Web Analytics
Jump to content

Gibson LP Custom halsbrudd


xshorteyx

Recommended Posts

Heisann. Det her er ikke noe salgsannonse eller lignende, men jeg lurte på i tilfelle jeg skulle ønske å videreselge min LP Custom, hvor mye verdi går tapt i et tidligere halbrudd?
Mener det er en 2001 Custom R7, den kom i en Gibson "Historic" case, men tror ikke dette er en historic modell. Halsen ble reparert av en gitarmaker i Oslo, Robert Tóth. Forutenom noe som minner om "lakksprekker" kunne jeg egentlig ikke merka att denne halsen har vært brudd i, hadde det ikke vært for att selger var ærlig nok til å si dette før salg ? 

Noen som har noe idè ? :o 

Link to comment
Share on other sites

Gitaren har ikke noe spesielle skavanker utenom noe naturlig "wear and tear". Spiller helt utrolig bra. 
Alt er orginalt forutenom en stemmeskrue. Mulig de orginale knottene til potmeterne var "helsorte" uten de "volume, tone"-gullplatene. 

Så sånnsett uten å ta hensyn til halsbruddet, så er gitaren helt tipptopp. Har som sagt ikke store planer om å selge, men noen ganger har jeg begynt å undre på hvor mye jeg skulle tørre å pris-sette denne. En av de få tilfella jeg kunne funnet på å selge den her er om det er mulighet for å kjøpe noe custom-made for meg, evt noe "skjeldnere" av type Skervesen etc. 

 

21439461_1397583273695987_42752820_o.jpg

Edit: Jeg har ikke vært aktiv i kjøp og salg innen instrumenter på noen år, så jeg spørr vell helst fordi jeg ikke er sikker på hvordan markede fungerer lengre. Virker som att aktiviteten innen gitar/bass kjøp og salg har avtatt med åra.

Edited by xshorteyx
under "edit"
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JMossige said:

Har ikke noe informativt å komme med. Men ifølge Kirk Hammett så høres Les Paul bedre ut etter halsbrudd :P

Justin Derrico sin favoritt-LP har også hatt halsbrudd og fått headstock limt på igjen i slakkere vinkel enn originalt. 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel diskutert opp og ned i mente, og de aller fleste gitarister er vel enig om at et halsbrudd ikke ha innvirkning på bruksverdi / spillbarhet på en gitar, så lenge reparasjonen er proft gjort. Samtidig er de fleste enige om at det har innvirkning på markedsverdi.

Når det gjelder Les Paul Custom, ble de laget av Gibson USA fram til 2004, da Gibson Custom Shop tok over, hvis jeg ikke husker feil. Mener de som er produsert av CS har CS logo bak på headstock. Om Gibson CS laget '57 RI-modeller av Les Paul Custom i 2003, vet jeg ærlig talt ikke, men det er jo godt mulig. Serienummer vil i såfall, også fortelle noe om dette.

Edit: Skulle akkurat til å antyde at 15.000,- kanskje vil være en grei pris-indikasjon, men Slashaxl kom meg i forkjøpet. Og det avhenger selvsagt av hvilken versjon det faktisk er.

Edited by Audun
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Audun said:

Det er vel diskutert opp og ned i mente, og de aller fleste gitarister er vel enig om at et halsbrudd ikke ha innvirkning på bruksverdi / spillbarhet på en gitar, så lenge reparasjonen er proft gjort. Samtidig er de fleste enige om at det har innvirkning på markedsverdi.

Når det gjelder Les Paul Custom, ble de laget av Gibson USA fram til 2004, da Gibson Custom Shop tok over, hvis jeg ikke husker feil. Mener de som er produsert av CS har CS logo bak på headstock. Om Gibson CS laget '57 RI-modeller av Les Paul Custom i 2003, vet jeg ærlig talt ikke, men det er jo godt mulig. Serienummer vil i såfall, også fortelle noe om dette.

Edit: Skulle akkurat til å antyde at 15.000,- kanskje vil være en grei pris-indikasjon, men Slashaxl kom meg i forkjøpet. Og det avhenger selvsagt av hvilken versjon det faktisk er.

Vanskelig å vite. Denne er serienummer "7  1956" Denne er uten "CS" merket bakpå. Vet att den var importert direkte fra statene som håndbagasje ?

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, xshorteyx skrev:

Vanskelig å vite. Denne er serienummer "7  1956" Denne er uten "CS" merket bakpå. Vet att den var importert direkte fra statene som håndbagasje 1f61c.png

Da er vel dette en `57 reissue Les Paul Custom fra Custom Shop, og derav Historic kasse. Da blir nok verdien potensielt en del høyere, men jeg har lite kunnskap om Historic LP Customs. Har du COA til gitaren?

Edited by Audun
Link to comment
Share on other sites

Hvis du mangler COA så hadde jeg fyrt avgårde en epost til Gibson, legg ved bilde av serienr, headstock og hele gitaren så får du raskt svar. Er vanskelig å finne et definitivt svar, såvidt jeg skjønner så ser denne ut som om den er laget på CS men er ikke sikker. Er den det så solgte jeg en tilsvarende gitar for 28’ for en stund siden. Var nok litt heldig med prisen, så med halsbrudd vil jeg si et sted mellom 15 og 20’. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hvor pent bruddet er fikset . Hvis det kun er sprukket bak og fronten er uskadet , og en kan så vidt kjenne bruddet (kun ser en sprekk i lakken) så tror jeg nok du kan få 18-20k for denne . COA bør du prøve å få fra Gibson - det er også viktig her i forbindelse med verdi .

Denne SG Standard er det nærmest umulig å kjenne med fingrene at den har vært sprukket og limt -nær  ingen skader på fronten . Dette er et "pent" brudd/sprekk .

IMG_3685.JPG

Edited by Sugardaddy65
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.