg kombinerer det at det er en bruksgjenstand, og samtidig en ting som jeg absolutt ikke vil skal bli ødelagt.

Hvis man ikke vil "skitne til" gitaren ved å spille på den til alle tider og dra den med til øvinga, er det heller bare å rengjøre den når dagen er over, istedet for å la være å spille på den. Jeg rengjør gitaren min ofte, det er ikke no verre enn en skitten stinkende gitar. :?

Det er som å ha en fet bil, den kan være dyr og utrolig bra, men det skal ikke være sånn at man fanden ikke tør å ta den ut av garasjen :P :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller man MYE på gitaren slites båndene' date=' og må slipes ned for å jevnes ut. Dette kan gjøres 5-6 ganger for båndene må/bør skiftes ut.

Har hørt av vai bytter hals på gitaren sin (EVO) en gang i året....[/quote']

Sikker på det?

Jeg er ikke skråsikker selv, men vet at han har bytta hals iallefall en gang på EVO'en. Men det står på siden hans at tremolosystemet byttes "jevnlig".

Jeg er ingen gitarsamler selv, og jeg mener at (iallefall mine egne) gitarer er til for å brukes. Om jeg så hadde hatt en Martin til over 30 000, ville jeg ikke tilpasset spillestilen min for å redusere eventuelle plektermerker på kroppen. Så lenge en ikke gjors på å ripe den opp, syntes jeg det bare ser fint ut. Så cheesy som det er, så syntes jeg vel at det gir gitaren sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.