Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar fra utlandet (CITES-regler)


Gahr

Anbefalte innlegg

Tollen/Posten etc.  har ikke tid og/eller vet ikke --det ankommer ekstremt mye pakker og de gir "blanke " . De har ikke kapasitet og må konsentrere seg om medisiner/doping/narkotika beslag .

Jeg fikk mye pakker fra USA før 1-3 i mnd - vi skrev bare verdi $50-100 og gave på alt . Jeg betalte litt moms på ca. 1 av fire pakker . De åpnet nær null pakker . Små Kinapakker går stort sett alltid rett gjennom . Tror Posten snakket nylig om 15 millioner pakker i året med verdi under 100 lappen fra Kina  .

Når det gjelder gitarer uten rosewood - må en dokumentere at de er uten rosewood med CITES papirer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sugardaddy65 skrev:

Tollen/Posten etc.  har ikke tid og/eller vet ikke --det ankommer ekstremt mye pakker og de gir "blanke " . De har ikke kapasitet og må konsentrere seg om medisiner/doping/narkotika beslag .

Jeg fikk mye pakker fra USA før 1-3 i mnd - vi skrev bare verdi $50-100 og gave på alt . Jeg betalte litt moms på ca. 1 av fire pakker . De åpnet nær null pakker . Små Kinapakker går stort sett alltid rett gjennom . Tror Posten snakket nylig om 15 millioner pakker i året med verdi under 100 lappen fra Kina  .

Når det gjelder gitarer uten rosewood - må en dokumentere at de er uten rosewood med CITES papirer ?

Kanskje her noe av kluet ligger? Dersom gitaren er "papirløs" sklir den rett gjennom, men hvis det følger med CITES-papirer, så stoppes den for kontroll? Men her nevnes det jo eksempler på gitarer MED papirer som går greit gjennom også, så det er jaggu ikke godt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Når det gjelder gitarer uten rosewood - må en dokumentere at de er uten rosewood med CITES papirer ?

veldig godt spørsmål som jeg også lurer på. Hvis gitaren IKKE har treverk som faller under CITES, må man da dokumentere dette på noe vis eller er det bare å peise på som før?

Jeg har forstått det slik at gitarer som har treverk som faller under CITES men er produsert FØR det trådte i kraft er untatt fra CITES (korriger meg om jeg tar feil her), men hvordan skal dette bevises? Har lyst å hente inn en grei japanprodusert lawsuit LP, men disse finnes det jo ikke sertifikat på, så hva vil da skje med den i tollen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ErikKlæptn skrev:

veldig godt spørsmål som jeg også lurer på. Hvis gitaren IKKE har treverk som faller under CITES, må man da dokumentere dette på noe vis eller er det bare å peise på som før?

Jeg har forstått det slik at gitarer som har treverk som faller under CITES men er produsert FØR det trådte i kraft er untatt fra CITES (korriger meg om jeg tar feil her), men hvordan skal dette bevises? Har lyst å hente inn en grei japanprodusert lawsuit LP, men disse finnes det jo ikke sertifikat på, så hva vil da skje med den i tollen?

Har også hørt at ting produsert «før CITES» ikke trenger spesielle papirer, men jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gahr said:

Har også hørt at ting produsert «før CITES» ikke trenger spesielle papirer, men jeg er usikker.

Det spørs om tresorten er listet i appendix I eller II. F.eks Brazilian rosewood (Appendix I) er stort sett umulig for kommersielle aktører å importere til Norge. EU er faktisk enda strengere enn f.eks USA (mens USA er strengere på andre sorter igjen). Så et område kan tillate eksport/import, mens det andre området forbyr det (f.eks eksport fra USA er tillatt av Brazilian rosewood fra før 1992, men ikke tillatt å importere til f.eks Spania som har grense pre 1947).

"Vanlig" rosewood/Dalbergia skal gå fint med de nødvendige tillatelser fra før 2017. Hvordan en i praktisk går frem for å få disse dokumentene og tillatelsene er en annen sak.

Har selv kjøpt 2-3 gitarer med rosewood eldre enn 2017 etter 1/12017 (da rosewood ble listet i Appendix II) og alle gikk igjennom tollen. Tror ikke en gitar her-og-der er det tollen fokuserer mest på. Det er mer de store lassene med møbler, emner osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, blaamann skrev:

Det spørs om tresorten er listet i appendix I eller II. F.eks Brazilian rosewood (Appendix I) er stort sett umulig for kommersielle aktører å importere til Norge. EU er faktisk enda strengere enn f.eks USA (mens USA er strengere på andre sorter igjen). Så et område kan tillate eksport/import, mens det andre området forbyr det (f.eks eksport fra USA er tillatt av Brazilian rosewood fra før 1992, men ikke tillatt å importere til f.eks Spania som har grense pre 1947).

"Vanlig" rosewood/Dalbergia skal gå fint med de nødvendige tillatelser fra før 2017. Hvordan en i praktisk går frem for å få disse dokumentene og tillatelsene er en annen sak.

Har selv kjøpt 2-3 gitarer med rosewood eldre enn 2017 etter 1/12017 (da rosewood ble listet i Appendix II) og alle gikk igjennom tollen. Tror ikke en gitar her-og-der er det tollen fokuserer mest på. Det er mer de store lassene med møbler, emner osv

Og du hadde ikke søkt om noen importtillatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Gahr said:

Og du hadde ikke søkt om noen importtillatelse?

Nei,

Det var 1 stk gitar fra ebay og 2 fra Japan. Merk: Ebay kan stoppe utsendelse/eksport av gitar hvis selger bruker Ebay Global shipping program heller enn å sende selv (dette kan ha endret seg). Flere japanske butikker eller proxier kan også nekte utsendelse, men i mine tilfeller gikk det bra.

Men hadde aldri turt det med en gitar over 15 000 NOK.

Endret av blaamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CITES har utviklet forslag til endring i sine bestemmelser for musikkinstrumenter. Importørene/eksportørene/fabrikkene må CITES-behandle/få nødvendige tillatelser for sine treverk, mens den ferdige gitaren går fri. Blir eventuelt godkjent på møte i mai 2019. Gjelder Appendix II arter (vanlig rosewood).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollen/Posten i Norge ved import er ren bingo når det gjelder dette CITES opplegget . Det ser ut som en og annen privatimportert gitar stort sett slipper rett gjennom . Men vær klar over at tollen kan sjekke alle betalinger gjort av deg i utlandet (om de er gjort fra det norske banksystemet) , hvis en skriver for lav verdi  . Men er uansett dyrt å kjøpe fra utlandet med den ekstremt lave kronekursen . Ingen tvil det er kjiiiiiipe tiden nå for gitarer , og det merkes  på Finn også .

Antar at eksporten av gitarer fra USA til Europa er kraftig redusert også .  :no: 

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte spørsmål om CITES til kundeservice hos Anderton’s. De sier det eneste som kreves hvis de skal sende til Norge er at de sender med CITES-papirene. Det behøves ingen importløyve. De sender vel å merke ikke gitarer til en pris under £1000. Thomann har vel en liknende praksis.

Fant samme info i et dokument hos miljødirektoratet også (skal se om jeg finner linken igjen). Man trenger ikke egen importløyve for ting som ligger på CITES 2 lista, så lenge eksportør har papirene i irden. For ting på liste 1 kreves særskilt importløyve.

Dette vil vel strengt tatt si at kjøp fra seriøse aktører i alle fall i teorien skal være  ganske problemfritt.

  • Liker 4
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på direkte spørsmål om det kreves importtillatelse ved privatimport sier Miljødirektoratet følgende:

"Dersom det er snakk om re-eksport fra EU/EØS-området, så vil det ikke være påkrevd med importtillatelse for gitar med alle arter av palisander (utenom rio-palisander (D. nigra) som i alle tilfeller krever importtillatelse). Dersom du bestiller fra land utenfor EU/EØS, for eksempel fra USA eller Kina, kreves det i alle tilfeller importtillatelse uavhengig av Dalbergia-art.
 
Du kan lese mer her: http://miljødirektoratet.no/no/Tema/Arter-og-naturtyper/Handel-med-trua-arter-CITES/Musikkinstrumenter/"

 

Altså: Ved kjøp fra EU/EØS holder det at selger legger ved CITES-papirer. Ved kjøp fra utenfor EU/EØS kreves det importtillatelse. Ved import av Brazilian rosewood (rio-palisander, dalbergia nigra) kreves det importtillatelse uansett.

 

Egentlig ganske enkelt, altså, men styr med å søke om løyve ved kjøp utenfra EU/EØS. Tipper dog tollen egentlig slipper igjennom det meste så lenge papirene som følger gitaren er i orden. Og så håper vi reglene blir forenklet i løpet av 2019...

Når det gjelder moms er det vel uansett best å holde sin sti ren.
 

 

Endret av Gahr
  • Liker 2
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • MartheyG changed the title to Kjøpe gitar fra utlandet (CITES-regler)
  • MartheyG pinned this emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.