Web Analytics
Jump to content

Passende treverk til pedalbrett

Recommended Posts

Morn godtfolk,

Leker med tanken om å snekre meg et pedalbrett. Jeg vet hvordan man bruker verktøy, men jeg vet fint lite om treverk. Hva vil folk enbefale som er stivt nok og sterkt nok til å brukes til dette formålet, og ikke koster flesk (hadde ikke tenkt å bruke mange hundrelappene, i alle fall ikke på versjon 1). Flott om det ser pent ut også :) 

Det blir ikke en komplisert build; noe i samme stil som dette, så jeg trenger plank som er sterke nok til å kunne trampes på uten å knekke over et spenn på 30-40 cm. Om nødvendig plasserer jeg eventuelt en ekstra avstiver i midten.

image.png.95d4faae6c1441ddcaea500c852a1dfe.png

Eik er sterkt og har fin overflate. Dyrere enn furu, som sikkert er sterkt nok om du går for 18 eller 22mm. tykkelse.
Terrassebord med den tykkelsen har gjerne avstiver for hver 60 cm.
Ikke så sexy treverk selvsagt.

Gjorde litt googling etter eikebord, men det var ikke så lett å finne. Men jeg kan vel høre med en lokal byggevarhandel hvem som fører det? Med mindre noen kjenner til en nettbutikk for planker? :) 

De få treffene jeg kom over virket ekstremt dyre, men det sto ikke hvilken enhet prisen gjaldt (Per meter? Lengde? Kvadratmeter?)

Edited by Naigewron

8 minutter siden, Naigewron skrev:

Pent! Ingen problemer med dem i ettertid?

Nei, egentlig ikke. Bortsett fra at jeg ikke bruker de lengre? Jeg har solgt pedalene, strømforsyningen og trådløst, så begge brettene ligger lagret i garasjen? Nå er det kun archtop og amp som gjelder.

Siden det er greit med slisser i slike brett, forsøk å få tak i en brukt sengebunn. Kvistfri, eik, ask eller andre solide tresorter. Så kan du tenke gode tanker om at du er miljøvennlig, resikulerbar og så videre.
Litt småtøysete start, men sengebunner består av veldig bra trevirke. :)

Sengebunner er dessuten ganske tynne, så vekten holdes nede på brettet.

Edited by CastorFiber
  • Like 4