Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luthiership på lavt nivå #2.


Anbefalte innlegg

En liten tur i garasjen i går kveld og en liten en nå i kveld. Gjorde halsemnet plant og sagde til vinkelen ved headstocken (røffli 17 grader) i går + lime på litt ekstra treverk for å være sikker på full tykkelse på headstock. Dreit meg ut og mangler allikevel en halv cm, men men. Det kommer nok flere tabber. 

Kveldens økt var det jeg har gruet meg til lenge - frese spor til truss rod. Tror jeg fikk det ganske bra til. Muligens en nanograd for tight, men dybden er korrekt. Selve justeringsskruen som kommer til å stikke frem under gripebrettet er litt tykkere enn resten av truss roden, så der måtte jeg frem med hoggjernet (eller «treskjærerjernet» for å understreke at det ikke er villmannsfjas på gang). Har bare flatt jern, så må skaffe et buet ett for å få en fin bue der hvor truss roden justeres. 

Planen for morgendagen (kveldsjobbing da også) er å grovskjære til tykkelsen på hele halsen, få riktig høyde på hælen, grovkutte headstock og hvis jeg er såpass effektiv - frese i vei slik at ytre mål blir riktig. Det blir vel en kombinasjon av fres og hoggjern for å få alt riktig i forhold til neckjointen. Venter fremdeles på forstnerbits for å få bort treverk i halslomma.

DA5D6AFD-8229-4821-B977-310C5268A9DB.thumb.jpeg.887d536959b18686324054e6eb49c847.jpeg

7551D355-99C9-4F01-9E0D-7F0B42D82A46.thumb.jpeg.11ff0294826f5eed5bdcf816c919e733.jpeg

1878508E-627D-4362-BDA1-BB6F6FF69F9E.thumb.jpeg.2fe8dc451e124e060d2df9038b95ce84.jpeg

49886678-B356-4A86-BCD2-E78E12547013.thumb.jpeg.2128a6d07449e96abd4c65887529b8ed.jpeg

6A0166DA-00F9-4252-9413-FB9B34438270.thumb.jpeg.8d55118f18cb5f21773bb56568133d5e.jpeg

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å lage hals en gang, men gikk på en tabbe ved at den ble for smal øverst ved halsfestet pga for mye pussing. Videre ble plassering av bånd ikke korrekt, bommet på et og prøvde å flytte det, men der strandet hele prosjektet. Plasserte trusdroden sånn som du, og det fungerte greit. Jeg har den fortsatt, kansje jeg tar fatt på den en gang til. Jeg synes jobben du gjør ser frembragende ut, både på gitarer og hals. Lykke til videre!

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt enn sånn sagejig til gripebrett, samt maler for plassering av bånd på 25.5»- og 24.75»-halser. Petimetermåling for å tegne opp slikt selv har jeg ikke tålmodighet. Godt det finnes raske løsninger, selvom det koster penger.

Truss rod rett under gripebrettet krever vel at gripebrettet ikke er supertynt. Får kikke litt etter hva som er normen. 

Akkurat nå sitter jeg og funderer på dette med å putte noen smådråper med silikon her og der for å unngå eventuell truss rod-rasling.

I forhold til å pusse til radius, gjorde du dette før eller etter du limte gripebrettet til halsemnet? @arneK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, andreasf skrev:

Jeg ser bare fordeler ved å slipe radius og sette inn bånd i gripebrettet før du limer det til halsen. 

 

3 minutter siden, LilleMorris skrev:

Selv har jeg slipt/freset radius på gripebrettet før jeg har limt det til halsen men montert bånd etterpå (bortsett fra på SG'n som fikk binding).

Jeg tenker at fordelen med å lime det på før radius og bånd er at halsen fungerer som fresemal for å få gripebrettet fløsj med halsen... Tror jeg kommer til å ta den veien. Lime på gripebrett, frese det fløsj med halsen, lage radius, så sette i bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limte gripbrettet til halsen og slipte radius før jeg saget spor til bånda. Vet ikke om det var det lureste nei. Angående silikondråper for å dempe rasling så kan det være et bra tips, jeg fikk rasling og måtte av med gripbrettet og legge inn demping. Det var skikkelig nedtur .  Jeg tror videre at det er lurt å sage spor til bånd før sliping av radius, men etter å ha limt det fast til halsen. Det blir vel litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg saget sporene for båndene før jeg slipte radiusen (måtte gå over og sage sporene på sidene da de ble for grunne etter sliping av radius), etter på limte jeg gripebrettet til halsen. Brukte så halsen som fresemal for gripebrettet (hadde gropsaget det før limingen). Bruker to små stifter for å holde det på plass når jeg limer det, 1 mellom nut og 1. bånd og 1 mellom 19. og 20. bånd. Slår stiftene i gitarhalsen og klipper av dem ca. 2 mm over halsen, liner så opp halsen etter senterlinjene på hals og gripebrett og i lengderetningen, trykker den mot stiftene så de lager små hull på baksiden av gripebrettet på den måten vet jeg at gripebrettet kommer på rett plass når jeg limer det. Bruker en liten dasj silikon på hver ende og på midten når jeg monterer trussrod for å slippe rasling. Håper dette ble forståelig ?

Endret av LilleMorris
Lagt til setning om trussrod
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset der har jeg notert meg flere ganger, sånn bak øret, men på tide å skrive det ned også, så takk for tipset, @LilleMorris. Bra tips!? 

Har fått slanket halsen ned til 1» og sagd til nesten riktig tykkelse på headstock. Restene der tas med høvel og båndpusser. Noe hærk å drive å sage store område med sag, selv med japansag. Burde ønske meg båndsag til jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 000-en jeg bygget (grovlaget hals og ferdig-slottet gripebrett med radius, men ikke tilpasset halsen (altså rektangulært gripebrett)), la jeg gripebrettet opp-ned langs senter av halsen og markerte halsformen med en fettstift på det som da ble oversidet av gripebrettet. Noen minutter med japansag og en høvel fikset formen på gripebrettet. Jeg synes det å slippe Angstschwitzen und Angstscheißen med fres er verdt ganske mye!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fått slått av en drøy halvannen time i garasjen i kveld. Klødd meg litt i hodet og samlet opp gøts til å ta fatt på fresing av halslomme. Selve halsen er fremdeles bare grovsagd, men det ser lovende ut. Henger fast til og med. Den skal nesten 5 mm lengre inn i halslomma (som også må freses rundt litt dypere). Ser ut til at vinkelen på halsen også stemmer noenlunde med beregningene. 

DC53D636-C915-4B24-B0BD-FA97B27B547D.thumb.jpeg.b225ee5bc92133f374465ea4592954ff.jpeg

AA65E2C0-85EA-4995-87C9-DD8415008988.thumb.jpeg.77548acb21e24e9c2bee525ea3bfee16.jpeg

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.