Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang til elektrisk gitar


Maren Elize Klemp

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg noen vanskeligheter med overgang fra akustisk til elektrisk gitar, og håper noen kan hjelpe meg. Jeg har spilt akustisk gitar i noen år nå, og synes jeg mestrer det greit. For et par måneder siden bestemte jeg meg for å forsøke meg på elektrisk gitar og kjøpte en Gretsch Streamliner G2420. Problemet er at det høres helt forferdelig surt ut når jeg spiller på den. Jeg har tatt den med tilbake til butikken for å sjekke om det var noen justeringer som skulle til, men alt er som det skal, og gitaren låt som en drøm når han i butikken prøvde den. Han nevnte noe til meg om at man skal ikke skal trykke ned strengene på en slik gitar like hardt som på en akustisk, da den kan pitche opp noen toner. Det kom en del kunder, så han hadde ikke tid til å forklare mer detaljert. Jeg har forsøkt å gjøre som han sa, men det låter fortsatt ikke bra. 

Noen som har forslag til hva jeg gjør feil? Som sagt, så høres det bra ut når jeg spiller på den akustiske gitaren min, så jeg kan ikke skjønne hva jeg gjør gærent..

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Stålstrengsgitar du mener og ikke nylonstrengs, er tipset hans helt legitimt det. Som oftest er det tykkere strenger på en akustisk stålstrengs og mindre bånd kontra en elgitar som har (oftest) tynnere strenger og større bånd. 

Jeg ville aller først gått opp en strengetykkelse eller to på den elektriske for å så øve på lettere grep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok rett og slett teknikk som er utfordringen. De fleste akkustiske stålstrengere er tyngre å spille på enn en gjennomsnittlig el-gitar. Du må bare fokusere på å ikke presse så hardt med fingrene, og se til at du ikke bender strenger samtidig når du spiller. Det kan jo også være at den akkustiske du er vant til, har veldig høy strengehøyde ifht. elgitaren f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.