Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generelle spørsmål om Gibson ES335


Sorg

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en Gibson ES335. Den vil komplementere de gitarene jeg har fra før og jeg liker at den kan brukes til mye forskjellig type musikk. Skal likevel innrømme at jeg har lite kjennskap til de ulike modellene og årgangene. Ser det er mange ulike priser på Finn. Noen med litt peiling som kunne laget en grov gruppering på prisklasser basert på årganger? For eksempel noe ala dette:

50-60-tallet: xxx NOK...
60-70-taller: xxx NOK, osv...

Er det slik at man betaler mye mer for de eldre kun pga eksklusivitet, osv eller er de regnet som å låte vesentlig bedre enn de nye? Gitarister er ofte i overkant nostalgiske rundt slike ting er min erfaring..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å sette en slik prisgruppering, her til lands er det kjøpers marked for tiden, men som Truckie sier, kan Reverb gi en indikasjon. 

Selv har jeg hatt en del 335`s opp igjennom, både litt eldre, Custom Shop og vanlige. Den ene jeg har nå og som kanskje er den aller beste jeg har hatt, er en helt standard (bortsett fra en sinnsyk flammelønnstopp) naturell `95 modell.

En kan (som det også blir nevnt) kunne gjøre gode kjøp på sent seksti men CITES setter et hinder nå til dags. 

Den røde `68 ES 345 til høyre her kjøpte jeg fra USA i 2009 for $2600. Bakdelen med gitarer fra den perioden er at veldig mange har smal og tynn hals.

17538_277121540357_5158834_n.jpg

Endret av germaniumkid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Sjekk Reverb.com for en noenlunde pekepinn på hvor de ligger i prislandskapet.

Modellene etter type 67/68 er noenlunde edruelig priset. Eldre enn det går høyt.

Takker. Kan man bare sammenligne samme årsmodell som på reverb eller ligger prisene på den siden i et fast intervall lavere/høyere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse info rundt omkring. Du peker egentlig til Gibsons historie nå og ikke bare ES335`s. 

Gibsons golden age (McCarty Era) varte til 1965. Etter dette ble det gradvis forandringer på ting og når Norlin tok over, var det et Gibson på sparebluss. (veldig enkelt og generaliserende fortalt) 

Denne siden er fin referanse med tanke på specs av vintage Gibson modeller: 

http://www.guitarhq.com/gibson.html

Litt historie feks her: 

http://www.company-histories.com/Gibson-Guitar-Corp-Company-History.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sorg skrev:

Hva er kort sagt hovedforskjellene på de ulike modellene. Germaniumkid nevner at nyere modeller har tynnere hals. Er det andre generelle forskjeller, bortsett fra at de elde er ansett til å ha en høyere verdi pga eksklusivitet, osv?

Ser 2019-modellene har en såkalt "rounded" C profile. Vet ikke helt hva det betyr, men tidligere hadde vel den "ordinære" Memphis ES-335 slim taper profil. Prisene har steget generelt på Gibson de siste årene, og det påvirker selvsagt også bruktprisen. Men som Germanium påpeker, er det fortsatt mer kjøpers marked her i Norge. 

Jeg tror jeg var ganske heldig da jeg kjøpte en flett ny Memphis 335 dot i 2013 da Luthman hadde en kampanje gående på disse. Den gang betalte jeg 18k. Finner ikke mange brukte engang under den prisen i dag, men det ligger en tilsynelatende pen 2002 mod. til 16k på finn nå:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129604668

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Reverb har egne prisguider tror jeg. Disse gir en grei pekepinn syns jeg. 

Har vært inne på deres sider og prisguiden, men får bare opp en haug av modeller som er til salgs. Kan du sende meg direktelink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sorg skrev:

Har vært inne på deres sider og prisguiden, men får bare opp en haug av modeller som er til salgs. Kan du sende meg direktelink?

For eksempel her. :)

https://reverb.com/price-guide?category_uuids[]=dfd39027-d134-4353-b9e4-57dc6be791b9&brand_names[]=Gibson&decades[]=196&decades[]=197&page=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.