JMossige

Vrengpedal direkte eller gjennom fx loop

Anbefalte innlegg

3 timer siden, JMossige skrev:

Skal utforske og teste vrengen på Marshall'en grundig før jeg kobler noen pedaler i, men siden folk hiver disse Boss pedalene etter deg, så er det jo like greit å bare handle inn for testing :):)

Joa, mye hyggelige priser der ute😊 Men greia med rørforsterker er nettop vrengen. Etter at jeg gikk over til rør, har jeg omtrent ikke brukt noe boost/vreng pedal. Bortsett fra på en klassisk Fender jeg hadde. Men på moderne high gain amper er dette helt unødvendig.

Endret av jonta
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cannibal corpse er forøvrig kjent for å bruke mt2 som boost inn i dual/triple rectos. Har brukt mt2 selv inn i en 5150 og det låt upåklagelig. Setter du level på fullt og distortion helt av så har du en boost pedal med ekstremt mye output og veldig fleksibel eq. Mt2 som distortion inn i clean amp derimot har jeg ikke noe til overs for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Endt skrev:

Cannibal corpse er forøvrig kjent for å bruke mt2 som boost inn i dual/triple rectos. Har brukt mt2 selv inn i en 5150 og det låt upåklagelig. Setter du level på fullt og distortion helt av så har du en boost pedal med ekstremt mye output og veldig fleksibel eq. Mt2 som distortion inn i clean amp derimot har jeg ikke noe til overs for.

Er ikke greia med en Mesa, nettop fullrør, til og med likeretteren er rørdereven. Også "ødelegger" corpsa hele moroa med en diode klippe boks i front? Nei, opp med vrengen på Rectusen og bort med svineriet. (ev, få igjen penga)

En 5150 har 6. seks. gain trinn. Skulle vel holde?

Endret av jonta
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, jonta skrev:

Er ikke greia med en Mesa, nettop fullrør, til og med likeretteren er rørdereven. Også "ødelegger" corpsa hele moroa med en diode klippe boks i front? Nei, opp med vrengen på Rectusen og bort med svineriet. (ev, få igjen penga)

Boksen brukes ikke som vreng, men å booste input signal fra gitar for å stramme opp i bunn og få en tightere mer definert lyd, ikke mer gain. Hverken mesa rectifiere eller 5150 høres særlig bra ut uten litt strammehjelp i mine ører, blir rumlete og slappt.  

Endret av Endt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, jonta skrev:

Jeg bruker ofte å pushe inputen på 5150 III-en min med en tubescreamer (på Helixen da riktignok), for å få litt mer "saturated" vreng. Synes det funker bra. (Da har jeg amp-gain på kl.11-12.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener på at Joe Duplantier fra Gojira bruker EVH 5150 III sammen med Tubescreamer.

Da er hvertfall begge pedalene i boks, kun 650,- totalt, må da være møje pedal for pengene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker han nevner noe her, verdt å ta en titt: 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå, tg1 skrev:

Jeg bruker ofte å pushe inputen på 5150 III-en min med en tubescreamer (på Helixen da riktignok), for å få litt mer "saturated" vreng. Synes det funker bra. (Da har jeg amp-gain på kl.11-12.)

Jeg bruker også litt boost på min JCM-800 men da har jeg allerede gain på 11.

6 minutter siden, Endt skrev:

Boksen brukes ikke som vreng, men å booste input signal fra gitar for å stramme opp i bunn og få en tightere mer definert lyd, ikke mer gain. Hverken mesa eller 5150 høres særlig bra ut uten litt strammehjelp i mine ører, blir rumlete og slappt. 

Kjekt med aktive EMG da. Ja, kanskje det er en god grunn til at mange amper kom med et diode gain steg. Da får du også dette trinnet plassert riktig, som regel som nr 3, ikke 1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hvertfall en oppskrift du kan bruke med Boss SD-1 sammen med din Marshall. 
90% av de kjente metal gitarister bruker boost og forsterkervreng. Gjelder også Ola Englund. Det virker bare som han har vært sponset av Boss i det siste til å promotere MT-2.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Troll skrev:

Her er hvertfall en oppskrift du kan bruke med Boss SD-1 sammen med din Marshall. 
90% av de kjente metal gitarister bruker boost og forsterkervreng. Gjelder også Ola Englund. Det virker bare som han har vært sponset av Boss i det siste til å promotere MT-2.

Rå lyd! Kanskje MetalZone blir stående til pynt? :P Den var hvertfall billig nokk til å bare testes ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, JMossige said:

Rå lyd! Kanskje MetalZone blir stående til pynt? :P Den var hvertfall billig nokk til å bare testes ut.

Fin dørstopper eller paperweight og ^^

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Troll sitat: "90% av de kjente metal gitarister bruker boost og forsterkervreng"

Betryggende å tilhøre de 10% som ikke har angst for dioder i gain seksjonen da. Så slipper man store utgifter til "fullrørforsterkere" og div. vrengbokser.

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil påstå at mange metal gitarister kjører high gain amper uten vreng eller boost i front. Tidlgiere eide jeg en ENGL Fireball som ikke tålererte overdrive, da den hadde sinnsyke mengder med vreng. Og i tillegg er flere amper utstyr med egen boost innebygget. Så hadde jeg en Orange og Marshall JVM likte å bli boostet for å få det lille ekstra :)

Endret av Troll
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 5150 uten boost til rytmegitar, føler ikke det behøves når man spiller på øvings-/konsertvolum. Boost bruker jeg bare til leads og soloer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutter siden, JMossige skrev:

Du kan som nevnt tidligere bruke mt2 på samme måte, så få du sett hvilken du foretrekker. Det viktigste er å finne ut hva som funker for deg 👍🏻

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en MT-2 liggende. Skal sannelig teste den i loopen etterhvert. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive