Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson LP Custom halsbrudd


xshorteyx

Anbefalte innlegg

Heisann. Det her er ikke noe salgsannonse eller lignende, men jeg lurte på i tilfelle jeg skulle ønske å videreselge min LP Custom, hvor mye verdi går tapt i et tidligere halbrudd?
Mener det er en 2001 Custom R7, den kom i en Gibson "Historic" case, men tror ikke dette er en historic modell. Halsen ble reparert av en gitarmaker i Oslo, Robert Tóth. Forutenom noe som minner om "lakksprekker" kunne jeg egentlig ikke merka att denne halsen har vært brudd i, hadde det ikke vært for att selger var ærlig nok til å si dette før salg ? 

Noen som har noe idè ? :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har ikke noe spesielle skavanker utenom noe naturlig "wear and tear". Spiller helt utrolig bra. 
Alt er orginalt forutenom en stemmeskrue. Mulig de orginale knottene til potmeterne var "helsorte" uten de "volume, tone"-gullplatene. 

Så sånnsett uten å ta hensyn til halsbruddet, så er gitaren helt tipptopp. Har som sagt ikke store planer om å selge, men noen ganger har jeg begynt å undre på hvor mye jeg skulle tørre å pris-sette denne. En av de få tilfella jeg kunne funnet på å selge den her er om det er mulighet for å kjøpe noe custom-made for meg, evt noe "skjeldnere" av type Skervesen etc. 

 

21439461_1397583273695987_42752820_o.jpg

Edit: Jeg har ikke vært aktiv i kjøp og salg innen instrumenter på noen år, så jeg spørr vell helst fordi jeg ikke er sikker på hvordan markede fungerer lengre. Virker som att aktiviteten innen gitar/bass kjøp og salg har avtatt med åra.

Endret av xshorteyx
under "edit"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JMossige said:

Har ikke noe informativt å komme med. Men ifølge Kirk Hammett så høres Les Paul bedre ut etter halsbrudd :P

Justin Derrico sin favoritt-LP har også hatt halsbrudd og fått headstock limt på igjen i slakkere vinkel enn originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel diskutert opp og ned i mente, og de aller fleste gitarister er vel enig om at et halsbrudd ikke ha innvirkning på bruksverdi / spillbarhet på en gitar, så lenge reparasjonen er proft gjort. Samtidig er de fleste enige om at det har innvirkning på markedsverdi.

Når det gjelder Les Paul Custom, ble de laget av Gibson USA fram til 2004, da Gibson Custom Shop tok over, hvis jeg ikke husker feil. Mener de som er produsert av CS har CS logo bak på headstock. Om Gibson CS laget '57 RI-modeller av Les Paul Custom i 2003, vet jeg ærlig talt ikke, men det er jo godt mulig. Serienummer vil i såfall, også fortelle noe om dette.

Edit: Skulle akkurat til å antyde at 15.000,- kanskje vil være en grei pris-indikasjon, men Slashaxl kom meg i forkjøpet. Og det avhenger selvsagt av hvilken versjon det faktisk er.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Audun said:

Det er vel diskutert opp og ned i mente, og de aller fleste gitarister er vel enig om at et halsbrudd ikke ha innvirkning på bruksverdi / spillbarhet på en gitar, så lenge reparasjonen er proft gjort. Samtidig er de fleste enige om at det har innvirkning på markedsverdi.

Når det gjelder Les Paul Custom, ble de laget av Gibson USA fram til 2004, da Gibson Custom Shop tok over, hvis jeg ikke husker feil. Mener de som er produsert av CS har CS logo bak på headstock. Om Gibson CS laget '57 RI-modeller av Les Paul Custom i 2003, vet jeg ærlig talt ikke, men det er jo godt mulig. Serienummer vil i såfall, også fortelle noe om dette.

Edit: Skulle akkurat til å antyde at 15.000,- kanskje vil være en grei pris-indikasjon, men Slashaxl kom meg i forkjøpet. Og det avhenger selvsagt av hvilken versjon det faktisk er.

Vanskelig å vite. Denne er serienummer "7  1956" Denne er uten "CS" merket bakpå. Vet att den var importert direkte fra statene som håndbagasje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, xshorteyx skrev:

Vanskelig å vite. Denne er serienummer "7  1956" Denne er uten "CS" merket bakpå. Vet att den var importert direkte fra statene som håndbagasje 1f61c.png

Da er vel dette en `57 reissue Les Paul Custom fra Custom Shop, og derav Historic kasse. Da blir nok verdien potensielt en del høyere, men jeg har lite kunnskap om Historic LP Customs. Har du COA til gitaren?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mangler COA så hadde jeg fyrt avgårde en epost til Gibson, legg ved bilde av serienr, headstock og hele gitaren så får du raskt svar. Er vanskelig å finne et definitivt svar, såvidt jeg skjønner så ser denne ut som om den er laget på CS men er ikke sikker. Er den det så solgte jeg en tilsvarende gitar for 28’ for en stund siden. Var nok litt heldig med prisen, så med halsbrudd vil jeg si et sted mellom 15 og 20’. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor pent bruddet er fikset . Hvis det kun er sprukket bak og fronten er uskadet , og en kan så vidt kjenne bruddet (kun ser en sprekk i lakken) så tror jeg nok du kan få 18-20k for denne . COA bør du prøve å få fra Gibson - det er også viktig her i forbindelse med verdi .

Denne SG Standard er det nærmest umulig å kjenne med fingrene at den har vært sprukket og limt -nær  ingen skader på fronten . Dette er et "pent" brudd/sprekk .

IMG_3685.JPG

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.