Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Headrush - Erfaringer?


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Folkens...Jeg har sakte men sikkert over årene samlet mye bra stasj (Orange amp, Rivera kabinett, kvalitetspedaler osv) og jeg er forsåvidt happy med det jeg har.

Problemet er at øvingsrommet ligger i kjelleren hos trommisen, jeg bor i ei lita leilighet med naboer på alle kanter, riggen er tung og jeg har vært gjennom flere ryggoperasjoner siste årene så å flytte utstyr er en belastning. Alt dette medfører at jeg har ei begrenset tid ca en gang i uka for å skru lyd, gjøre endringer på oppsett, teste ting ++. Føler kort og godt at jeg aldri rekker bli kjent med det utstyret jeg har. Gjør jeg en endring på pedalbrettet hjemme så er det fort en uke før jeg kan få testet, og har jeg føkka opp så er det nok en uke før jeg kan få testet endringer på nytt.

Jeg har begynt se litt på HeadRush, Helix ++, for da kan jeg ha oppsettet på pedalbrettet med meg hjem og øve med samme oppsett på hodetelefoner som jeg har på øving/gig. Jeg kan også tweake og eksperimentere og bli godt kjent med brettet. Tenker å bruke amp modelleringene slik at jeg har eksakt samme oppsett hjemme som på øving, ikke bare som effektbrett.

Helix er jo ganske kostbart, men ser at Headrush (som allerede er 3-4 000 rimeligere enn helix) kommer med et gigboard som har AKKURAT samme funksjonalitet/software som originalen bare med mindre fysisk hardware. Dette kommer på ca 6000,-

Er det noen her som har erfaringer med Headrush og kan si hvordan de opplever brettet i praksis? Kvalitet på lyd, brukervennlighet, tanker om praktisk bruk i min situasjon?

Skal innrømme jeg er litt nølende til å gå denne veien. Jeg er IT konsulent i jobben, men på gitar så liker jeg det gamle "analoge" oppsettet. Pedaler, amper og kabinett er MORRO...men hva hjelper det å ha verdens beste rigg om du ikke har tid og anledning til å lære deg å bruke den :(

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter litt i samme situasjon som deg. Føler det er såpass høy live-aktivitet på gitarfronten at jeg har lyst på noe med bedre amp-sim enn det er i Boss GT-100-brettet mitt.

Etter en del frem og tilbake mellom alle muligheter så står det nå mellom Headrush og Helix LT, da disse er i samme prisklasse, og toucher limiten for hvor mye jeg vil bruke på dette. De tankene jeg sitter med nå er at lydmessig vil jeg bli godt fornøyd med begge, men Headrush er en enhet som tiltaler meg i mye større grad. Jeg bekymrer meg dog for at all betjening går via Touch-skjerm. Tilsynelatende veldig brukervennlig, men så fort den skjermen får seg en trøkk så får man plutselig ikke gjort noe som helst på enheten. Line6 har fortsatt hardwarebrytere for betjening, noe jeg anser som en fordel på slike enheter som stort sett befinner seg på et gulv på puben, uten franske gjerder mellom band og publikum.

Så for å oppsummere; Ingen erfaring, men mine tanker. Om det var til hjelp vites ikke, men forhåpentligvis var det hvertfall ikke til skade :)

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt satset på Helix om det stod mellom Helix og Headrush. Tviler på at Headrush klarer å snu det litt kjipe inntrykket mange har av Eleven Rack... De bør i det minste legge opp til en shit load av software-oppgraderinger.

Altså, jeg syns Eleven Rack låt veldig fint den tiden jeg hadde en, men når de stoppet opp etter to oppdateringer, da er det ikke liv laga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Duckling skrev:

Etter en del frem og tilbake mellom alle muligheter så står det nå mellom Headrush og Helix LT, da disse er i samme prisklasse, og toucher limiten for hvor mye jeg vil bruke på dette. De tankene jeg sitter med nå er at lydmessig vil jeg bli godt fornøyd med begge, men Headrush er en enhet som tiltaler meg i mye større grad. Jeg bekymrer meg dog for at all betjening går via Touch-skjerm. Tilsynelatende veldig brukervennlig, men så fort den skjermen får seg en trøkk så får man plutselig ikke gjort noe som helst på enheten. Line6 har fortsatt hardwarebrytere for betjening, noe jeg anser som en fordel på slike enheter som stort sett befinner seg på et gulv på puben, uten franske gjerder mellom band og publikum.

Så for å oppsummere; Ingen erfaring, men mine tanker. Om det var til hjelp vites ikke, men forhåpentligvis var det hvertfall ikke til skade :)

Bra innspill! Hadde ikke tenkt på dette med skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Hadde glatt satset på Helix om det stod mellom Helix og Headrush. Tviler på at Headrush klarer å snu det litt kjipe inntrykket mange har av Eleven Rack... De bør i det minste legge opp til en shit load av software-oppgraderinger.

Altså, jeg syns Eleven Rack låt veldig fint den tiden jeg hadde en, men når de stoppet opp etter to oppdateringer, da er det ikke liv laga.

Headrush er vel egentlig et annet selskap og folk enn de som står bak Eleven Rack selv om de bruker samme system i bunn? Jeg ser allikevel poenget, pr i dag ser jeg kun ett ankepunkt mot headrush, og det er hvor hyppig de lanserer oppdateringer. De har hatt få i forhold til Helix. Ser dog at de har lansert en oppdatering v2.0 for kort tid siden, og så langt ser det lovende ut?

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Duckling skrev:

Dessuten - High End ampsim har jo vært "like bra som amp" siden den første AxeFX'en, så hva trenger man updates for (eller nyutvikling) i disse dager anyways? 1f60e.png

heheheh...ja, ampsim har jo i følge en del hørtes BEDRE ut enn amp siden tidlig 2000-tall skulle en tro enkelte:P Men synes Helix, axeFX, Headrush begynne å være så nært originalen at det garantert duger til en middelmådig gitarist som meg ja ? Er vel mer at de introduserer nye effekter og amp modeller på oppdateringer(?)

Er så heldig at jeg får låne en Helix LT på den lokale sjappa nå og når Headrush Gigboard kommer skal jeg få teste den også, så da får jeg sammeligne litt (fordelen med å ha ei lokal musikksjappe med greie folk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som ramler av amp-sim-toget er de som hopper på og forventer at det skal erstatte følelsen av å sitte ved siden av en Vibro Champ/Deluxe Reverb/JTM-45/JMP/JCM 800/Peavey 5150/Soldano. Jo, det kan erstatte følelsen om man kjører det gjennom det kabinettet som den ampen preampen simulerer, altså ett fysisk kabinett og med cab-simuleringen skrudd av, men da går jo mye av poenget bort mener nå jeg, for da er det ganske mange muligheter man velger bort (en simulering av en lavwatts 110/112 Fender vil aldri låte riktig på ett 412 Marshall-cab).

Lyden av disse fancy apparatene er lyden av en amp som er miket opp og IKKE «amp-in-room». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hovedproblem her er at ethvert oppsett vil ta omtrent like mye plass uavhengig av om det er anlogt eller digitalt. Man kan spare litt vekt (og plass) ved å bruke class D forsterker fremfor en røramp.. men et pedalbrett og en monitor tar uansett den samme plass. Mange gitarister vil også foretrekke å ha fysiske knotter å vri på når man spiller, dette både på pedalbrett og i mer tilgjengelig høyde, omtrent der kontrollene på en klassisk forsterker eller et rack ville befinne seg. 

Hvis målet er å få simulering av klassiske gitarlyder til bruk i rock, jazz, pop, rock, country, blues etc så fungerte Eleven Rack i sin tid vel så bra som de fleste andre alternativer. Headrush skal være en videreutvikling av konseptet men demoene de presenterte ved lansering var ikke særlig overbevisende og produktet solgte dårlig. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker muligens som Headrush Gigboard (nyeste lansering) har fått bedre respons. Prisen virker også ok. 

Derav er det meget mulig du kan få mer enn tilfredsstillende resultater ved å kjøpe en Headrush Gigboard med tilhørende Headrush FRFR kabinett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, skela skrev:

Det virker muligens som Headrush Gigboard (nyeste lansering) har fått bedre respons. Prisen virker også ok. 

Derav er det meget mulig du kan få mer enn tilfredsstillende resultater ved å kjøpe en Headrush Gigboard med tilhørende Headrush FRFR kabinett. 

Headrush FRFR er etter hva ryktene sier en Alto TS212, men koster 5-600,- mer. Alto TS212 og ElectroVoice ZLX-12p er begge «poor mans» Atomic CLR. Jeg hadde ZLX-12p og var godt fornøyd med den. Koster litt mer enn Alto’en. Mener å huske at @TUFFTUFFTUFFhar erfaring med Alto-monitoren og de små amplifire-boksene. 

Nå har jeg Matrix FR12 og veldig fornøyd med det. Fremdeles ikke «amp-in-room» selvom det er et 112-kabinett, men det er en veldig god løsning midt i mellom monitor og kabinett. Bra med bunn.

Vekten er også en stor bonus. En god monitor veier fort ganske mye, Matrix-kabinettet veier vel rundt 12 kg tipper jeg og er ganske greit å reise rundt med, uten at jeg har prøvd det enda. 

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at det nok må bli noen "trade-offs" med en sånn løsning, for som du påpeker @Truckstop Chuckie så kan man simulere så mye man vil, men lyden må faktisk UT av boksen og inn i rommet før eller siden allikevel :)  Lydkilden vil jo uansett lage sin egen vri på det du kjører gjennom vil jeg tro(?)

Tanken min er å ikke hive alt jeg har. HVIS jeg går ned denne "mørke" veien så har jeg tenkt å beholde amp/kabinett og kjøre brettet direkte på return på effektsløyfa i Orangen og bruke den som poweramp (enn så lenge jaffal). Si fra hvis jeg er helt på bærtur her nå gutter :)

Regner med at Orangen vil "farge" lyden på sin måte sammen med Rivera kabinettene, men det er ikke sånn at det må høres akkurat ut som en JCM 800 så lenge den lyden jeg får ut av ampen høres bra ut.

Hjemme kommer jeg til å bruke hodetelefoner uansett ettersom jeg har en guttunge på 2 år og naboer på alle kanter. Jeg går ut fra at jeg vil oppleve en del forskjell på lyden hjemme og på øving, men den bør jo ikke være helt radikalt forskjellig. Har dere noen tanker om hvor mye forskjell det vil være mellom hodetelefoner og gjennom Orange ampen?

Målet mitt er å ha en rigg som er praktisk og som gjør at jeg kan jobbe med noe som er tilnærmet likt hjemme og på øving, men ikke nødvendigvis identisk :)

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.