Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar fra utlandet (CITES-regler)


Gahr

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Gahr skrev:

Ingen? Fant en tråd om CITES her, men ble ikke helt klok av den, selv om det virket som det hadde gått fint for de som hadde handlet utenfra.

Jeg har ikke gjort dette selv, men så langt jeg kan skjønne så må du i tillegg ha CITES importtillatelse til landet gitaren skal importeres til (Norge). Mao; det må foreligge eksportpapirer for landet varen skal fraktes fra OG importpapirer for landet varen skal fraktes til. 

Har dog hørt at mange sender gitarer uten papirer og uten krrøll, men har også hørt om gitarer som har blitt destruert. Så jeg hadde nok sjekket nøyere.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en Les Paul fra Chicago Music Exchange for en tid tilbake, etter at reglene trådde i kraft. 
De ordnet med CITES eksportpapirer, tok noen uker ekstra. Jeg skulle ha ordnet med CITES importpapirer, men det ble det aldri til at jeg gjorde, da jeg ikke skjønte helt hva jeg måtte gjøre den gang. Gitaren ble alikevel levert, men jeg tror jeg ville ha gjort det for sikkerhets skyld om jeg skulle bestilt igjen.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finnes søknadsskjemaer? Da vi var i USA i noen måneder for halvannet år siden vurderte jeg å ta med meg noe hjem igjen, men det ble med tanken da det var komplett umulig å skjønne noe som helst av hva som skulle til for å få skaffet nødvendige papirer. Dette var nå bare 3-4 måneder etter at CITES var på plass, så forventer at det er ganske mye enklere prosess nå.

Edit! Der svarte faktisk @Pledrikpå spørsmålet mitt før jeg fikk stilt det...

Endret av Truckstop Chuckie
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selgeren jeg har snakket med har allerede eksportpapirer i orden. Søknadsskjemaet til Miljødirektoratet er forsåvidt enkelt nok, men jeg har ingenting å legge ved søknaden av bekreftelser osv, så jeg ser ikke helt poenget med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Slashaxl skrev:

Jeg bestilte en Les Paul fra Chicago Music Exchange for en tid tilbake, etter at reglene trådde i kraft. 
De ordnet med CITES eksportpapirer, tok noen uker ekstra. Jeg skulle ha ordnet med CITES importpapirer, men det ble det aldri til at jeg gjorde, da jeg ikke skjønte helt hva jeg måtte gjøre den gang. Gitaren ble alikevel levert, men jeg tror jeg ville ha gjort det for sikkerhets skyld om jeg skulle bestilt igjen.

Den passerte tollen uten noen bemerkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gahr skrev:

Kan vel kanskje forstå det hvis det er en bedrift som skal importere mengder og videreselge, men ikke ved private enkeltkjøp fra butikker som allerede har spapirene på den aktuelle varen i orden. 

Der er vi vel i kjernen av kaoset. Prosessen for import til privat bruk er altfor omstendelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Der er vi vel i kjernen av kaoset. Prosessen for import til privat bruk er altfor omstendelig.

Har vel også en mistanke om at de som behandler ting som ankommer landet ikke alltid kjenner reglene særlig godt, i alle fall ikke når det er snakk om gråsoner. Da virker det ofte som ting bare blir sendt gjennom. Har fått gitarhals med rosewood sendt fra Hong Kong uten at det lå noen som helst papirer med i det hele tatt. Null stress.

Endret av Gahr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • MartheyG changed the title to Kjøpe gitar fra utlandet (CITES-regler)
  • MartheyG pinned this emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.