Duckling

G-streng 12.bånd buzzer

Anbefalte innlegg

På øving i går oppdaget jeg til min store forskrekkelse at jeg hadde en ganske markant fretbuzz når jeg spiller G-strengen i 12.bånd, som eneste sted på hele gitaren. Det er ikke så ille at det høres gjennom amp (hvertfall ikke med vreng), men det går jo utover sustain. Er det noen som har noen god idé til hvorfor dette forekommer?

Skal innrømme at det ikke var kjempegodt lys på bandrommet, men jeg kunne ikke se noen problemer hverken med båndene i det området eller bøying av halsen.

Edit: Dette er ikke noe jeg har registrert at har vært der tidligere, og har vel hatt gitaren et års tid nå. En hollowbody Ibanez.

Endret av Duckling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treverk beveger seg litt under forskjellige temperatur og klimaforandringer, så slike ting skjer. Kan være at en bitteliten slakke av trussrod er det som skal til. Hvis ikke er det bare å finne ut hvilket bånd som er bittelitt høyere, og file ned litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strengene er forholdsvis nye? 

Har du prøvd å ta noe smalt og rett, lagt det over tre bånd av gangen for og sett om du får noe "wobble" (i mangel av bedre norsk ord), pga et høyere bånd? 

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, MartheyG skrev:

Strengene er forholdsvis nye? 

Har du prøvd å ta noe smalt og rett, lagt det over tre bånd av gangen for og sett om du får noe "wobble" (i mangel av bedre norsk ord), pga et høyere bånd? 

Poeng det der med strenger. Gamle strenger kan oppføre seg høyst merkverdig og uforklarlig.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk strengehøyden (en stol kan ha "sklidd" litt i gjengene, trussrod (litt for straight?) og om et bånd er ørlite grann høyt.
Hvis alt OK: Ny streng :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene, folkens! Strengene har sittet på en stund, men bare blitt spilt på en kveld, men kan jo være noe funky der. Skal få den hjem og inspisere i godt lys før evt strengeskift :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive