Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte pickup/elektronikk i Korea Tokai LP


Anbefalte innlegg

Satte i en Dimarzio DP192 Airzone pickup i en Tokai Korea LP Custom . Denne pickupen stod i en Gibson LP Trad og låt meget bra i den ( ble tatt ut og byttet til orig. 57 Classic+ i Trad) .

Men i denne Tokai låter den overhodet ikke bra . Det sitter små pots i denne - er elektronikken så dårlig i at det totalt endrer lyden i pickup ?

Gitaren har bra sustain og en slank hals jeg liker- bånd er litt fikset på så den takler lav strengehøyde også nå .

Hvis jeg bare bytter en pot til å begynne med hva er best å bytte ? Volum eller Tone  eller må begge byttes ? Bytter til en 22 caps i samme slengen .

IMG_5316.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt alle til CTS 500k pots. Det vil nok gjøre susen. Minipots fra Asia-land er svært sjelden gode greier. Sannsynligvis er de også 250-300k. Greit med noen gode kondiser også hvis du bruker tonekontrollen.

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, EspenP skrev:

Picups rett i Jack for å teste?

Ja har vært borti tanken .

Loddet i ny stor 500k volumpot - ikke CTS men disse har funket bra i andre gitarer . Det låter bedre uten tvil, men mangle siste "crunch" på topp og "luftighet"  . Tone er alltid på fullt så vet ikke hvor mye det betyr.......Justerte litt på nut og må fikse 1-2 bånd som er ørlite for høye og . Fikser nok bridge til locking også , om jeg ikke finner en bedre som passer .

Det er nå bare en billig Korea gitar , så den vil aldri spille som en bra Gibson LP Trad uansett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan et potmeter skal påvirke lyden, i hvertfall ikke volum så lenge den står på fullt.
Det er jo bare en variabel motstand som er helt åpen med volum på 10, altså ingen motstand.

Hvis man skrur ned litt vil det jo spille en rolle.
I en Squier Tele jeg har har jeg satt inn treblebleed mod, en kondensator og motstand mellom  pin 1 og 2 på potten og det hjalp veldig med å holde på krunsj når man skrur ned litt på volumpotten.
Er "Kinman" metoden jeg brukte, husker ikke i farta hvilke verdier. Men dette var jo på en 250k pot så da trengs nok andre verdier på 500k.

Står litt om verdier til 500kpots her

TypesTB_large.png

Endret av Æljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å se noe merking på de små orig Tokai Korea pots .

Samme DP192  pickup stod før i denne LP Trad - Jeg satte tilbake den orig 57 Classic + . Den låt bra med DP192 , men jeg liker bedre 57 Classic+ .

LP Trad låt mye bedre enn Tokai med denne SP192 pickup . men nå er Trad en mye bedre gitar som er mye mer resonant og har vesentlig bedre sustain .

Men jeg satte gull cover på DP192 som den ikke hadde før.....kom jeg på nå . Kan det påvirke vesentlig ?

IMG_5350.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.