Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er justering av akustisk gitar noe for amatører?


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Fikk tilbake gitaren min etter at den har vært inne på service.

Må si jeg er skuffet.

De klarte å bruke to uker før jeg fikk den tilbake. Og action er veldig høy. Jeg ønsker lav action  for å gjøre den så lettspilt som mulig.

jeg orker ikke levere den inn igjen. 

Jeg justerer de elektriske gitarene mine selv, men ser for meg at det er mye mer komplisert å justere kassegitarer.

Jeg vurderer å kjøpe meg fil og file ned bridgen slik at strengehøyden blir lavere. Vil jeg da rote til intoneringen?

er det komplisert å lære seg å justere kassegitarer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Houston og leverte den inn hos guitarcenter. Var så misfornøyd med hele opplegget at jeg ikke gadd å diskutere med de.

 

Han som justerte var uansett ikke der. Alternativet er å ta det til en annen butikk.

om jeg begynner å file selv så antar jeg at en ny bridge er hyllevare om jeg i ettertid leverer den inn til en annen butikk for justering?

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke heksekunst. En fil er en dårlig idé. Skaff deg en liten trekloss, gjerne kryssfinér eller lignende, vanlig slipepapir og en form for lim. Dobbeltsidig tape uten skumlag er fint, for da kan du bytte ut papiret ved behov.
Ta ut bridge, og merk opp rundt en mm med sprittusj rundt hele der du skal slipe. 

Se her: 

20141220_DSC_1239.jpg

Dette er en bit med finér, og så er det limt fast en bit med vanlig sandpapir med dobbeltsidig tape. Det er smart å ikke bruke et lim som er alt for sterkt, for da kan man bytte ut sandpapiret når det blir slitt. Det er litt viktig å bruke en trebit som ikke slår seg, så finerrester er fine saker. Merk opp, og slip til du får fjernet det du vil. Blir det veldig lite igjen, kan man bruke litt gaffattape til å lage en slags "holder", men det regner jeg med du skjønner hvordan man kan få til. Slip, stort sett i lengderetningen, og snu ofte til tusjen blir fjernet jevnt. Snu oftere enn det du tror du trenger. Snu og vend hele tiden, for du klarer ikke å slipe "jevnt" når du bruker fingrene på denne måten.

Skulle du ta av for mye, koster jo ikke delen mange kronene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt gitaren tilbake og bedt om å få rettet opp. Hvis det ikke var problem med høy action på gitaren før den ble levert inn, er det jo ingen grunn til at det er det etter servicen. Men så er jo spørsmålet hvorfor du leverte den inn i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikset hovedproblemet som var skurring på laveste strengen. Gitaren trengte en justering etter at jeg flyttet fra norge til usa.

De har nok ikke gjort så mye feil med justeringen. Det er bare at jeg hadde sett for meg en del lavere action. 

Orker nok ikke ta den tilbake igjen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GlobalRider skrev:

De fikset hovedproblemet som var skurring på laveste strengen. Gitaren trengte en justering etter at jeg flyttet fra norge til usa.

De har nok ikke gjort så mye feil med justeringen. Det er bare at jeg hadde sett for meg en del lavere action. 

Orker nok ikke ta den tilbake igjen.

 

 

 

Er jo slett ikke sikkert det er mulig å få til lavere action uten omfattende arbeid, så da kan det jo være en vurdering av pris på arbeid kontra verdi på instrument f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke veldig vanskelig å gjøre selv. Har byttet til beinsadel og filt til selv på alle gitarene mine (ps! nylonstrengere). Litt mer tricky om du skal file ned "nøtta". Da ville jeg anbefalt å få proffer til å gjøre det.

Bruk den gamle sadelen som en "sikkerthetskopi" og mal, så spiller den ingen rolle om du gjør feil når du holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fil litt ned på saddel, så går ette helt fint. 
Bare husk å ikke ta helt av, du skal bare skrelle av såvidt på bunnen.

Dette hjalp med min Furch, da de kom med usedvanlig høy action fra fabrikk. Det tok veldig langt tid med pussepapir pga veldig hardt materiell/bein, jeg fikk det ikke til skikkelig. Med en fin fil, så gikk det bra så lenge man er veldig forsiktig. Har du tid og tålmodighet, er gjerne sanpapir det sikreste. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nå håpe at det er ganske greit, siden den har vært til service?
Det er nå slik at det er mindre justeringsmuligheter på en kassegitar enn en elektrisk gitar. Det må man ta med i beregningen.
Framgangsmåten jeg beskriver, er ikke vanskelig å utføre, men det krever at man har tålmodighet og at man har skjønt hva man driver med. "Sand once, check twice"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.