Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier Mini eller full størrelse øks til 8-åring?


OsamaFetLaden

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å donere en partso til nevøen min til jul. Han syntes den kjip to-tone-kroppen var den tøffeste av alle gitarene mine, så det er jo en meget bra anledning til å bli kvitt den.

Men jeg lurer på om ikke fullskala gitar er litt i største laget, ennå. Han er åtte år, høy for alderen. 

Alternativet er en Squier Mini-strat. 3/4, affinity series. 

Noen som har erfaringer med unger og gitar, og gjerne med Squier Mini også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undervist ca. 20-30 barn i alderen 7-10 år de siste 2-3 årene (mange av dem går fortsatt hos meg, så noe riktig gjør jeg :P), og kan med absolutt sikkerhet si følgende:

 

Det kommer an på eleven og det kommer an på repertoaret. :)

Dersom det ikke skal stresses så mye med akkorder/grep, men spilles melodier og slikt via feks. tab, så spiller det ikke så mye rolle om det er trekvart eller fullstørrelse.
Skal dere kjøre i gang med grep som G, A, D, etc., så kan en fullstørrelse gitar bli litt kronglete avhengig av håndstørrelsen til guttungen. 

Innenfor klassiske og akustiske gitar er en tommelfingerregel at når eleven er over 150 cm høy er hen klar for 4/4. Du vil utvilsomt gi en fin og gradvis overgang hvis du har råd til å først starte ham med en 3/4 i et år eller 2, og så gå over til en 4/4 når tiden er inne - det har jeg sett mange ganger. Men hvis han er supergira på akkurat den gitaren kan det være mest motiverende å kjøre på med fullstørrelse fra starten. Som sagt kan man tilpasse repertoaret etter fysiske begrensinger hos eleven, og ting som skalaen på gitaren, kroppens størrelse, etc., påvirker også resultatet. 

Har 2 stk Squier mini på jobb, de er helt fine gitarer og morsomme å bruke til å lage band med 2.-4.-klassinger. Holder ikke stemminga så veldig bra, men så driver jo ikke de fleste barn i den alderen på med så mye bending og slikt. 

 

Vet ikke om det ble noe klarere svar, så jeg forsøker en TLDR;

4/4-størrelse kan funke helt fint, spesielt om han er veldig gira på en spesifikk gitar som du kan gi ham. Tilpass repertoar og akkordutvalg etter håndstørrelsen, så går det meste seg til. Squier mini er helt fine gitarer, og er et alternativ verdt å tenke på.

 

 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Gahr said:

I et lite sekund trodde jeg du mente en skikkelig øks. Jeg fikk min første øks da jeg var fire år. Første gitar var da jeg var 12.

Jeg fikk også full opplæring (av min bestefar) med øks, kniv, ljå, sag osv i barnehagealder. Det gikk helt fint.

Jeg kuttet meg først stygt i gitarfingrene et drøyt tiår senere.. (kuttet av tuppen av ringfinger, kappet av nerver i festet til pekefingeren osv) takket være 'oppdagelsen' av alkohol.. og herpet skuldre, finger- og håndledd osv kraftig som følge av idrettslige aktiviteter.

Men verktøyopplæringen i tidlig barndom gikk fullstendig skadefritt for seg ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.