Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ageing/relicing av HW


Anbefalte innlegg

3 timer siden, Naigewron skrev:

Men har du erfaring med dette eller er det ting du har lest et sted? I går i en annen tråd så gav du ganske klart uttrykk for at du ikke liker gitarer med kunstig slitasje (relicing), så det er litt vanskelig å bedømme hva du baserer synspunktene dine på.

Og ang. relicing, så kan jeg egentlig bare sammenligne med bilverden, er ganske ny i gitarverden.

Det blir som å kjøpe en ny Porsche med klassisk gammelt design fra forhandler men med ekte rust og riper (ikke helt sammenlignbart da Porsche ikke selger nye biler som skal se ut som de er 60 år gammle)

En ting er rat rod look i bilverden, men da er det somregel allerede eldre slitte biler som gjennomføres med ekstra rusting og slitasje.

Men dette er jo bare personlig selvfølgelig. Må bare forklare meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Troll skrev:

Trodde dette var et gitarforum :) 

Lev i din gitarforum bobble du :P 

Jeg er ikke redd for å fornærme noen og liker selv å bli utfordret, så bare come at me :D  Dette var som sagt PERSONLIG PREFERANSE, og du skjønner vel jeg vil forklare meg..

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JMossige skrev:

Bare for å grave litt i tråden. Det er ikke anbefalt å fjerne overflatebehandling (krom og nikkel) men skal du absolutt ned til bart metall så anbefaler jeg sodablast isteden for glassblåsing (har drevet med dette også) da det er mye finere (bruspulver vs. glass)

Nei det er kun lett blåsing med fin sand som ikke tar av overflaten . Jeg prøvde litt på en Gibson stoptail - klarte ikke å lage særlig mye merker i den , men saltsyren tar kanskje bedre "tak" i den etterpå ?

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Nei det er kun lett blåsing med fin sand som ikke tar av overflaten . Jeg prøvde litt på en Gibson stoptail - klarte ikke å lage særlig mye merker i den , men saltsyren tar kanskje bedre "tak" i den etterpå ?

Hva bruker du å "blåse" med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, JMossige skrev:

Og ang. relicing, så kan jeg egentlig bare sammenligne med bilverden, er ganske ny i gitarverden.

Det blir som å kjøpe en ny Porsche med klassisk gammelt design fra forhandler men med ekte rust og riper (ikke helt sammenlignbart da Porsche ikke selger nye biler som skal se ut som de er 60 år gammle)

En ting er rat rod look i bilverden, men da er det somregel allerede eldre slitte biler som gjennomføres med ekstra rusting og slitasje.

Men dette er jo bare personlig selvfølgelig. Må bare forklare meg :) 

Ser en del driver med gamle "survivor" biler i USA . Gamle biler i ok nok stand som de ikke totalrestaurerer , men de " rydder" litt opp i de og får de fullt kjørbare . Syns egentlig de er kulest .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sugardaddy65 skrev:

Ser en del driver med gamle "survivor" biler i USA . Gamle biler i ok nok stand som de ikke totalrestaurerer , men de " rydder" litt opp i de og får de fullt kjørbare . Syns egentlig de er kulest .

Elsker slikt jeg også, like mye som en fersk nypolert strøken lakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle materialene (sand, glass, nøtteskall, bruspulver) vil til slutt fjerne overflatebehanling, det har bare med finhet = hvor lang tid, og erfaring/teknikk.

Edit: Men soda kan f.eks ikke brukes i samme blåser som sand, er anderledes trykk og dyser osv.

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JMossige said:

Og ang. relicing, så kan jeg egentlig bare sammenligne med bilverden, er ganske ny i gitarverden.

Det blir som å kjøpe en ny Porsche med klassisk gammelt design fra forhandler men med ekte rust og riper (ikke helt sammenlignbart da Porsche ikke selger nye biler som skal se ut som de er 60 år gammle)

En ting er rat rod look i bilverden, men da er det somregel allerede eldre slitte biler som gjennomføres med ekstra rusting og slitasje.

Men dette er jo bare personlig selvfølgelig. Må bare forklare meg :) 

Relicing er relativt unikt innen gitarverden ja, men so what?

PS: Du får kjøpt jeans som er ferdig slitt og/eller med hull også.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JMossige skrev:

Beklager igjen for å virke frekk, jeg har kort lunte desverre, og blir da korttenkt. Men har brukt sennep på f.eks bart stål med veldig bra resultat, og det er syrlig, akkuratt som saltsyre, bare ikke like sterk. Var heller ikke klar over at det var snakk om damp, som er noe helt annet igjen. Det var Endt sitt bilde som så ut som ene siden hadde fått kontakt med syre, og det så ikke bra ut i mine øyne.

 

Edit: Og denne frustrasjonen er ikke direkte mot deg @vim det har hopet seg opp over en ukes tid :P 

Nå ble det vel beskrevet ganske greit i den originale posten at delene lå i saltsyre damp og ikke i direkte kontakt.

Krom på hardware er knallhardt og det er veldig lite som biter på, så ser ikke poenget med å legge noe i sennep i 3 måneder når du får samme resultat på et par timer med saltsyre. Kansje en grunn til at syre er utbredt og annerkjent mens sennep brukes til pølse?

Hadde du selv lest igjennom postene så hadde ikke denne tråden eksistert. Så fei for din egen dør

Endret av Endt
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Endt skrev:

Nå ble det vel beskrevet ganske greit i den originale posten at delene lå i saltsyre damp og ikke i direkte kontakt.

Krom på hardware er knallhardt og det er veldig lite som biter på, så ser ikke poenget med å legge noe i sennep i 3 måneder når du får samme resultat på et par timer med saltsyre. Kansje en grunn til at syre er utbredt og annerkjent mens sennep brukes til pølse?

Som sagt, jeg trodde ikke det var snakk om damp, da det så ut som den stoptailen lå med ene siden litt nedi syra, men da tar jeg feil ;) At du kun tror sennep kan brukes til pølse, sier bare litt om deg. Syre er syre ;) 

Edit: Halvparten av mine poster er gjentakelse, ta å les grundig å forstå hva jeg skriver før dere svarer, så slipper vi slikt. Men da legger vi denne diskusjonen flat, da jeg skal holde meg litt mer i skjul her inne.

Edit2 pga Endt's edit: Er det negativt med en tråd om relicing også nå? Hvorfor var krommen ved festet på stoptailen så stygg da? ser ut som sterk syre reaksjon av fysisk kontakt for meg. Ja jeg må av og til tro mer på mine egne øyne en hva folk sier, da det er mye uvitenhet om forskjellige overflater der ute. Så var ikke snakk om å lese grundig her nei. 

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en blanding med Pepsi og et deksel i ca en uke. Ingen effekt. Absolutt ingenting. 

I en annen blanding hadde jeg sitronjuice, appelsinjuice og salt i en uke. Lukket beholder. Gav litt utslag, men ikke noe merkbart. Åpnet beholderen igår, tilsatte i tillegg litt eddik. Ser ut som dry skjer ting. Tror det er oksygen som påvirker med syre ? 

Skal ikke si det er noe vakkert. Men eksperimentet er mest for å se hva blandingen gjør med metallet. 

Lar det stå og godgjøre seg. Tipper det hjelper å matte overflaten for ekstra effekt. 

20181108_130200.thumb.jpg.748eb31af9db9f025f1c8ecfd79a6c9a.jpg20181108_130206.thumb.jpg.b30b04b32c1deeb6ee0de61e83a53b02.jpg20181108_130209.thumb.jpg.da308f3a656088cefbd94a7a0b8368c3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.