Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

LP Faded - nytt liv


Anbefalte innlegg

Kjøpte denne 08 modellen, som nok ikke har fått en kjærlig berøring på mange år. Mye gørr i gripebrettet, seig hals, en defekt tuner, sedvanlig oppgraderbar hardware og elektronikk, råtne strenger samt en lakk som var litt vel faded. Virker likevel som denne kan bli en kanongitar, så den skal få «full treatment»   Oppdateringer følger løpende  

 

 

814BB259-9FE0-4301-8A82-44A112079D0B.jpeg

BD684CEB-7473-4A44-B888-BEC5C46020E1.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd litt. Deler er fortsatt på vei inn fra Crazyparts, men Faber locking studs og aluminumstol, CTS pots, Emerson PIO "Bumblebee" pots, Tusq sadel og Iron Gear Blues Engine pickups, er alt sammen på plass. Mangler litt plast, som ikke er så orangerosa og døllt som standardplasten.

Har nå fjernet gugge i kilovis fra gripebrettet og oljet dette med Big Bends Fretboard Juice. På enkelte områder var lakken bare var stygg og ikke kult-vintage-aktig-relic-slitt. Der har jeg pusset ned og gått over med en blanding av Polytrol og pulverbeis (brun) på baksiden av hals og hode, samt et strøk med klar Polytrol på forsiden av headstocken og på lønnetoppen for å få frem flammene litt igjen. Polytrol er strålende for å få frem skinnet igjen, uten å etterlate noen film eller lakkhinne. Neste runde her blir å polere opp med god voks.
Shiny stoler fikk en rask runde i saltsyredamp for å matte litt ned på finishen. Den ødelagte stemmeskruen er reparert og ny oversadel er ferdig tilpasset og klar for montering.
Tok også en omgang å¨båndene, som var litt flate her og der. Fortsatt bra med bånd igjen og nå er de runde og glatte igjen.
 

IMG_3370.jpg

IMG_3371.jpg

IMG_3372.jpg

IMG_3373.jpg

IMG_3374.jpg

IMG_3375.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble carnaubavoks, så da er bobletyggis lukt også sikret :)
Synes finishen ble omtrent som ønsket, men vil nok ta en kjapp runde med litt mer saltsyredamp på stolene, for enda litt mer aging.
Fått montert litt hardware og begynner å se konturen av en fet LP.

 

IMG_3388.jpg

IMG_3380.jpg

IMG_3381.jpg

IMG_3382.jpg

IMG_3383.jpg

IMG_3384.jpg

IMG_3385.jpg

IMG_3386.jpg

IMG_3389.jpg

  • Liker 9
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, vim skrev:

Ble carnaubavoks, så da er bobletyggis lukt også sikret :)
Synes finishen ble omtrent som ønsket, men vil nok ta en kjapp runde med litt mer saltsyredamp på stolene, for enda litt mer aging.
Fått montert litt hardware og begynner å se konturen av en fet LP.

 

IMG_3388.jpg

IMG_3380.jpg

IMG_3381.jpg

IMG_3382.jpg

IMG_3383.jpg

IMG_3384.jpg

IMG_3385.jpg

IMG_3386.jpg

IMG_3389.jpg

Bra jobb du gjør !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. 

Nå gjenstår kun ny plastikk og litt finjustering av oversadel, samt pickupjustering.
Umiddelbart føles den veldig bra, men vi får sjå. Nydelig hals, men jeg må nok venne meg litt til den klangen den får akustisk med såpass mye uthuling i kroppen.

Denne prosessen minner meg nok en gang om at OK gitarer med litt kjærlig behandling kan komme skremmende nær Customshop produkter innimellom.
Hvor tett på gjenstår fortsatt å se etter siste tweaking.

 

IMG_3390.jpg

IMG_3391.jpg

IMG_3392.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde min  Faded LP St. mot en R6/G0  jeg har . Den er nok ikke helt "der" . Jeg har følelsen av at ARB1 bridge med studs rett i treverket ville hjulpet noe , men det går ikke ..... bånd er annerledes også - mye mer avrundet . Det er vel long neck tenon i tillegg  " bedre" treverk som ikke er uthult .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man antar at denne lander rundt 12-14 000,- (14' hvis man er heldig og finner en kjøper som verdsetter oppgraderingene) brukt, så vil jeg påstå at det er mye gitar for pengene.
I forhold til vanlig LP Std., Classic eller Traditional, snakker vi om ca. samme kvalitet, men forskjellige finisher. Personlig er jeg svak for gitarer uten glossy lakk.  
Samtidig må jeg nok si at man for overkommelige 5000,- mer kan få en Maybach og for enda litt mer kan få en R8/R9 som alle nok er litt mer "gitar for resten av livet".

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å shine opp denne og selge i ovennevnte prisleie (ingen fortjeneste, men mye kos med "restaureringen" :) ), men nå er jeg veldig i tvil. Frister å beholde den, når det ble såpass bra.
Kanskje EVH Wolgangen lever farlig istedet, når kona ser ytterligere en gitar på veggen :)

En ting er jeg derimot litt stuss på og det er at gitaren gir utrolig lett feedback. Sikkert pga. ganske omfattende uthuling av kroppen. Tror jeg må se på muligheten for å resonansdempe den på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.