Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper vs helix vs axe-fx


Straymond

Anbefalte innlegg

Brukervennlighet tror jeg nok Helix vinner. Axe-FX III er veldig mye enklere å skru på en Axe-FX II, men koster omlag tre ganger så mye som en brukt Axe-FX II. 

Jeg har kun erfaring med Axe-FX og er strålende fornøyd, både med II og III. 

Hvis brukervennlighet står høyt hadde jeg kikket etter enten Helix eller AX8. Tipper det er nokså dødt løp mellom de to lydmessig. Helix har expression-pedal, noe som er en klar fordel. 

Begge er nok trygge med tanke på oppdateringer i årene som kommer. AX8 er fremdeles relativt ny til at man ikke trenger å bekymre seg for en ny versjon med det første og at Fractal slutter å lage oppdateringer til den. Helix tipper jeg også kommer til å forbli uforandret en stund med tanke på at Line6 ser ut til å beholde den som flaggskip og heller komme med enklere varianter i tillegg.

Kemper er vanskelig å synse om, men det er ikke utenkelig at det skjer noe fra den leiren snart. Det bør de kanskje komme med om de fremdeles skal være hippe og aktuelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har testa alle, men kjenner noen som har gjort seg opp mening rundt lyd mellom Kemper og AxeFX II og jeg tar meningen til vedkommende for god fisk... pluss at jeg har hatt Kemper i noen år og eier en Helix... så ut ifra det så vil jeg påstå følgende:

Kemper har de beste amp lydene, men de må definitivt gjøre noe med interface. Funker godt for meg som bare brukte en set n’ forget lyd og vanlige pedaler. Effektene på Kemper er ikke de beste... og som påpekt, de har hvilt lenge nok på laurbærene nå... de er i ferd med å bli akterutseilt uten at dette har senket prisene. Heller tvert imot...

AxeFx har vel den beste totalpakken. Effektene og interface er prima. Har også en greit PC/Mac program til å programmere den.

Helix er ikke kongen på hverken effekter eller amp-sim men prisen gjør at denne blir ofte å foretrekke.

Hvis penger ikke betyr noe så er Kemper med AX8 den BESTE pakken... lydmessig. 

Har du tenkt å skru mye så styr unna Kemper. De er for tungvint til det. Funket som sagt ganske perfekt til mitt bruk som bare ville ha en god amp profil som fungerte godt til pedalene mine.

Ellers så leverer alle veldig godt og du kan ikke gå feil. Det er ikke voldsom forskjell lydmessig. Det er mest hva som passer deg best å jobbe med.

Bare sånn for ordens skuld: iom at jeg kun trenger en god amp profil til pedalene mine så solgte jeg Kemperen til fordel for UA OX... og ja, det gir meg enda bedre lyd og riktig respons. Helt fantastisk.

Jeg beholder Helix’n fordi jeg kjenner folk som har det og kan utveksle presets samt at den er innmari lett og intuitiv å jobbe med. Både på brettet og på Mac programmet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå Helix. Personlig merker jeg ingen forskjell fra Axe-FX II.

Jeg tror nok at for mange av oss så er det ikke et spørsmål om hva som er best. Vi burde stille oss spørsmålet "hva er bra nok for meg?". Kanskje er det bra nok med en røramp, kanskje vil du ha noe mer.

For min del er det stor nok variasjon i en Helix til at jeg nyter å spille gitar igjen, etter lang tid med lite spilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Den traff meg i trynet, i brystet, i magen, under beltestedet, i hue og i ræva! 

Jupp... tok nettopp en opptelling på hva jeg føler jeg må ha og hva jeg egentlig kan frigjøre av kapital uten at jeg reelt mister noen audioelle (er det ett ord?) muligheter... fikk plutselig fra 14 gitarer til 8 og tre amper til en... beholde Helix’n som pedalbrett også da så forsvinner alle andre pedaler også... Lommeboka blir da fet, men hjertet blir tomt ?

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Griffin skrev:

Jupp... tok nettopp en opptelling på hva jeg føler jeg må ha og hva jeg egentlig kan frigjøre av kapital uten at jeg reelt mister noen audioelle (er det ett ord?) muligheter... fikk plutselig fra 14 gitarer til 8 og tre amper til en... beholde Helix’n som pedalbrett også da så forsvinner alle andre pedaler også... Lommeboka blir da fet, men hjertet blir tomt 1f61e.png

 

Kan fort komme til å angre med å se for audioellt på ting ;)  

Ellers har jeg hatt Helix siden den ble lansert, topp brukervennlighet, ingen ting å utestte på lyd, plenti av amper og pedaler og kombinasjonsmuligheter. For meg derimot som er en gammel knall som funker best sammen med gammelt skrot så ligger den for det meste stille til fordel for ting jeg ser rørere gløde i. Har gjort et kompromi med å fått meg en ox amp top-box som gjør ampene mine mer "fleksible".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket.. for noen år siden.. lyttet jeg meg gjennom en rekke sammenliknende tester.. og endte opp med Eleven Rack. Så går det som det ofte gjør.. man ser etter mer brukervennlige og kompakte enheter. 

 

De fleste som kjøper slikt ender fort opp med et vanlig pedalbrett igjen. Eller en røramp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har hatt hjemme det meste utenom Headrush; Amplifire, Helix, AX8, Kemper og original Axe FX har jeg hatt. Som det blir nevnt så har Kemper desidert best amplyd, så hvis jeg skal ha en digital dings igjen av praktiske årsaker så blir det Kemper. De har forbedret både delay og reverb i det siste, men helt ærlig så tviler jeg på at det er i Fractal-klassen for det. 

Når det kommer til AX8 vs Helix, jeg forventa at AX8 skulle knuse Helix på ampmodeller, men syns egentlig ikke at den gjorde det. Hovedproblemet mitt med Helix var JCM800-modellen, som er min favorittamp (in real life) av alle amper jeg har prøvd. Modellen i Helix er bare ikke i nærheten, selv med bass på 0 har den en sinnsykt flubby bunn som jeg aldri har hørt i noen 800'er. Favorittmodellen min i Helix var Hiwatt DR103, og alle klarer egentlig Fender clean bra (uten at jeg har et kjempenært forhold til ekte vare der). 

Som mange andre også har gjort, så har jeg gått tilbake til ekte amp og kjøpt inn en loadbox; men jeg har ikke så dyre amper at jeg kunne forsvare OX, så det ble Suhr Reactive Load ?

Dette er det desidert beste oppsettet jeg har hatt, og jeg har kommet til konklusjonen at selv Kemper klarer ikke å fange magien til en JCM800 på bånn fyring, og det er ganske fantastisk å kunne få den lyden midt på natta i en liten studioleilighet. ?

Edit: jeg vil også legge til at jeg liker ikke Kemper som firma, de hører ikke etter på hva kundene vil ha (pc editor har blitt etterspurt i over er halvt tiår) og da jeg spurte de spørsmål om hvordan jeg kunne integrere et pedalbrett best med den, brukte de mer tid på å forsvare Kemper sine effekter og spørre hvorfor jeg ikke bare brukte de, enn å faktisk hjelpe... Også er jeg ikke fan av businessmodellen deres å slippe én enhet og "that's it", og gi ut oppdateringer til den de neste 10-15 årene. Det er selvfølgelig åpent for debatt, på en annen side er det jo fint å slippe å bekymre seg for at det kommer noe nytt uka etter du har casha ut 15-20k, men hadde de sluppet et floorboard hadde jeg kjøpt det fortere enn svint. 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Helix Stomp sammen med Helix edit ser ut som en rimelig og grei løsning om man skal ha noe som er portabelt. Ser ut som prisen er rett over 5000kr (for Helix Stomp) 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært Axe FX Ultra bruker i mange år. Oppgraderte til AX8 for noen få år siden. Sto til og med på venteliste. Ikke angret et sekund. Låter som ei kule. Enheten kan være både så enkel eller så vanskelig som du vil at den skal være. Skru deg en god patch med en amp+cab og noen enkle effekter og lag deg noen scener og kjør i vei, eller så kan du fordype deg i alskens innstillinger, tredjeparts kabinetter, biasjustering, delays, drives og hva du måtte ønske. Har ikke hatt noe ønske om å oppgradere til Axe FX 3. Det var en ørliten forskjell mellom axe 1 og axe 2-generasjonene, selv om gen. 1 også var veldig bra, men nå føler jeg ikke forskjellen er såpass stor lenger. AX8 har også nylig fått noe av 3. generasjons modelleringen og et par nye amper som en firmwareoppdatering. Det at man får nye ting i lang tid etter man har kjøpt et produkt er det beste med Fractal Audio etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.