Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarskap med fuktighetskontroll


TerjeA

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg vinter, og i norske hjem stuper luftfuktigheten på grunn av oppvarming. Det er et mareritt for oss gitarelskere. En akustisk gitar bør ha et miljø med mellom 40 og 55/60 prosent luftfuktighet, mens en norsk stue på vinterstid fort kan ha så lite som 20-25 prosent. 

Det beste rådet er, sier mange, å ha gitaren i kassa si, og med en luftfukter «om bord». Sant nok. Men terskelen for å gripe gitaren - og det gjør jeg flere ganger om dagen - er stor. Derfor har jeg forgrepet meg på et vitrineskap, kastet ut alt porselenet til fruen, og brukt teningslister for å få det noenlunde tett. Ved bruk av kar med vann og svamp holder det +/- 45 prosent. Her har jeg den av mine tre gitarer jeg bruker mest. Problemet er at det er en ny high-end 4. gitar på vei, og jeg ønsker en mer permanent ordning med plass til tre gitarer. 

Noen som har ordninger med skap - hjemmegjort eller kjøpt - som fungerer?

image.thumb.jpg.f278e79e45719d0b789e84ac825eed36.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering om luftfuktighet....:)

Samtidig som den nye Taylor-gitaren kom i går fikk jeg også to stk D´Addario fuktighet/temperatur-målere i hus. De kobles til en app på telefonen via Bluetooth, slik at man kan kontrollere gjeldende fuktighet, og også se svingninger over tid. Jeg har en i kassa til den nye gitaren, og en i gitarskapet. Jeg har sammenlignet med andre digitale hygrometer, og ser at de nye gjerne viser 2-4 prosent høyere. Likevel godt innenfor de aktuelle verdiene, så dette fungerer bra. Her følger et par skjermbilder fra appen.

73D62D14-A2DA-4D09-BE7D-7E62B2C3BFEB.thumb.jpeg.e0ee28659adbedf36866c0060477c9ae.jpeg

2569CBFE-650E-4D87-AD76-033F763B0C4D.thumb.jpeg.780f100c37f44c7fd26b82b6b6fcfabc.jpeg

16F5CD77-2F60-4DE9-A719-D44A5ED07DB8.jpeg.244383ff92470db9f8631d6430f7a11b.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor høye støvler du har, det?? Men for å være seriøs; jeg har sett hva uttørking av en god gitar har ført til. Da bestemte jeg meg for å ta luftfuktighet på alvor, og særlig for de beste av gitarene mine. Tror det er lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter diverse sonderinger etter egnet skape landet jeg på en annen løsning. Skap med plass til 3-4 gitarer og en ukulele blir for store til å «klimatisere» slik jeg ønsker, og for små til en egen luftfukter. Løsningen ble en luftfukter i et rom på ca 10 kvm. Med denne er det enkelt å holde en luftfuktighet på pluss/minus 50 pst. (Luftfukteren ble annonsert til rom opp mot 80 kvm, men det var den langt fra å klare.)

IMG_1571.jpeg.84c81e6959efeb2c0b54cb775c8a3b99.jpegIMG_1572.jpeg.97ff3d276b397ac4dbca9147e7ac468f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har luftfuktighet så mye å si når treverket er forseglet med klarlakk og lignende? Er det ikke bare temperatur som må passes på?

Forstår selvfølgelig hvis treverket er bart at luftfuktighet er viktig. Som f.eks gripebrettet, greit det ikke vrenger seg regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TerjeA skrev:

Her er’n. Kan stille inn ønsket luftfuktighet.20759430-3B07-42E2-9DB1-D28D2703AD8B.thumb.jpeg.e278bd18dfb0aa4aa146388c77199c7d.jpeg

Hvor ofte må du etterfylle vann på denne? Jeg er også litt skeptisk til inneklima (tenker da på helsemessig) ved luftfukter, men dette er vel en annen diskusjon:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JMossige skrev:

Har luftfuktighet så mye å si når treverket er forseglet med klarlakk og lignende? Er det ikke bare temperatur som må passes på?

Forstår selvfølgelig hvis treverket er bart at luftfuktighet er viktig. Som f.eks gripebrettet, greit det ikke vrenger seg regner jeg med.

Innsiden av en akustisk gitar er ikke lakket :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarprodusentet som Martin, Taylor og andre er veldig klare på hvor viktig luftfuktigheten er for akustiske gitarer. De anbefaler 45-55 prosent (og heller litt i overkant av skalaen). Jeg har sett eksempler på at gitarer har sprukket i norsk, tørt inneklima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pledrik skrev:

Hvor ofte må du etterfylle vann på denne? Jeg er også litt skeptisk til inneklima (tenker da på helsemessig) ved luftfukter, men dette er vel en annen diskusjon:).

Jeg har «løftet» rommet fra ca 20 til ca 50 pst. Gikk naurligvis mye vann det første døgnet. Siden har jeg etterfylt hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, TerjeA skrev:

Gitarprodusentet som Martin, Taylor og andre er veldig klare på hvor viktig luftfuktigheten er for akustiske gitarer. De anbefaler 45-55 prosent (og heller litt i overkant av skalaen). Jeg har sett eksempler på at gitarer har sprukket i norsk, tørt inneklima.

Jeg har en Martin 000-28 kjøpt i 2008. Denne har jeg konsekvent oppbevart i kassa når jeg ikke har spilt på den. Aldri hatt behov for noen luftfukter eller fukter i kassa.
Fyrer om vintern med ved og elekrisk (bor i Oslo). Har aldri hatt problemer med gitaren på noen som helst måte.
Men skal du på død og liv ha gitarene på utstilling stiller det seg vel "litt" annerledes...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.