Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fretless Gitar


Anbefalte innlegg

Siden jeg gjør noe så moro som å lage en fretless gitar, så tenkte jeg at jeg kunne dele det med folket.

Prosjektet har foregått over lang tid, grunnet mangel på tid til å få ræva i gir. Og litt uvettig pengebruk har latt dette prosjektet gå litt i glemmeboka. Jeg begynte hele prosjektet i fjor sommer (2004), og forsatte på det i år (2005). Håper å bli ferdig i løpet av sommern.

Gitaren var en Squier Affinity 20th Anniversary Strat, som kom med Strat Pak-gitarpakken. Sunburst i farge, rosentre gripebrett.

Det er mulig å ta en titt i galleriet mitt.

Bilder vil komme!

-- Da børjar vi! :)

1. Hals

Jeg vil ikke si noe som helst om fremgangen her, bare henvise til denne guiden. Riktignok forklarer den hvordan man lager fretless gripebrett på bass, men det funket på gitar.

Det jeg gjorde forskjellig her fra guiden, var at jeg brukte plastisk tre (kostet 45 kr for en tube, brukte ikke 1/7 engang) til å fylle igjen båndene. Fungerte perfekt, og den fylte også igjen sprekker som jeg laget når jeg ikke hadde fått helt til å fjerne båndene perfekt.

Resultatet ble en hals som var ganske så fin å spille på, men litt laber å se på. Den er faktisk direkte stygg noen steder.

Hodet pusset jeg ned til kun treverk, og hadde planer om å følge denne guiden for å lage en custom logo. Men jeg advarer dere, folkens. Ikke gi meg en pensel og litt lakk, for da herper jeg alt jeg kommer i nærheten av. Mitt forsøk ble en katastrofe. Det ser dritfælt ut, og jeg kommer til å pusse vekk den lakken jeg har lagt, og finne på noe annet.

Neste punkt ang. halsen vil være å matte ned lakken på baksiden av halsen med hyperfint sandpapir.

2. Kropp

Jeg fant sist uke (uke 27, år 2005, tror jeg) at, "helvete heller, jeg fjerner lakken". Jeg tok kontakt med Yngve Grønvik, lokal bluesgitarist som har gjort akkurat det samme med en lik gitar. Her er en link til hva han gjorde, samt hans andre gitargreier. Jeg har planer om å gjøre akkurat det samme som han har gjort med sin, da jeg liker lyden han presser ut av hans gitar.

Jeg startet med å fjerne lakken med kjemikalier. Jeg har brukt noe som heter DUXOLA, en malingsfjerner som gjorde jobben. Malingen begynte ikke å boble og flasse av, men ble myk, og lot seg skrelle bort lett.

Men så oppdaget jeg at treverket var under ett eller annet lag med noe dritt. Yngve fortalte meg at det var det stoffet man pleier å legge oppå et lag med finér som legges utpå treverket for at det skal bli lettere å lakke.

Ettersom at jeg er ute etter å frigjøre mest klang, så må finéren bort.Med andre ord: Jeg har en massiv pussejobb foran meg. Må få lånt meg en pussemaskin.

Jobben er langt ifra ferdig, jeg har følgende punkter igjen:

- Pusse meg ned til treverket.

- Mette treverket med bivoks.

- Sette i nye mikker.

- Nytt plekterbrett m/tilbehør.

Poenget er at jeg skal oppdatere dette innlegget etterhvert som jeg blir ferdig (eller andre viktige ting skjer). Hvis noen har spørsmål eller invendinger, etc, kom med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg ikke å kjøpe en billig pussemaskin - effekten er alt for lav (samt at andre parametre generelt er underdimensjonerte), og det blir ikke det helt store resultatet. Prøv heller å finne en eller annen som kan låne deg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.