Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vrengpedal direkte eller gjennom fx loop


JMossige

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, JMossige skrev:

Men som han Ola Englund snakker om i klippet over her, så har sikkert Metal Zone et dårlig rykte for den egentlig skal brukes i fx loop virker det som. Men også er det fin pris på dem brukt :)

Mener det ikke står noe om at den skal i FX Loopen i noen info fra Boss... korriger meg gjerne, så tror ikke den er laget for FX Loopen. Har aldri testa en selv, men min teori er at den er ment å forme lyden av en allerede tungt komprimert/vrengt amp... i likhet med OD og Fuzz så vil nok pedalen oppføre seg forskjellig med forskjellige amper også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Griffin said:

Mener det ikke står noe om at den skal i FX Loopen i noen info fra Boss... korriger meg gjerne, så tror ikke den er laget for FX Loopen. Har aldri testa en selv, men min teori er at den er ment å forme lyden av en allerede tungt komprimert/vrengt amp... i likhet med OD og Fuzz så vil nok pedalen oppføre seg forskjellig med forskjellige amper også...

Den er nok beregnet på å gå i en cleankanal og generere sin egen vreng. Grunnen til at den fungerer i FX loop er at equaliseren er så kraftig, og at det ikke slippes gjennom cleansignal.

Et problem som @JMossige også bør tenke på er at hvis du plugger MetalZone rett i FX loop return så har du i bunn og grunn ikke noen cleanlyd. Lyden du får hvis du slår av vrengen blir skikkelig ræva, fordi den ikke har blitt formet av en preamp noe sted.

Siden du allerede har kjøpt forsterker med en bra mengde vreng vill jeg nok MYE heller rådet deg til å se på en overdrive som du kan plassere i front for å få en hardere og tightere lyd ut av vrengen i ampen. Se for eksempel på Precision Drive fra Horizon Devices; den er skreddersydd for eksakt et slikt formål.

Men det er vel en gang slik at alle metalgitarister må gjennom MetalZone-stadiet en gang i livet. Jeg hadde en selv på 90-tallet, og koste meg skikkelig med å skru vrengen på maks og fjerne alle spor av mellomtone. Det låt nok skikkelig ille, men så lenge jeg syntes det låt bra selv så var det vel ikke akkurat så nøye :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig mange gode og informative svar ?

Det blir garantert en overdrive pedal også utenom MetalZone, må jo teste litt forskjellig nå som jeg har tatt neste steg fra alt-i-ett kombo :D Men den har ikke innebygget reverb, har lest/hørt at det nesten er en must have?, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MXR Custom Badass Distortion er fet og funker til ymse metal, ellers har du Friedman BE-OD. Men om ampen har nok av vreng blir vel dist. pedal overkill?
Bedre å stramme opp med en boost i form av overdrive eller boostpedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først om det er nok vreng i forsterkeren. Ultragain står det i annonsen...

Ellers er vel en eller annen boost før ampen å foretrekke. På min gamle JCM-800 holder det med litt dytt fra en eq pedal.

 

EDIT: forøvrig så solgte jeg min gamle Carvin MTS for 3500,- for litt siden, mer enn nok vreng i den.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jonta skrev:

Prøv først om det er nok vreng i forsterkeren. Ultragain står det i annonsen...

Ellers er vel en eller annen boost før ampen å foretrekke. På min gamle JCM-800 holder det med litt dytt fra en eq pedal.

 

EDIT: forøvrig så solgte jeg min gamle Carvin MTS for 3500,- for litt siden, mer enn nok vreng i den.

Skal utforske og teste vrengen på Marshall'en grundig før jeg kobler noen pedaler i, men siden folk hiver disse Boss pedalene etter deg, så er det jo like greit å bare handle inn for testing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JMossige skrev:

Skal utforske og teste vrengen på Marshall'en grundig før jeg kobler noen pedaler i, men siden folk hiver disse Boss pedalene etter deg, så er det jo like greit å bare handle inn for testing :):)

Joa, mye hyggelige priser der ute? Men greia med rørforsterker er nettop vrengen. Etter at jeg gikk over til rør, har jeg omtrent ikke brukt noe boost/vreng pedal. Bortsett fra på en klassisk Fender jeg hadde. Men på moderne high gain amper er dette helt unødvendig.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannibal corpse er forøvrig kjent for å bruke mt2 som boost inn i dual/triple rectos. Har brukt mt2 selv inn i en 5150 og det låt upåklagelig. Setter du level på fullt og distortion helt av så har du en boost pedal med ekstremt mye output og veldig fleksibel eq. Mt2 som distortion inn i clean amp derimot har jeg ikke noe til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Endt skrev:

Cannibal corpse er forøvrig kjent for å bruke mt2 som boost inn i dual/triple rectos. Har brukt mt2 selv inn i en 5150 og det låt upåklagelig. Setter du level på fullt og distortion helt av så har du en boost pedal med ekstremt mye output og veldig fleksibel eq. Mt2 som distortion inn i clean amp derimot har jeg ikke noe til overs for.

Er ikke greia med en Mesa, nettop fullrør, til og med likeretteren er rørdereven. Også "ødelegger" corpsa hele moroa med en diode klippe boks i front? Nei, opp med vrengen på Rectusen og bort med svineriet. (ev, få igjen penga)

En 5150 har 6. seks. gain trinn. Skulle vel holde?

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, jonta skrev:

Er ikke greia med en Mesa, nettop fullrør, til og med likeretteren er rørdereven. Også "ødelegger" corpsa hele moroa med en diode klippe boks i front? Nei, opp med vrengen på Rectusen og bort med svineriet. (ev, få igjen penga)

En 5150 har 6. seks. gain trinn. Skulle vel holde?

Boksen brukes ikke som vreng, men å booste input signal fra gitar for å stramme opp i bunn og få en tightere mer definert lyd, ikke mer gain. Hverken mesa rectifiere eller 5150 høres særlig bra ut uten litt strammehjelp i mine ører, blir rumlete og slappt.  

Endret av Endt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jonta skrev:

Er ikke greia med en Mesa, nettop fullrør, til og med likeretteren er rørdereven. Også "ødelegger" corpsa hele moroa med en diode klippe boks i front? Nei, opp med vrengen på Rectusen og bort med svineriet. (ev, få igjen penga)

En 5150 har 6. seks. gain trinn. Skulle vel holde?

Jeg bruker ofte å pushe inputen på 5150 III-en min med en tubescreamer (på Helixen da riktignok), for å få litt mer "saturated" vreng. Synes det funker bra. (Da har jeg amp-gain på kl.11-12.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.