TerjeA

Gitarskap med fuktighetskontroll

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg vinter, og i norske hjem stuper luftfuktigheten på grunn av oppvarming. Det er et mareritt for oss gitarelskere. En akustisk gitar bør ha et miljø med mellom 40 og 55/60 prosent luftfuktighet, mens en norsk stue på vinterstid fort kan ha så lite som 20-25 prosent. 

Det beste rådet er, sier mange, å ha gitaren i kassa si, og med en luftfukter «om bord». Sant nok. Men terskelen for å gripe gitaren - og det gjør jeg flere ganger om dagen - er stor. Derfor har jeg forgrepet meg på et vitrineskap, kastet ut alt porselenet til fruen, og brukt teningslister for å få det noenlunde tett. Ved bruk av kar med vann og svamp holder det +/- 45 prosent. Her har jeg den av mine tre gitarer jeg bruker mest. Problemet er at det er en ny high-end 4. gitar på vei, og jeg ønsker en mer permanent ordning med plass til tre gitarer. 

Noen som har ordninger med skap - hjemmegjort eller kjøpt - som fungerer?

Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering om luftfuktighet....:)

Samtidig som den nye Taylor-gitaren kom i går fikk jeg også to stk D´Addario fuktighet/temperatur-målere i hus. De kobles til en app på telefonen via Bluetooth, slik at man kan kontrollere gjeldende fuktighet, og også se svingninger over tid. Jeg har en i kassa til den nye gitaren, og en i gitarskapet. Jeg har sammenlignet med andre digitale hygrometer, og ser at de nye gjerne viser 2-4 prosent høyere. Likevel godt innenfor de aktuelle verdiene, så dette fungerer bra. Her følger et par skjermbilder fra appen.

Skjult innhold - vennligst logg inn/monthly_2018_10/16F5CD77-2F60-4DE9-A719-D44A5ED07DB8.jpeg.244383ff92470db9f8631d6430f7a11b.jpeg" alt="16F5CD77-2F60-4DE9-A719-D44A5ED07DB8.jpeg.244383ff92470db9f8631d6430f7a11b.jpeg" />

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eeeh. Går det ikke litt over alle støvelskaft nå?

• Liker 1
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvor høye støvler du har, det😀😀 Men for å være seriøs; jeg har sett hva uttørking av en god gitar har ført til. Da bestemte jeg meg for å ta luftfuktighet på alvor, og særlig for de beste av gitarene mine. Tror det er lurt😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive