Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dynamikk i simulert/modellert sluttrinnvreng


OsamaFetLaden

Anbefalte innlegg

Den lyden jeg synes er fetest å spille med er en Marshall med master på fullt eller nesten fullt, preamp volum ganske lavt. 

Da er volum mer eller mindre det samme, det blir litt lavere og renere hvis jeg bare stryker over strengene forsiktig. Det kule er at anslaget mitt går fra å være en volumkontroll til å bli en vrengkontroll. I den grad det er volumforskjell på å slå hardt og slå middels hardt er det vel heller litt høyere når jeg slår middels hardt.

Dette anses vel for å være en lite dynamisk måte å stille inn en amp på, sånn headroomdillogdallmessig, i hvert fall, men ørene mine synes av en eller annen grunn det blir mer dynamisk på denne måten.

Jeg liker ikke å blande frontend-vreng inn i det—det kverker følelsen av dynamikk. Jeg liker denne lyden bedre enn amper uten master volum, sannsynligvis fordi også preampen på dem vrenger.

Såh, til saken, langt om lenge: Det blir grisehøyt på denne måten, og jeg vil gjerne ikke få verre tinnitus. Jeg tenker på å kjøpe en Origin RevivalDrive, og kjøre faux-sluttrinnet i den hardt, så videre til en clean amp. 

Vil dette, eller andre modelleringsløsninger kunne virke i forhold til den dynamikken jeg vil ha, eller er modellering—som jeg har erfart så langt—i praksis mer orientert mot det de på engelsk laller timbre (klang/klangfarge?) enn dynamikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, ingenting matcher et sluttrinn som blir kjørt knallhardt. Den beste løsningen er helt utvilsomt å kjøre ampen hardt inn i f eks en Suhr Reactive Load, og deretter inn i fx return på en clean amp. Etter det jeg kan se blir det både en billigere løsning (gitt at du allerede har cleanampen) og signalet holder seg 100% analogt :)

Det var vel ikke helt det du egentlig spurte om, men jeg kan si at etter å ha prøvd samtlige (utenom Axe FX III) modelleringsdingsebomser så er det ingen som er i nærheten av JCM800 inn i Reactive Load. Og det er sluttrinnet og hvordan det reagerer med kabinettet som er det vanskeligste å modellere, preampen oppfører seg temmelig lineært og greit. Kan hende at Revivaldrive kanskje er hakket bedre hvis den er spesifikt laget for det formålet, men jeg sliter med å tro at det blir 100% match med ekte vare. 

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har forklart misvisende—jeg har ikke lenger noen JCM800—det er vel tyve år siden jeg solgte den som en annen tomsing.

Prøvde å få til det samme med AFD100-toppen jeg hadde ei stund, men den laveste wattstyrken jeg kunne skru den ned til og fortsatt få govrengen på sluttrinnet—rundt 20-30 watt, vil jeg tro—var fortsatt altfor høyt til holde på med hjemme i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve en Hudson Electronics Broadcast. Skal ikke påstå at den høres ut som en amp, men den har en utgangstrafo som kan kjøres hardt. Med bare pittelitt gain så vrenger det bare når du drar på. 

Jeg liker å kjøre Tiny Terroren min på samme måte - volum på maks, bittelitt gain. Boost-pedal hvis jeg vil ha mer vreng. Men selv på 7 watt er det ikke akkurat stuevolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Ser jeg har forklart misvisende—jeg har ikke lenger noen JCM800—det er vel tyve år siden jeg solgte den som en annen tomsing.

Prøvde å få til det samme med AFD100-toppen jeg hadde ei stund, men den laveste wattstyrken jeg kunne skru den ned til og fortsatt få govrengen på sluttrinnet—rundt 20-30 watt, vil jeg tro—var fortsatt altfor høyt til holde på med hjemme i huset.

Hva var misvisende? JCM800 var referanse til min amp, siden du skrev Marshall tenkte jeg at det var sammenlignbart. Reactive Load er forøvrig ikke en attenuator, den omgjør bare signalet fra ampen til et linjesignal og simulerer loaden til et 4x12 Greenback kabinett. Det blir samme konseptet som å simulere sluttrinnsvreng inn i en clean amp, bare at det er ekte vare ;) 

Ingen amp har plass eller kjøling som er god nok for en så stor resistor en slik loadbox krever, så det blir ikke sammenlignbart med AFD100

Edit: Så du tenker å kjøre Revivaldrive som en preamp inn i en clean amp? Tolka det som at du allerede hadde en amp som du digger men spiller for høyt, men det er kanskje nevnte clean amp? ?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp---jeg har ikke pr. dags dato en fungerende amp som leverer godlyden, men jeg har en bra clean-plattform, så jeg undres på om RevivalDrive kan levere ikke bare på toner men også på respons. 

Det åpner også for spennende möglichkeiten i signarouting---å kunne plassere effekter etter (faux-)sluttrinnvrengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.