Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luthiership på lavt nivå #2.


Anbefalte innlegg

Point of no return. Omtrent. Gjorde en generaltabbe da jeg ikke sjekket egen dagsform før jeg satte i gang med å sage til riktig vinkel på siden av halsen der hals og kropp møtes. Vinkel ble feil vei på den ene siden (utrolig, faktisk feil vei), så her må en stor flis til pers. Dritkjipt, men tar det på rookiemistake-kvota. Har litt mahogni til overs, men ikke nok til å lage ny hals. Da måtte det eventuelt blitt med ei stripe kirsebærtre i midten, men prøver meg ikke på det nå.

Lærer nok en gang at jeg må skaffe meg en båndsag. Ble en del finjustering med høvel for å få neck tenon rett nok til å sitte korrekt i halslomma. 

Hals og kropp limt sammen. Er spent på vekten. Så langt veier greia snaue 2500 gram, før diverse cavities skal freses ut. Det er innafor, tatt i betraktning at telecasterkroppen jeg lagde veide omtrent det samme, selv etter at alt av fresing var unnagjort. 

540168C7-6689-42C4-8F3C-BC003AB670A1.thumb.jpeg.55d6b91c64cf4126f308b84d8afcc791.jpeg

1326E853-122A-4C80-88FC-130DB853DFCF.thumb.jpeg.0c0cb02f3305d3a6c6ba5baca3115809.jpeg

Planen er å få høvlet bort toppen av neck tenon og frest ut pickup og elektronikk-cavities i løpet av helgen. Siden skal jeg jobbe med å manne meg opp til å begynne på gripebrettet. Sitter langt inne merker jeg. Også spent på hvor bra jeg har klart å holde meg til målene. Jeg vet at vingene på kroppen har endt opp med å bli noe kortere enn originalt. For så vidt ikke så krise syns jeg, men verre om jeg har klart å drite meg fullstendig ut på skalalengden. Det gjenstår å se når tiden kommer for å måle opp til plasseringen av bridgen. Hvis jeg fortsetter i samme tempo så skjer det i løpet av neste halvår og ikke når yngstedatteren mi går ut av videregående..., som heldigvis er veldig mange år til.

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickup-, elektronikk- og jack-cavities frest ut. Plutselig ser det mer ut som en gitar og ikke bare treverk som skal forestille en gitar. Tilfredsstillende greier! 

Fremdeles bratt læringskurve. Må finne en måte å drille til kanal til ledningen fra halspickup og videre bakover mot bakre pickup og så videre ned mot jack-uttaket. 

AB8613B5-4CE2-4F3E-A61C-629E048C1736.thumb.jpeg.47433b9b04e03595df23b712b3a91860.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens ungene sitter med hver sin iPad drodles det rundt plekterbrett. Jeg klarer jo ikke få alt 100% korrekt i forhold til malene jeg har brukt (godt mulig det er mer korrekt enn antatt), så en del greier må bli tatt litt på hælen. Har ikke funnet noen gode maler eller prints av denne typen Flying V-plekterbrett, selvom jeg må innrømme at jeg ikke har sittet så veldig mange timer og kikket. Nærmeste jeg finner er et bilde med noen mål, men ikke av den typen som kan printes ut og gjøre nøyaktig kopi av.

Ellers er det lite symmetri her i gården, foruten senterlinje og at begge vingene er like store. Eksempelvis følger ikke linjene på v-tailpiecen og plekterbrettet hverandre, spisse delen av plekterbrettet og jack-inntaket, og sikkert en haug av flere andre «feil» som sikkert ikke ville gått igjennom om et slikt gitardesign skulle bli skapt nå. 

06680F08-EF87-4928-AD73-B5E10EF209FC.thumb.jpeg.d20e509950ee222fc8c2dbc25a1f3313.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her med litt meninger. ?

Når det gjelder trussrod: Denne skal alltid ligge helt opptil gripebrettet. Når trussroden strammes så spenner den imot gripebrettet og derfor bør det ikke være noe avstand ellers så får man unødvendig "play" her. En annen ting er rasling fra trussroden så man vil ha det så tight som mulig. Jeg legger på en liten dært med siliokon i endene + midt på under trussroden så ligger den rolig. 

Når det gjelder rekkefølgen på fretting etc. Her er en flyt som funker bra for meg.

1. Rette den ene siden av brettet slik at det er dønn rett. Du trenger en referanse når du skal sage spor. 
2. Tegne midtlinje (det viktigste når man bygger er å ha en midtlinje å forholde seg til til enhver tid)
3. Sage spor
4. Pusse / frese radius.
5. Grovskjære brettet (eller frese det til på forhånd etter mal)
6. Lime brettet
7. Sette inn bånd.
8. Forme baksiden av halsen

Hvis man setter inn båndene før brettet limes så kan man risikere at brettet bøyer seg. Årsaken til det er at hver ene "tang" på båndet vil presse utover og når man får 20+ bånd som presser utover så kan man oppleve at gripebrettet bøyes svakt bakover. Normalt sett går det greit allikvel, man kan fortsatt bøye det tilbake og få det limt men jeg synes det er vanskelig å jobbe med. 

I tillegg venter jeg til slutt med å forme baksiden for da har jeg veldig god støtte når jeg presser inn båndene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Dette er vel den rekkefølgen jeg hadde sett for meg selv, og som jeg ser stort sett blir brukt. :) 

En tanke... Om gripebrettemnet er helt rektangulært når man pusser til radius, vil det ikke bli litt «off» når man fjerner det overflødige treverket? 

Litt usikker på hva du mener. Men hvis midten av gripebrettet er like tykt hele veien så vil kanten på brettet være høyere ved hodet enn kroppen. Selvfølgelig mer synlig jo mindre radius man har. På 12" radius (og høyere som jeg bruker mest) så vil dette være veldig lite. Dette er kun en estetisk greie og har ingenting å si for spillbareheten.

Noen pusser/freser slik at gripebrettet er litt høyere mot kroppen men dette synes jeg er noe hassel å få nøyaktig. Men er estetikken vesentlig så kan man gjøre dette. 

På en Flying V med 6mm tykt gripebrett med 12", så vill ytterkanten være ca. 5,2mm ved oversadel og ca. 4,8 ved slutten. Så det er en minimal forskjell. Dette er teoretisk selvfølgelig. I praksis så klarer vi vel ikke å lage det så nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Truckstop Chuckie skrev:

Spot on hva jeg spurte om, @roybang. 1f44d.png Er nok bare jeg som er «nervøs» og lager meg unnskyldinger for ikke å starte på jobben med gripebrettet. Planen er å skaffe meg båndsag etter jul, så vil ikke få sagd til noenlunde riktig tykkelse før det.

Well, you know where to find me hvis du trenger å sage ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sånn! Nå begynner forhåpentligvis hjulene å rulle igjen. Må få lagd meg hva-enn-det-heter-som-man-fører-treemnet-inntil-for-å-kappe-rette-linjer, før jeg går i gang med å splitte det ene palisander-emnet som skal bli gripebrett. 

Sagbladet som står på nå er litt for bredt/tykt (?!) for å bruke den til kontur-saging, så får kikke litt etter et blad i kategorien «altmulig». 

Selger gjorde litt testkapping før jeg kjørte avgårde med den og den kapper rett og fint. 

59390235-ADBB-40FF-804C-82EE09D90642.thumb.jpeg.b082f81d773a29966ddfef35acde6291.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Sånn! Nå begynner forhåpentligvis hjulene å rulle igjen. Må få lagd meg hva-enn-det-heter-som-man-fører-treemnet-inntil-for-å-kappe-rette-linjer, før jeg går i gang med å splitte det ene palisander-emnet som skal bli gripebrett. 

Sagbladet som står på nå er litt for bredt/tykt (?!) for å bruke den til kontur-saging, så får kikke litt etter et blad i kategorien «altmulig». 

Selger gjorde litt testkapping før jeg kjørte avgårde med den og den kapper rett og fint. 

59390235-ADBB-40FF-804C-82EE09D90642.thumb.jpeg.b082f81d773a29966ddfef35acde6291.jpeg

Nå vet jeg hvor jeg skal dra når porchetta’n skal til pers.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.