Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vrengpedal direkte eller gjennom fx loop


JMossige

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt en slik alt i ett kombo forsterker med et hav av effekter til nå, men min første røramp er på vei, så er ny innen pedaler og slikt.

Det jeg lurer på er hva dere anbefaler av å kjøre vrengpedal direkte i amp, eller gå gjennom FX loop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på vrengpedalen og hvordan du liker lyden i forsterkeren. Distortionpedaler med gode EQ-muligheter (full tre-bånds EQ) kan av og til kjøres rett i FX loop return (altså uten å plugge via fronten av forsterkeren i det hele tatt), men de fleste andre vrengpedaler funker det mindre bra med. Hvis pedalen mikser inn noe av clean-signalet (f.eks. Tubescreamer, Klon, etc) så vil det antakelig høres ganske kjipt ut, siden clean-signalet da ikke blir påvirket av noen som helst form for preamp.

Men det er bare å eksperimentere. Kanskje du digger lyden av det, kanskje ikke. Du kommer ikke til å ødelegge noe, så i verste fall sløste du vekk noen minutter :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken amp er det?

2. Hva slags musikk spiller du? 

Som regel er svaret en god overdrive, eller en billig ala Mooer Flex Boost eller Boss SD-1. Har også god erfaring med Boss Bluesdriver BS-2. Men det avhenger selvsagt av amp og musikk. Bør styre unna distortion, og heller satse på god forsterkervreng - derfor er overdrive en bra ting - den pusher det lille ekstra fra rørampen.

Ellers har jeg god erfaring med MI Audio Crunch Box. Desidert beste vrengpedalen jeg har hatt (eid ca rundt 15-20 stykk).

EDIT: leste feil :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Marshall DSL5c på vei, som har veldig god vreng allerede ifølge klipp jeg har sett på youtube. Men liker metall, så trenger mer vreng :D

Så første pedal blir en Boss Metal Zone, går mye i Pantera, Metallica og Gojira, så regner med den skal holde. Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stilt den inn på en god vreng, og heller brukt en overdrive til å booste det.
Kommer langt me den Boss SD-1, Mooer Flex (selges på Clas Ohlson)  eller en eller annen form for Tubescreamer klone.

Metal Zone kan være bra, men av personlig erfaring skal det mye til for å få den til å låte fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker. Redd SD-1/kun overdrive ikke vil gi meg nokk vreng. Liker det veldig heavy til tider.

 

Edit: Her er hvorfor jeg startet tråden og itillegg ble solgt på Boss Metal Zone, her kjører han gjennom fx loop og får mye lettere grom lyd:

 

 

Endret av JMossige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fast bestemt på å kjøpe MetalZone ville jeg *definitivt* gått for den splitter nye Waza-modellen. Det er ikke uten grunn at den gamle versjonen er beryktet. Den har massive mengder vreng, men kan veldig ofte låte ekstremt spisst og ubehagelig. Waza-modellen introduserer en ny modus som låter mye mer moderne og mer som en forsterker med tung vreng.

Men det er hundrevis av metal-pedaler der ute med bedre rykte på seg. Sjekk ut Amptweaker Tightmetal, for eksempel.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Naigewron skrev:

Hvis du er fast bestemt på å kjøpe MetalZone ville jeg *definitivt* gått for den splitter nye Waza-modellen. Det er ikke uten grunn at den gamle versjonen er beryktet. Den har massive mengder vreng, men kan veldig ofte låte ekstremt spisst og ubehagelig. Waza-modellen introduserer en ny modus som låter mye mer moderne og mer som en forsterker med tung vreng.

Men det er hundrevis av metal-pedaler der ute med bedre rykte på seg. Sjekk ut Amptweaker Tightmetal, for eksempel.

Men som han Ola Englund snakker om i klippet over her, så har sikkert Metal Zone et dårlig rykte for den egentlig skal brukes i fx loop virker det som. Men også er det fin pris på dem brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, JMossige said:

Men som han Ola Englund snakker om i klippet over her, så har sikkert Metal Zone et dårlig rykte for den egentlig skal brukes i fx loop virker det som. Men også er det fin pris på dem brukt :)

Ja du taper ikke mye på å teste en brukt MetalZone, det er helt sant ?

Hva slags forsterker har du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Naigewron skrev:

Ja du taper ikke mye på å teste en brukt MetalZone, det er helt sant 1f609.png

Hva slags forsterker har du da?

Har en Marshall DSL5c på vei, som har masse god vreng allerede heldigvis, så pedalen trengs nokk mest på det mer heavy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en liten stund metal zone 2 --klarte å få ok lyd ( ikke loop)  , men den var ekstremt ømfintlig på justering . Fant grei lyd kun når den var justert helt der jeg ville ha den..utenom den presise justeringen var den fæl . Bruker MXR fullbore metal nå og den er mye bedre for min del .

Kattene mine "justerer" oppsettet innimellom , da de går på knappene......og det var et helv.. med Metal Zone .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.