Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

«Halvdød» amp - på tide med rørbytte?


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Har en Orange TH-30 som har vært i mitt eie ca 1,5 år (kjøpt brukt). I senere tid har jeg merket at den har blitt litt «dau», dvs. lite guffe på gain kanalen, men har trodd det var innbilning. I kveld ble den ikke seg selv før jeg kicka inn en Mad Professor boost jeg har i effektloopen. 

Har også begynt å merke en svak uling når jeg ikke spiller, først på clean kanalen (fortrinnsvis når jeg kobla inn distortion pedal) men i kveld dukka det opp på crunch kanalen også.

Er det på tide med et rørbytte?

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kort oppdatering

Viste seg at preamp rørene var VELDIG slitne. Fikk satt inn TAD rør, det sto opprinnelig i JJ rør. Ingen tvil om at noe har skjedd etter rørbytte.
Gain kanalen endret karakteristikk en god del, mer "omph" i bunn, litt mer gain, og mellomregistret er annerledes, mer fokusert. Må nok bruke litt tid på å justere meg inn ettersom Orange er litt sær på shape kontrollen. 
På clean har det virkelig skjedd ting. Plutselig var det som om ampen våknet til live og er helt annerledes enn da jeg kjøpte den. Får en helt fantastisk rå lyd når jeg bruker en Keeley Red Dirt Germanium uten at jeg har gjort endringer på innstillinger. Trodde ikke at det hadde så mye å si hva slags rør som står i en clean kanal når en bruker distortion pedaler, men har lært at det gjør det! :)

Poweramp rørene var ok ennå, men tenker jeg skal koste på meg et nytt sett med rør over jul. Ingen stor sak å bytte på denne ampen hvis en bruker matchet rør da ampen ikke krever bias justering (slik jeg har forstått det er ikke det nødvendig på katode biased amp?).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.