Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ageing/relicing av HW


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Endt skrev:

Nå har det vel aldri vert snakk om å fjerne krom på noe som helst, har du en krom stoptail må den ligge i dagevis vis du vil ha krommen fjernet, kontra et par timer som er vanlig praksis. I mitt tilfelle er det heller ikke et forsøk på 'troverdig' aging, men derimot å få vekk bling faktor fra nye og shiny deler.

Bare for å gi litt forklaring. På bilde du la ved forrige side, så må jeg ærlig innrømme at eneste kjemi patina jeg ser er sikker der den har vært fysisk i kontakt med syra, og det fins porer som syren sniker seg inn også sprer seg under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å finne ut om du har krom eller nikkel belegg på hardwaren din (mest sannsynlig krom da nikkel ble brukt på eldre instrument) så undersøke (google) hvilke produkter som gir den patinaen du vil ha. Har selv mest erfaring med bart metall. Men nedmatting funker på all overflate. Så skal du bare ha vekk den nye blanke finishen, så matt ned med fint stålull eller en mattepute (fås kjøpt på biltema f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JMossige skrev:

Det som er problemet, de som bruker saltsyre her tror ikke det går an å få en fin patina uten å fjerne krommen / nikkelen regner jeg med.

Men skal du absolutt ned til bart metall, så fins det bedre løsninger en sterk syre.

Eller så er problemet at noen her har 30 års erfaring med å prøve og feile, mens andre liker å synse basert på erfaring med et par forsøk og litt googling :)
Sorry - måtte bare.

På en skinnende blank gitar, kan matting være nok. Skal du matche delene på en gammel gitar eller på en reliced gitar, så vil det ikke se troverdig ut.
Jeg byttet f. eks. sadler på en 1965 Strat for noen år siden. Det så ikke spesielt bra ut med 6 småbiter som kunne lokke til seg skjærer på kilometers avstand. Gitaren var bare slitt, men ikke rustet og saltsyrebehandling gjorde det umulig å se forskjell fra originaldelene.
Jeg har gjort småjobber på egne og andres gamle gitarer i over to tiår og sverger altså til saltsyre (DAMP!), får å få en troverdig patina, uten riper av sliping. Skal du matche et komponent som erstattes på en gammel gitar, er det lite annet som gir så troverdig resultat. Men for all del, det innebærer også at jeg matter ned delene først, med ekstremt finkornet slipepute, våtslipepapir (ikke grovere enn 2000) eller 000 stålull.. Da kan du også legg opp til hvilke områder saltsyra skal bite best på, hvis ujevn slitasje er målet.

Det er ikke snakk om å fjerne overflatebehandling for min del og absolutt ikke noe med å etse ned i metallet. Derav saltsyreDAMP og ikke direkte dypping. Kontrollerbar prosess om man sjekker hvert kvarter til 30 min. Da får du frem en lett slitt patina, uten å fjerne nikkelen helt. Akkurat som med sliping, men uten ripene og mer som årevis med oksidering vil medføre. Du kan til og med kjøre deler av prosessen med delvis tildekket metall, for å gjenskape områdeavgrenset slitasje. F. eks. etter 30 min, smøre inn nedre halvdel av en stol med litt fett, så det blir mer "slitasje" de neste 30 minuttene der hvor håndbaken normalt ligger an på stolen.
Å fjerne krom derimot, blir sjelden vellykket. Enten ser det nesten urørt ut eller så ser det bare herpa ut med flassing av kromen. Noen liker herpa :)

Vil du ha rust i tillegg, noe jeg ikke er så glad i på relicing, er det bare å kjøre på med litt saltvann og lufttørking i timene etter saltsyrebehandling. Husk å skylle godt med ferskvann og smøre opp bevegelige deler, når du synes prosessen har gått langt nok.
 

  • Liker 4
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt jeg er ekspert på patina ;) Her prøver jeg å dele informasjon å prøve å sette igang en diskusjon på et forum (er det ikke slik det skal fungere?) - Men føler jeg bare får svar av gamle gretne hunder som allerede vet alt. Går i passiv forum modus jeg :P

Edit: Hadde slike som dere styrt verden, så hadde vi enda kjørt rundt med hest forran vogna.

Endret av JMossige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du erfaring med dette eller er det ting du har lest et sted? I går i en annen tråd så gav du ganske klart uttrykk for at du ikke liker gitarer med kunstig slitasje (relicing), så det er litt vanskelig å bedømme hva du baserer synspunktene dine på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15 års erfaring med lakk og overflate behandling, jobbet innen flere arbeid under dette, og har fått patina på mange forskjellige bare metaller, ikke så mye på krom og nikkel.

Er "ekspert" på lakk. Ellers veldig god generell kunnskap.

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vim skrev:

Eller så er problemet at noen her har 30 års erfaring med å prøve og feile, mens andre liker å synse basert på erfaring med et par forsøk og litt googling :)
Sorry - måtte bare.

 

Bare for du har funnet noe som du syns fungerer (i mine øyne stygg patina) så er det ikke fasitt svar kompis ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JMossige skrev:

Bare for du har funnet noe som du syns fungerer (i mine øyne stygg patina) så er det ikke fasitt svar kompis ;) 

I jøssenavn ?
Er på forumet for å dele og utveksle - ikke for å verken sitte med fasit eller krangle.
Når du kommuniserer i form av påstander og litt halvveis antydninger om at andre ikke vet hva de snakker om, får du tåle at det kommer motsvar.
En "gammel, gretten hund" på 50 som forklarer én teknikk (blant flere som helt sikkert er gode) er kanskje provoserende for noen. Forhåpentlig ikke for et flertall.
Litt mindre konfronterende ordvalg, så skal du se det blir mer erfaringsdeling av det. 
Her er en "stygg patina" gjort av meg for 4 år siden (Beast2, første bilde) og en original 1959. Ikke helt troverdig. Eller?

 

Beast2.jpg

Beast1.jpg

  • Liker 3
  • Takker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når du kommuniserer i form av påstander og litt halvveis antydninger om at andre ikke vet hva de snakker om"

 

"mens andre liker å synse basert på erfaring med et par forsøk og litt googling"

 

eh?

Men ja, her er det ikke stygg patina, men tror du kunne fått samme patina med sennep..

 

Edit: Men troverdighet her inne er ikke lett å tjene, så jeg er ferdig med å dele informasjon jeg sitter på.

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JMossige skrev:

"Når du kommuniserer i form av påstander og litt halvveis antydninger om at andre ikke vet hva de snakker om"

 

"mens andre liker å synse basert på erfaring med et par forsøk og litt googling"

 

eh?

Men ja, her er det ikke stygg patina, men tror du kunne fått samme patina med sennep..

Jeg tar den - falt for eget grep :no:
Nå skal jeg jammen teste sennep - det hadde gjort livet litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vim skrev:

Jeg tar den - falt for eget grep :no:
Nå skal jeg jammen teste sennep - det hadde gjort livet litt lettere.

Beklager igjen for å virke frekk, jeg har kort lunte desverre, og blir da korttenkt. Men har brukt sennep på f.eks bart stål med veldig bra resultat, og det er syrlig, akkuratt som saltsyre, bare ikke like sterk. Var heller ikke klar over at det var snakk om damp, som er noe helt annet igjen. Det var Endt sitt bilde som så ut som ene siden hadde fått kontakt med syre, og det så ikke bra ut i mine øyne.

 

Edit: Og denne frustrasjonen er ikke direkte mot deg @vim det har hopet seg opp over en ukes tid :P 

Endret av JMossige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Jeg har brukt sitronsyre i ultralydvasker...renser bra . Må nok saltsyre og stålull til .

Hva med å glassblåse delene før saltsyre ?

Bare for å grave litt i tråden. Det er ikke anbefalt å fjerne overflatebehandling (krom og nikkel) men skal du absolutt ned til bart metall så anbefaler jeg sodablast isteden for glassblåsing (har drevet med dette også) da det er mye finere (bruspulver vs. glass)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.