Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vrengpedal direkte eller gjennom fx loop


JMossige

Anbefalte innlegg

 

Akkurat nå, tg1 skrev:

Jeg bruker ofte å pushe inputen på 5150 III-en min med en tubescreamer (på Helixen da riktignok), for å få litt mer "saturated" vreng. Synes det funker bra. (Da har jeg amp-gain på kl.11-12.)

Jeg bruker også litt boost på min JCM-800 men da har jeg allerede gain på 11.

 

6 minutter siden, Endt skrev:

Boksen brukes ikke som vreng, men å booste input signal fra gitar for å stramme opp i bunn og få en tightere mer definert lyd, ikke mer gain. Hverken mesa eller 5150 høres særlig bra ut uten litt strammehjelp i mine ører, blir rumlete og slappt. 

Kjekt med aktive EMG da. Ja, kanskje det er en god grunn til at mange amper kom med et diode gain steg. Da får du også dette trinnet plassert riktig, som regel som nr 3, ikke 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvertfall en oppskrift du kan bruke med Boss SD-1 sammen med din Marshall. 
90% av de kjente metal gitarister bruker boost og forsterkervreng. Gjelder også Ola Englund. Det virker bare som han har vært sponset av Boss i det siste til å promotere MT-2.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Troll skrev:

Her er hvertfall en oppskrift du kan bruke med Boss SD-1 sammen med din Marshall. 
90% av de kjente metal gitarister bruker boost og forsterkervreng. Gjelder også Ola Englund. Det virker bare som han har vært sponset av Boss i det siste til å promotere MT-2.

 

 

Rå lyd! Kanskje MetalZone blir stående til pynt? :P Den var hvertfall billig nokk til å bare testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll sitat: "90% av de kjente metal gitarister bruker boost og forsterkervreng"

Betryggende å tilhøre de 10% som ikke har angst for dioder i gain seksjonen da. Så slipper man store utgifter til "fullrørforsterkere" og div. vrengbokser.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at mange metal gitarister kjører high gain amper uten vreng eller boost i front. Tidlgiere eide jeg en ENGL Fireball som ikke tålererte overdrive, da den hadde sinnsyke mengder med vreng. Og i tillegg er flere amper utstyr med egen boost innebygget. Så hadde jeg en Orange og Marshall JVM likte å bli boostet for å få det lille ekstra :)

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, JMossige skrev:

Rå lyd! Kanskje MetalZone blir stående til pynt? :P Den var hvertfall billig nokk til å bare testes ut.

Du kan som nevnt tidligere bruke mt2 på samme måte, så få du sett hvilken du foretrekker. Det viktigste er å finne ut hva som funker for deg ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ga tydeligvis ikke SD-1 og forsterker vreng en skikkelig sjangse, da jeg testet forsterker og pedaler med orginale Epiphone pickups først (Dean med dimebucker stod uten strenger pga. oversadel bytte) ? Fikk aldri helt lyden jeg likte før jeg presset metalzonen skikkelig.

Nå er MT-2 byttet ut med SD-1 :P 

Endret av JMossige
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Troll skrev:

Låter som regel ganske bra det 1f44d.png bruker du SD1 med gain på lavt (kl 9) og volum ca kl 15? Bare å prøve seg frem. Gir en del rom for tilpasninger både på ampen og pedalen. 

Ja utforsker en god del for øyeblikket. Og på grunn av pedalskurring i bakgrunn siden jeg ikke har noise gate så har jeg utforsket ren forsterker vreng de 2 siste dagene, og liker det veldig godt sammen med min Dean ML m/Dimebucker :) 

 

Edit: Ultra Gain Channel Tonal note ifølge bruksanvisning på min forsterker: "This channel is based on the "Lead 2" mode of the DSL100H's Ultra Gain channel - producing a high-gain, mid-boosted tone based on a hot-rodded JCM800 2203" Så har den "Tone Shift" og "Deep" mode, så kan booste og endre lyden enda mer.

Endret av JMossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.