Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD!


Gahr

Anbefalte innlegg

Så ringte det på døra, og en smilende kar fra Bring sto ute i regnet med en pent pakket pappeske til meg. Esken inneholdt et stykk 1959 GA-20T Ranger, Gibsons  svar på Fenders Tweed Deluxe. 16 watt med godlyd. Fordi jeg er snill med mine naboer (eldre folk både til høyre og venstre i husrekka vår) har jeg kun smelt den opp på fullt i noen få sekunder, men jeg kan ikke si annet enn at jeg allerede digger den. Den vrenger relativt fort, og spiller slettes ikke enormt høyt, men lyden er i mine ører like feit, søt og fyldig som scones med clotted cream og lemon curd. Logoen mangler, man jeg har bestilt en repro som skal være her i løpet av de nærmeste dagene.

Et par kjappe bilder har jeg i alle fall fått tatt:

su6h13d.jpg

Dm6thDE.jpg

lJ4qP2M.jpg

5joW1CW.jpg

Endret av Gahr
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ingen lydklipp i dag (da naboen på 80+ feiret bursdag tenkte jeg det val greit å la være å watt opp forsterkeren for mye...), men tok et par bilder av innmaten, for de som måtte være interessert i slikt.

Rørene er (fra høyre mot venstre) 12AX7 (preamp normalkanal), 5879 (preamp tremolokanal), 6SQ7 (tremolo), 12AX7 (inverter), 2 x 6V6 (power) og 5Y3 (likeretter). Originalt kom den nok med en 12AY7 i normalkanalen, men jeg liker uansett tremolokanalen bedre, så det er ikke noe poeng å bytte til en 12AY7 for å få mindre gain. 

Høyttaleren (en Tone Tubby San Rafael) er selvsagt ikke original, den kom opprinnelig med en Jensen P12R, så vidt jeg vet. Foreløpig ser jeg ingen grunn til å bytte.

jUL5WXP.jpg

bYy2fub.jpg

vkt1hDq.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, nikotro skrev:

Det er veldig snasent1f60a.png

Hva måtte du gi for den?

Ca. 10.000 inkludert frakt og moms, så jeg fikk den ganske rimelig. Skyldes nok at den ikke er fullstendig original og mangler logo. Ser de stort sett går for mer enn det på ebay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gahr skrev:

Ca. 10.000 inkludert frakt og moms, så jeg fikk den ganske rimelig. Skyldes nok at den ikke er fullstendig original og mangler logo. Ser de stort sett går for mer enn det på ebay.

Det høres ikke så ille ut. Jeg må se litt mer på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nikotro skrev:

Det høres ikke så ille ut. Jeg må se litt mer på dette1f60a.png

Det ligger en GA-20 (altså versjonen uten tremolo) fra 1957 ute på Finn til 15000,- for øyeblikket. Ser fin ut. Mange finfnie Gibson-amper fra 1950- og tidlig 60-tall. Kommer du litt utpå 1960-tallet er det mange som strengt tatt trenger litt modding for å bli optimale, men da kan du finne my som er rimelig. Og en som er kyndig vil lett kunne gjøre endringene som skal til.

Prisene ligger uansett langt under Fender-amper fra 1950-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.