Sinister

El-gitar nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer nå å endelig skaffe meg en el-gitar, da jeg aldri har spilt før. Sett en del på Schecter C-6 White som kommer med og uten Floyd Rose. Litt usikker på om jeg skal gå for FR eller ikke, da jeg har hørt det er vanskelig å stemme, og sette på nye strenger igjen. Men vil høre fra noen her inne som sikkert har noen tanker rundt det! I samme slengen, trenger jeg også tips til en forsterker som er rimelig men bra, til den gitaren. Har sett litt på Marshall DSL5C, men usikker på om jeg skal velge den eller noe annet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du nybegynner, vil jeg definitivt anbefale deg å starte med en gitar med fast stol. Som du sier, kan spesielt gitarer med Floyd Rose og tilsvarende tremolosystemer være tricky både å stemme og bytte strenger på hvis man ikke har litt erfaring og en liten anelse om hva man driver med. Man jo enkelt utvide gitarparken senere. Evt. bytte ut hvis man kjenner at man bør ha tremolo. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, Audun said:

Er du nybegynner, vil jeg definitivt anbefale deg å starte med en gitar med fast stol. Som du sier, kan spesielt gitarer med Floyd Rose og tilsvarende tremolosystemer være tricky både å stemme og bytte strenger på hvis man ikke har litt erfaring og en liten anelse om hva man driver med. Man jo enkelt utvide gitarparken senere. Evt. bytte ut hvis man kjenner at man bør ha tremolo. 

Tilbøyelig til å være enig med Audun.

Et annet punkt er utvikling av følelsen i venstreneven. Jeg begynte med å spille nesten utelukkende på Floyd-gitarer, og overspilte den til de grader. Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke har utviklet noen skikkelig vibratoteknikk med venstreneven, siden jeg alltid løste det med overdreven bruk av whammybar.

Men Floyd er skikkelig moro da, det kan jeg ikke nekte for. Og oppsettet lærer du deg fort - Jeg hadde aldri noen problemer med å strenge om eller holde min gitar stemt, og dette var på 90-tallet, før jeg kunne sjekke YouTube eller forum for tips og råd. Men hvis du skaffer deg en gitar med Floyd, sørg for guds skyld for å lære venstrehånden å vibrere strengene litt også. Ta ut armen fra Floyden av og til og spill uten den, slik at du ikke blir avhengig av å ha den der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg starta også med en gitar med Floyd. Kull stress det, lærer jo fort å bytte strengene. 

Jeg brukte egentlig aldri Floyd’en(Edge sikkert) i særlig stor grad. 

Fordelen med en gitar med en skikkelig Floyd er jo at den nærmest aldri blir ustemt, så sånn sett så er det jo et like stort pluss som minus for en nybegynner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Ca3ne
      Hei, jeg hjelper en venn med å nå ut til så mange som mulig.
      Han heter Jack Doolan, og er en erfaren gitarlærer fra London, der han underviser i alle aldre og sjangre. Innenfor rimelighetens grenser kommer han gjerne hjem til deg for undervisningen, men detaljene avtaler dere selv. Han har et tett program til tider, da han synger og spiller i det London baserte bandet Cypher 16, men han ønsker å starte opp også her, så tider for undervisning finner dere ut av. Du kan selv lese på den nyopprettede siden hans, eller søke på bandet om du er interessert. En gylden mulighet til å lære av noen som faktisk driver med det!
      Han kontaktes via mail på doolan.jd@gmail.com
      eller på facebook. Under er adressen til facebooksiden hans.
      Skjult innhold - vennligst logg inn
    • Av Bnohre
      Hei,
      Har nå spilt nærmere 1 år på akkusitisk. Startet da jeg arvet en Washburn, som jeg fort byttet ut til en Cort CJ3. Men nå vurderer jeg å anskaffe meg en el gitar. Den som kanskje står øverst på lista er en Gibson SG GT 2006/2007, men det blir litt over mitt budsjett nå.
      Har sett litt på Les Paul og ser at mange fabrikanter produserer gitarer i denne design. Budsjett på 5000-8000 kroner. Så jeg tenker at det sikkert er bedre å gå for et annet fabrikat enn Gibson. Har kikket litt på Epiphone sin Les Paul Custom, en annen jeg også har sett litt på er en Cort CR250.
      Finnes det noen anbefalinger, råd der ute. Er det en annen fabrikat jeg heller burde peke ut?
      Edit: Glemte å nevne at jeg i påsken skal til Orlando, Daytona Beach. Er det noe å hente på å eventuelt handle gitar på andre siden av dammen. Kursen på dollaren er hvertfall ikke på vår side om dagen.
    • Av kaalings
      heisann, har en litt irriterende greie på gang, får støt fra gitaren hver gang jeg holder på strengene og kommer borti Macbook'en.
      litt info: i kjellern har jeg studio med amper, lydkort, mac og diverse, alt av strøm var tidligere koblet til et digert skjøtebrett og alt var bra, ikke no støt og lite støy. så fikk vi satt inn veggkontakter istedet for skjøtebrett grunnet elsikkerhet, jobben var gjort av elektriker. etter det har jeg som sagt fått støt når amp/gitar  og mac er koblet til og jeg kommer borti begge. jeg har ikke testet så mye med å prøve forskjellige veggkontakter eller sånt fordi det ikke frister å leke russisk rulett med støt. vet at elektriker'n la nye kontakter fra en elde, ujorda veggkontakt, vet ikke om det har noe å si, har lite peiling på strøm selv. har ikke kontaktet elektriker fordi jeg vil høre om det fins enklere løsninger.

• Av RawCutMusic
      Hei. 
      JEG TRENGER DERES HJELP FOR Å FINNE HVILKE UTSTYR JEG SKAL KJØPE

Jeg har holdt på med musikk i mange år men aldri satt meg for godt inn i produskjon.
      Jeg har en del erfaring fra amatør studio men har aldri kludret for mye i programmene selv.

Vil nå bruke `litt` penger på å sette opp et enkelt men bra studio.
      Jeg har ca 19.000,- tiljengelig og skal for dette kjøpe meg Mac, software, mic og headsett
      Utstyret jeg har er M-Audio BX12 monitorer og Focusrite Saffire 6 lydkort.
      Også har jeg et par skjermer som kan brukes hvis jeg skal gå for et av alternativene.

Jeg ønsker å kunne flytte meg rundt etter hvor jeg er, har derfor sett for meg Macbook Pro og Logic Pro x.
      Headsett har jeg sett på disse (Beyerdynamic dt770, krk 6400, AKG av et slag) Jeg trenger headsett som ikke `lekker` lyd
      Men ser nå at jeg tror jeg får en middels Macbook pro pga pris å har derfor sett etter andre alternativer, jeg legger ved de tre alternativene jeg har sett på.
      (Musikken jeg spiller er noe typ The Weekend style musikk. Blues og Country.
      Jeg skal spille inn akustisk, elektrisk gitar, piano og synge.)
      JEG ØNSKER IKKE PC, DA JEG SKAL HA LOGIC PRO X
      1. 15.880,-
      13-tommers MacBook Pro – sølv
      Skjult innhold - vennligst logg inn 2,7 GHz tokjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,1 GHz 8 GB 1866 MHz minne 128 GB PCIe-basert SSD Intel Iris Graphics 6100 To Thunderbolt 2-porter Bakbelyst tastatur (norsk) og brukerhåndbok (norsk) Logic Pro X 2.  14.039,- (Her må jeg kjøpe software utenom) 
      Mac mini
      Skjult innhold - vennligst logg inn 3,0 GHz tokjerners Intel Core i7 (Turbo Boost opptil 3,5 GHz)
      8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM 1 TB Fusion Drive Intel Iris Graphics Brukerhåndbok (Norsk) Magic Mouse 2 3. 16.880,-
      21,5-tommers iMac
      Skjult innhold - vennligst logg inn 2,8 GHz firekjerners Intel Core i5-prosessor, Turbo Boost opptil 3,3 GHz 8 GB 1867 MHz LPDDR3 1 TB Serial ATA-harddisk med 5400 o/min Intel Iris Pro Graphics 6200 Magic Mouse 2 Magic Keyboard (norsk) og brukerhåndbok (norsk) Tilbehørsett Logic Pro X  
    • Av Coffeshop
      Hei.
      Trenger hjelp til å finne chords,tab,strumming, fingerspill til Di Derre sine låter. Noen som vet hvor jeg finner dette.
      Jeg er nå på jakt etter fingerspillet og grepene til di derre-håp! Visst noen der ute har noe info og gi meg så er jeg evig takknemmelig!?!?