Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

JCM Kabinett?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en valvestate comboforsterker med 2x12" Celestion elementer, kan denne brukes som kabinett til en Marshall JCM 900 forsterker-topp?

Er det forresten noen som har noen erfaringer med JCM 900? spiller for det meste rock og metal.

Slik ser min VS ut bak:

amp.jpg

Virker som det bare er å plugge de to høytalerkablene i JCM'en, men må spørre så jeg ikke går på en smell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det stemmer nok det, men om resultatet blir bra, er en helt annen sak.

Impedansen må selvsagt matche, men det regner jeg med den gjør. (Les bak på comboen din og se data for toppen. Eventuelt kan du jo lodde om til serie/parallell osv. for å oppnå riktig impedans.)

Selv kjørte jeg XTC toppen min gjennom Mesa-comboen min er periode, og det låt rett og slett rompe.

Det beste resultatet får du sammen med et dugelig kabinett med noen gode elementer. Du kan selvsagt kjøre comboen som kabinett som en nødløsning til du eventuelt får tak i et skikkelig kabinett, men tviler på at du kan f.eks. bedømme lyden fra toppen når den blir kjørt i en slik løsning.

JCM900 toppene er såvidt jeg har forstått det, ikke regnet som de "fete" Marshallene som f.eks. JCM800 serien. Sikkert helt kurrante saker, men må jo settes opp mot pris og hva du er ute etter lydmessig. Smaken er jo som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes åpne kabinett låter for... hm... etellerannet ;) Får ikke helt det samme balletaket som med lukket bakvegg.

Skal du bruke de elementene, bør du koble dem opp på ny, enten i serie eller parallell, litt ettersom hvilken impedans du er ute etter. I serie adderer du impedansen til hvert element (2stk. 8ohm blir 16ohm), mens ved parallellkobling deler du på antall element (2stk. 8ohm blir 4ohm).

Det jeg vil foreslå: selg valvestaten, og finn deg et brukt 2x12" kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM900 toppene er såvidt jeg har forstått det, ikke regnet som de "fete" Marshallene som f.eks. JCM800 serien. Sikkert helt kurrante saker, men må jo settes opp mot pris og hva du er ute etter lydmessig. Smaken er jo som baken.

Har sett litt på prisen på JCM 800 de ligger på 5-6.000,- i motsettning til JCM 900 som ligger på 4000,- (alle priser ved brukt-kjøp)

Er det verdt en til to lapper ekstra for JCM 800?

Som sagt spiller litt all-round: rock, metal, pop osv..

Ampen skal brukes på hybel så volum er ikke noe vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe JCM 800 er HELT klart verdt de ekstra kronene.

Synes personlig at 900`låter som en illsint veps som vil angripe deg før du vet ordet av det.

+20

Sist jeg spillte live brukte jeg en 800, og den andre gitaristen brukte en 900, hørtes ut som at det var et vepsebol på andre sida av scenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe JCM 800 er HELT klart verdt de ekstra kronene.

Synes personlig at 900`låter som en illsint veps som vil angripe deg før du vet ordet av det.

+20

Sist jeg spillte live brukte jeg en 800, og den andre gitaristen brukte en 900, hørtes ut som at det var et vepsebol på andre sida av scenen...

Var det tilfeldigvis 900`ern på Sinus? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe JCM 800 er HELT klart verdt de ekstra kronene.

Synes personlig at 900`låter som en illsint veps som vil angripe deg før du vet ordet av det.

+20

Sist jeg spillte live brukte jeg en 800, og den andre gitaristen brukte en 900, hørtes ut som at det var et vepsebol på andre sida av scenen...

Var det tilfeldigvis 900`ern på Sinus? :wink:

Nope, det var nok Lydteamet sitt, spillte på Samfunnet på OD rocken for et par år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd 800, men 900 synes jeg låter skikkelig dårlig.

Liker ikke 2000 heller.

Har hørt 800 på mange plater der den låter knall, men hvordan ting låter i studio kommer også mye ann på f.eks. lydtekniker, og betyr ikke nødvendigvis at forsterkeren i seg selv låter så bra.

Uansett, kan jeg trygt anbefale å stryre unna JCM900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er det på hybel da? må jo spille på lavt volum, egner transistor seg bedre da tro?

Vil ikke rør-amp låte ganske dårlig på lavt volum?

JCM800 topp på en hybel kommer til å fungerer vanvittig dårlig. :wink:

En røramp med lav utgangseffekt eller en transistor modelleringsamp er nok et mye bedre valg om du ikke skal spille fletta av naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line6 er digital modellering og du får lyden fra en drøss av kjente forsterkere i en forsterker. Problemet er at hele forsterkeren låter litt dårlig (i mine ører)

Tech21 er analog modellering. Kan riktig nok ikke emulere så mange forskjellige forsterkere, men de låter bra! (tech21nyc.com)

Jeg selv bruker transistor-forsterkere hovedsaklig av volum-messige grunner. Min 300W forsterker spiller bra på både lavt og høyt volum. Rørforsterkere spiller ikke bra før master volumet er i hvertfall 3-4. Kanskje mer eller mindre, kommer an på forsterkeren. Noen spiller bare bra på full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.