Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør-preamp


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle presentere høstprosjektet mitt. Kommer til å starte med dette i august, så får en se hvor mye tid det vil ta.

Jeg skal altså lage en rørperamp som skal være basert på Soldano SLO-100 sin preamp. Videre tenkte jeg å bygge inn en DOD250 og et ekstra "mesa" trinn. EQ-delen vil også komme på en annen plass enn i SLO-100en (altså tidligere), og er litt spent på hvordan dette vil fungere. Den vil dermed låte noe annerledes enn en SLO-100 (men det vil den jo uansett ettersom jeg vil bruke andre komponenter enn Mike Soldano og vil ikke bruke samme poweramp som han bygger).

En annen ting er at jeg vil sette inn noe (enten releer, fotoresistorer eller ttl/cmos) slik at jeg kan ordne et fett fotbrett til den.

Preampen vil da bli noe ala dette:





|  

+--------  

|       |  

DOD250  |  

|       |  

+--------  

|  

+--------  

|       |  

Dyn fx |  

|       |  

+--------  

|  

|  

Input  

|  

+--------  

|       |

Cl/Cr  Od  

|       |  

C-EQ    +--------

|       |       |

|     Od-EQ    MIV

|       |       |  

|       |      M-EQ

|       |       |

+-------+-------|

|  

preslutt  

|  

+--------  

|       |  

|     Fx-Loop1  

|       |  

+--------

|  

+--------  

|       |  

|     Fx-Loop  

|       |  

+--------  

|  

Slutt

|



Dod250, en liten ektra "push" som skal kunne slås på ved hjelp av en footswitch.

Dyn FX, send-return for stompbokser som skal være foran preampen. Skal kunne slås av og på ved hjelp av footswitchen.

Input, Inputsteget til SLO100, 1/2 12ax7

Cl/Cr, Clean/Crunch til SLO100, må sette inn en bryter(2pols rele?) til clean/crunch for å Styre dette med footswitchen. 1/2 12ax7

C-EQ, Eq av james type+volum. Tror den vil fungere bra her.

Od, Overdrive kanalen til SLO100 m noen få justeringer. 1 12ax7

Od-EQ, Marshall type EQ+volum.

Mesa, MarkIV type overdrive, må sikkert justeres for å ikke bare få grøt ettersom den kjøres igjennom slo-oden først (er usikker på hvor jeg skal tappe den fra Od ennå, har to muligheter etter første trioden eller før eq). 1 12ax7

M-EQ, Marshall type EQ+volum

FX-loop1 og 2, skal kunne slås på ved hjelp av footswitchen uavhengig av hverandre. 1 12ax7 før og 1 12ax7 etter. og master kontroll til slutt (og muligens en presence (og en ørliten sjanse for depth)).

Altså dette vil bli en 5 rørs preamp. Skal kjøre en bridge rectifier (SS), men har ikke sett så alt for mye på psu'en ennå. Må finne en transformator jeg vil bruke først (har en i sikte).

Det vil sikkert bli litt modifikasjoner etterhvert. Skal komme med nærmere opplysninger etter jeg har konsultert meg med min venn elektroingenøren..

Vil gjerne ha alternativer til footswitch. Er litt redd for "pop" med releer, og er litt redd for lekasje med fotoresistorer(som står i SLO100en) og er ikke så glad i TTL/CMOS...

Vil også ha kommentarer til å sette EQ før de to siste rørene i forhold til å sette den sist (er jo lettere å ha seperat EQ på det viset)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra om du trenger detaljerte tegninger paa den kretsen :P

har lenge tenkt paa aa bygge den ampen der selv, uten alle mod'ene, men jeg har ikke kommet saa langt. Kommer vel til aa faa gjort det en eler annen gang, men foerst rorpedalen min :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome:

Hvis det er de tegningene fra 1996/2000 så har jeg de, men om du har andre, så vil jeg gjerne se de slik at jeg kan sammenligne. Ellers så tror jeg at jeg kommer til å legge ut tegningene her når de er klare...

Har du noen mer om komponentene enn at han bruker polypropylene kondensatorer(400v) og keramiske i EQ (er litt skeptisk til de keramiske, lurer på om jeg skal bruke noen ekstra kroner og skaffe "silver mica"). Tenkte å bruke metallfilm motstander på 0.6W..

Tar gjerne imot forslag til nettrafo. Må ha tre tappninger, siden jeg ikke vil bruke "heaters" til fotpedalen. Tenkte på å bruke en N2X250 (demostenes.no), men vil gjerne ha noe som er mindre i dimensjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det som gjerne er greit er åha følgende tapninger:

240 volt til plate spenningen. (Likeretter du dette kommer du sånn ca. til riktig spenning. Men det kommer an på designet på selve powersupplyet.)

7-8 eller 13-14 volt til heaters'ene. Husk å likerette disse, vekselstrøm til heaters durer mer. Bruk en eller annen variabel senningeregulator til å få frem til 6,3/12,6 volt.

9 volt til alt annet. Du kan sikkert gi på litt til denne tapningen, slik at du kan hente ut litt strøm. Genialt til powring av pedalbrett i rack ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.