Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til innkjøp av forsterker


Sinister

Anbefalte innlegg

Hei!
Trenger hjelp med å velge en riktig/bra forsterker til en Schecter C-6 Deluxe Floyd Rose. Kommer mest til å spille metal og rock, dvs. Avenged Sevenfold osv.. Vil ha en forsterker som ikke koster skjorta og som er grei å bruke til en nybegynner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Boss katana 50 eller 100. Der får du mye forsterker for lite penger, som kan brukes både hjemme og på øving. 

Sjekk uansett reviews på youtube og aller helst prøv forsterken på din lokale musikksjappe for å få et inntrykk av hva du får og kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Endt skrev:

Sjekk Boss katana 50 eller 100. Der får du mye forsterker for lite penger, som kan brukes både hjemme og på øving. 

Sjekk uansett reviews på youtube og aller helst prøv forsterken på din lokale musikksjappe for å få et inntrykk av hva du får og kan forvente.

Okei! Skal brukes mest til hjemmeøving egentlig, så da holder vel en Boss 50? Problemet er at jeg har lite musikkbutikk i området der jeg bor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på hvordan watt-styrke oppleves når det gjelder rør-amper og transistor-amper.

Transistor-amper er som regel laget slik at de ikke er avhengig av at ampen (rør) blir kjørt hardt for å oppnå godlyden. En Boss Katana 50w vil nok også låte bra på "stue-volum", mens en 5w rør amp kanskje vil føles veldig overkill før man får "tenning". F.eks vil Boss Katana 50 høres bra ut på lavt volum, mens du også har litt å spe på med hvis man skal øve med et band der det kreves litt mer volum.

En 5w rør-amp vil ofte bli for høyt hjemme, mens man kanskje hadde ønsket seg litt mer guffe i bandsammenheng. Dette varierer selvsagt fra amp til amp.

Det jeg har hørt og sett av Boss Katana, synes jeg er veldig bra, da den virker å ha mange flotte egenskaper til en veldig grei pris.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Troll skrev:

50W er nok for mye for hjemmebruk. Støtter HT1 eller HT5. 

Orange har mye bra å by på også, mange av 15W kan splittes ned til 7W.

50w rør amp er noe annet en en 50w katana. Ingen problem å få veldig bra lyd ved både lavt og høyt volum.

Både joyo zombie og ht1r gjør 1 ting veldig bra, mens en katana kan du utforske flere lydmuligheter og effekter som kan være inspirerende og gøy når du starter å spille gitar, du har også mulighet til å sette den på brown eller lead og få bra metall toner uten å tweake noe særlig. Hadde kjøpt en katana tvert om jeg skulle "starta på ny "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Endt skrev:

50w rør amp er noe annet en en 50w katana. Ingen problem å få veldig bra lyd ved både lavt og høyt volum.

Både joyo zombie og ht1r gjør 1 ting veldig bra, mens en katana kan du utforske flere lydmuligheter og effekter som kan være inspirerende og gøy når du starter å spille gitar, du har også mulighet til å sette den på brown eller lead og få bra metall toner uten å tweake noe særlig. Hadde kjøpt en katana tvert om jeg skulle "starta på ny "

Skriver under på den, var ikke klar over at Katana 50 var solid state ? 

Fill såvidt teste en Katana 100 på høyt volum, den låt helt nydelig både på clean og vreng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss Katana har vel vært fasit på dette spørsmålet et par år nå, og er vel fasit ennå. En fasit jeg for øvrig stiller meg 100% bak. Har Katana 50 selv, og den er helt fantastisk til hjemmeøving.

Spilte i et prosjektband sist vinter, der gitaristen dukket opp med en Katana 100 med tilhørende fotbrett. Den gjorde alt den trengte, mer enn godt nok og mer enn høyt nok. Det var da jeg ble solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har spurt om hvordan du bor? Altså bor du i et hus ute på landet helt alene så kan du jo like greit rive på deg en ok rør combo på 15-20 watt, men bor du i ei leilighet og deler bopel med flere kan jo en hodetelefonløsning være veien å gå. 

Selv bor jeg i ei leilighet og har en 2-åring i hus jevnt. Da er en forsterker en håpløs løsning, det blir uansett for mye lyd.

Jeg har brukt Boss ME-25 multieffekt/ampsimulator eller vox amplug og hodetelefoner i alle år hjemme (hva som står på øvingslokalet er en annen historie?). Ja, en mister litt av feelingen som en amp gir, men terskelen for å øve blir mindre slik jeg opplever det ettersom en slipper ta hensyn hele tiden. Tar fryktelig lite plass også?

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.