Gahr

Kjøpe gitar fra utlandet (CITES-regler)

Anbefalte innlegg

Som svar på direkte spørsmål om det kreves importtillatelse ved privatimport sier Miljødirektoratet følgende:

"Dersom det er snakk om re-eksport fra EU/EØS-området, så vil det ikke være påkrevd med importtillatelse for gitar med alle arter av palisander (utenom rio-palisander (D. nigra) som i alle tilfeller krever importtillatelse). Dersom du bestiller fra land utenfor EU/EØS, for eksempel fra USA eller Kina, kreves det i alle tilfeller importtillatelse uavhengig av Dalbergia-art.

Du kan lese mer her: Skjult innhold - vennligst logg inn

Altså: Ved kjøp fra EU/EØS holder det at selger legger ved CITES-papirer. Ved kjøp fra utenfor EU/EØS kreves det importtillatelse. Ved import av Brazilian rosewood (rio-palisander, dalbergia nigra) kreves det importtillatelse uansett.

Egentlig ganske enkelt, altså, men styr med å søke om løyve ved kjøp utenfra EU/EØS. Tipper dog tollen egentlig slipper igjennom det meste så lenge papirene som følger gitaren er i orden. Og så håper vi reglene blir forenklet i løpet av 2019...

Når det gjelder moms er det vel uansett best å holde sin sti ren.

Endret av Gahr
  • Liker 1
  • Takker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som en kjempebra løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tollen/Posten i Norge ved import er ren bingo når det gjelder dette CITES opplegget . Det ser ut som en og annen privatimportert gitar stort sett slipper rett gjennom . Men vær klar over at tollen kan sjekke alle betalinger gjort av deg i utlandet (om de er gjort fra det norske banksystemet) , hvis en skriver for lav verdi  . Men er uansett dyrt å kjøpe fra utlandet med den ekstremt lave kronekursen . Ingen tvil det er kjiiiiiipe tiden nå for gitarer , og det merkes  på Finn også .

Antar at eksporten av gitarer fra USA til Europa er kraftig redusert også .  :no: 

Endret av Sugardaddy65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilte spørsmål om CITES til kundeservice hos Anderton’s. De sier det eneste som kreves hvis de skal sende til Norge er at de sender med CITES-papirene. Det behøves ingen importløyve. De sender vel å merke ikke gitarer til en pris under £1000. Thomann har vel en liknende praksis.

Fant samme info i et dokument hos miljødirektoratet også (skal se om jeg finner linken igjen). Man trenger ikke egen importløyve for ting som ligger på CITES 2 lista, så lenge eksportør har papirene i irden. For ting på liste 1 kreves særskilt importløyve.

Dette vil vel strengt tatt si at kjøp fra seriøse aktører i alle fall i teorien skal være  ganske problemfritt.

• Liker 3
  • Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skulle vært en pinned tråd der alt relevant info er listet opp og oppsummert i førstepost, så man slapp å lese gjennom hele forumet for å få svar på dette :)

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel også et punkt om at man kan ha med seg inntil 10 kg av disse artene i "personlig musikkutstyr". Nå gjelder jo ikke dette ved kjøp av gitar, men uansett greit å vite.

Som en kuriositet så er jeg i dialog med en gitarmaker/luthier i Tyskland som sier at han aldri har hatt noen issuer med CITES, og han sender et hundretalls gitarer (mange av dem gamle med braz) i året. Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på dette, men greit å vite:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Troll skrev:

Det skulle vært en pinned tråd der alt relevant info er listet opp og oppsummert i førstepost, så man slapp å lese gjennom hele forumet for å få svar på dette :)

Done, pinnet tråden og posten til Skjult innhold - vennligst logg inn slik at den havnet øverst når man klikker seg inn i tråden.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Pledrik skrev:

Det er vel også et punkt om at man kan ha med seg inntil 10 kg av disse artene i "personlig musikkutstyr". Nå gjelder jo ikke dette ved kjøp av gitar, men uansett greit å vite.

Som en kuriositet så er jeg i dialog med en gitarmaker/luthier i Tyskland som sier at han aldri har hatt noen issuer med CITES, og han sender et hundretalls gitarer (mange av dem gamle med braz) i året. Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på dette, men greit å vite:)

Jeg tipper han sikter til forsendelser innad i EU. Da trengs det ikke papirer, så vidt jeg vet.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive