Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Headrush - Erfaringer?


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

@Truckstop Chuckie

Forsåvidt. Men ser jo også at trådstarter ser etter noe å ha i egen stue (riggen hans står jo på øvingsrommet). 

Til stuebruk bruker jeg fortsatt en Boss GT-001 plugget i en Roland Cube Monitor (som også fungerer som lydkort/monitor for en PC). Har ikke oppgradert på flere år da dette holder utmerket til lettere øving.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også havnet der at jeg setter igjen halfstacken på øvingslokalet, og heller bruker Helixen med monitorer/hodetelefoner når jeg spiller hjemme
Dvs. jeg bruker 4 cable method uten ampsimulering og alt det der på øving.
Bryr meg egentlig ikke om jeg har 100% samme lyd hjemme og på øving, så lenge det høres bra ut..  Sparer meg ihvertfall for mye bæring. ;) 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tg1 skrev:

Jeg har også havnet der at jeg setter igjen halfstacken på øvingslokalet, og heller bruker Helixen med monitorer/hodetelefoner når jeg spiller hjemme
Dvs. jeg bruker 4 cable method uten ampsimulering og alt det der på øving.
Bryr meg egentlig ikke om jeg har 100% samme lyd hjemme og på øving, så lenge det høres bra ut..  Sparer meg ihvertfall for mye bæring. ;) 

Bruker egene patcher til hjemmebruk og øving da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ErikKlæptn skrev:

Bruker egene patcher til hjemmebruk og øving da?

Ja, til øving hjemme bruker jeg mye forskjellig, og eksperimenterer en del, gjerne med utgangspunkt i patcher jeg har lasted ned. På øving bruker jeg hjemmemekka patcher som er laget for 4CM, uten amp/cab, og bruker også MIDI til kanalskifte på EVH-ampen min, og er sånn sett et mer "statisk" velfungerende oppsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Headrush FRFR er etter hva ryktene sier en Alto TS212, men koster 5-600,- mer. Alto TS212 og ElectroVoice ZLX-12p er begge «poor mans» Atomic CLR. Jeg hadde ZLX-12p og var godt fornøyd med den. Koster litt mer enn Alto’en. Mener å huske at @TUFFTUFFTUFFhar erfaring med Alto-monitoren og de små amplifire-boksene. 

Nå har jeg Matrix FR12 og veldig fornøyd med det. Fremdeles ikke «amp-in-room» selvom det er et 112-kabinett, men det er en veldig god løsning midt i mellom monitor og kabinett. Bra med bunn.

Vekten er også en stor bonus. En god monitor veier fort ganske mye, Matrix-kabinettet veier vel rundt 12 kg tipper jeg og er ganske greit å reise rundt med, uten at jeg har prøvd det enda. 

Jepp Chucken, du har helt rätt, bra minne där ass :). Alto TS212 och Atomic Fireboxes här. Alton har jag brukt väldigt lite, pga att när vi hade övingslokal så hade jag kabinett där och då blev det till att jag körde genom de och PA:t som stod där. Jag har använt den lite, men inte tillräckligt mycket för att ge några expertuttalanden. Men hemma kör jag med TC Electronics Mimiq in i 2 st Atomic Fireboxar med olika ampsims, in i DAW och hörlurar. Låter kanon i mina tinnitusfyllda öron och kan varmt rekommenderas. Kommer snart en Helix Stomp hit, då får vi se vad den kan göra. Har du förresten vurdert den, ErikKlæptn? Eller en Atomic 6 eller 12? De verkar ju ligga i din prisklasse.

Men mr trådstartare, är du nöjd med grundljudet i själva ampen i replokalen? I så fall kan det kanske vara lurt att låta den vara som det är och hellre leta efter ett bra sätt att få inspirerande ljud hemme, inte att du nödvändigvis måste ha samma ljud hemma som i replokalen om du förstår vad jag menar? Jag (tror att jag) förstår vad du helst vill men enligt min erfarenhet så är det väldigt svårt att testa saker till 100% hemma, det måste helt enkelt testas med fullt volym med bandet innan det kan godkännas. En liten lätt reverb som jag har lagt till hemma låter som om jag har satt ampen i en kyrka i relokalen.. typ då :) .

 Om du inte är riktigt nöjd med ljudet i ampen kan det kanske vara en tanke att byta ut den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Kommer snart en Helix Stomp hit, då får vi se vad den kan göra. Har du förresten vurdert den, ErikKlæptn? Eller en Atomic 6 eller 12? De verkar ju ligga i din prisklasse.

 Men mr trådstartare, är du nöjd med grundljudet i själva ampen i replokalen? I så fall kan det kanske vara lurt att låta den vara som det är och hellre leta efter ett bra sätt att få inspirerande ljud hemme, inte att du nödvändigvis måste ha samma ljud hemma som i replokalen om du förstår vad jag menar? Jag (tror att jag) förstår vad du helst vill men enligt min erfarenhet så är det väldigt svårt att testa saker till 100% hemma, det måste helt enkelt testas med fullt volym med bandet innan det kan godkännas. En liten lätt reverb som jag har lagt till hemma låter som om jag har satt ampen i en kyrka i relokalen.. typ då :) .

 Om du inte är riktigt nöjd med ljudet i ampen kan det kanske vara en tanke att byta ut den?

Takker for utfyllende svar @TUFFTUFFTUFF!?? Altså, selve ampen og effektene er jeg veldig fornøyd med, både lydmessig og funksjonsmessig.  Utfordringen er at jeg har begrenset mulighet og tid til å få jobbet med oppsettet på stacket og pedalbrettet. Jeg elsker å eksperimentere med pedaler og lyd.

Eksempelvis fikk jeg tak i en Muff sak her om dagen, så jeg måtte kjøpe et nytt brett for jeg hadde ikke mer plass på det gamle. Etter at jeg hadde satt opp det nye brettet så har jeg problemer med feedback og støy. Feilsøkinga tar tid da jeg har ca 5-10 minutter tilgjengelig i øvingstiden.

Gleden med å ha alt dette utstyret overskygges nå av problemene med tid og mulighet til å skru og eksperimentere så mye som jeg egentlig ønsker. Dette er grunnen til at jeg vurderer multieffekt:) 

Hvis jeg skal gå for en slik løsning så ønsker jeg ampsimulering slik at det er brukbart hjemme, så helix stomp utgår? Derimot så synes jeg Atomic var et knall tips!! Hadde helt glemt Atomic, men husker jeg var svært begeistret for disse for noen år siden, og nå ser jeg det har skjedd ting der også med nye modeller!? Skal google litt mer. Det jeg umiddelbart begynner å fundere på er å bruke Atomic som poweramp på effektbrettet slik at jeg kan beholde effektene mine? Hva tror du om en sånn ide??? Vil dette fungere i praksis?

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Hvis jeg skal gå for en slik løsning så ønsker jeg ampsimulering slik at det er brukbart hjemme, så helix stomp utgår1f60a.png Derimot så synes jeg Atomic var et knall tips!! Hadde helt glemt Atomic, men husker jeg var svært begeistret for disse for noen år siden, og nå ser jeg det har skjedd ting der også med nye modeller!1f44d.png Skal google litt mer. Det jeg umiddelbart begynner å fundere på er å bruke Atomic som poweramp på effektbrettet slik at jeg kan beholde effektene mine1f603.png Hva tror du om en sånn ide??? Vil dette fungere i praksis?

Hallojs, bara så att det är sagt så är det full ampsim i Helix Stomp, i stort sett allt som finns i Helix är med där, men mindre antal in/utgångar och tryckmojänger mm. Alltså den kanske utgår av andra grunder, men bara så att du vet :) . Det är inte mycket nytt på uppdateringsfronten från Atomic. Är inte helt fan av deras uppdateringspolicy ("vi säger att nästa update kommer soon, kommenterar innehållet så lite som möjligt bortsett från att vi hintar till att nya amper kommer att läggas till, dröjer ett år och lägger til en reverb"), de hade kommit bättre ut av det genom att bara säga att det inte blir några uppdateringar allls. Anyway, ska du köpa Atomic så se till att modellen du köper har det du vill ha nu, inte vad som kanske kommer att läggas till i en eventuell uppdatering. När det är sagt så är Firebox en pretty cool box, liten och lätt, går på 9 volt och har allt jag behöver av effekter (jag är inte kravstor när det gäller effekter). Att använda Atomic som poweramp blir dessvärre lite svårt eftersom den inte går att använda som poweramp :) .. men jag antar att du menar preamp och det går ju helt fint. Om du menar att köra effekter - Atomic - effektreturn i replokalen och effekt - Atomic hemma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Hallojs, bara så att det är sagt så är det full ampsim i Helix Stomp, i stort sett allt som finns i Helix är med där, men mindre antal in/utgångar och tryckmojänger mm. Alltså den kanske utgår av andra grunder, men bara så att du vet :) . Det är inte mycket nytt på uppdateringsfronten från Atomic. Är inte helt fan av deras uppdateringspolicy ("vi säger att nästa update kommer soon, kommenterar innehållet så lite som möjligt bortsett från att vi hintar till att nya amper kommer att läggas till, dröjer ett år och lägger til en reverb"), de hade kommit bättre ut av det genom att bara säga att det inte blir några uppdateringar allls. Anyway, ska du köpa Atomic så se till att modellen du köper har det du vill ha nu, inte vad som kanske kommer att läggas till i en eventuell uppdatering. När det är sagt så är Firebox en pretty cool box, liten och lätt, går på 9 volt och har allt jag behöver av effekter (jag är inte kravstor när det gäller effekter). Att använda Atomic som poweramp blir dessvärre lite svårt eftersom den inte går att använda som poweramp :) .. men jag antar att du menar preamp och det går ju helt fint. Om du menar att köra effekter - Atomic - effektreturn i replokalen och effekt - Atomic hemma?

Huff så mye tull jeg skrev i forrige post!? Du har helt rett @TUFFTUFFTUFF helix hx stomp har jo alle funksjoner, og ja, mente preamp der jeg skrev poweramp! Tror jeg var full på forrige post? I og for seg så ser jeg ikke så mange grunner til å gå for atomic hvis de er så dårlig på oppdatering,  for uansett kan jo både Helix Stomp og Headrush Gigboard fungere som preamp på samme måte som du beskrev over her? Takker uansett for utfyllende info?

Kort og godt; jeg må teste Gigboard og Helix stomp, men akkurat nå heller jeg litt mot Helix Stomp. Magefølelsen min sier at Line 6 rår over mer ressurser på oppdateringsfronten...litt tryggere valg om en skal tenke langsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ErikKlæptn skrev:

Tror jeg var full på forrige post1f602.png

Ingen fara, det var jag också :) . En viktig funktion för mig är om man kan köra två olika ampar samtidigt (en till höger och en till vänster) i stereo. Det kan man inte med Atomic men det kan man med Helix Stompen. Headrush vet jag inte.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det er en hærlig tid å være gitarist i! Jo mer en googler jo flere muligheter dukker opp :) 

Fant "fattigmanns" Kemper her om dagen i Mooer Preamp Live. Ok, jeg er lit biased her for tidligere har jeg sett på Mooer som et merke som produserer kjipe pedaler, men denne ser unektelig spennende ut! Her har man 12 forskjellige amper tilgjengelig, men man har også en tonecapture funksjon ala det som finnes på Kemper slik at man kan moddelere sin egen amp. Fungerer det så bra som man kan få inntrykk av i videoen så kan jeg implementerere denne til hjemmebruk og beholde effektbrettet...det erstatter som du sa @TUFFTUFFTUFF  ikke feelingen en får av egen amp i øvingslokale, men gir mer muligheter til å leke seg med eget oppsett hjemme. Duger det for Ola Englund så duger det nok for meg ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, problemet är att det är ganska många saker som Ola (och många andra reviewers) tycker låter fett :) . Jag har också sett på den men då man bara kan köra en amp åt gången, så blev det HX Stomp på mig istället. Men som sagt, jag har inte testat den så jag har ingen aning om hur den är.. men senaste repet med bandet brukte jag en av deras micropreampar (Black night eller Blackrain?) sammen med en SD Powerstage 170. Den andra gitaristen hade en 100 Watts Marshall JVM (rör) med mastern på 7-8 och jag körde både Mooern och SD Powerstage på ca 50% volym. Ingen av de andra klagade på varken ljud eller volym :)  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.