Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdivurdering - ES355/Les Paul/Strat


Griffin

Anbefalte innlegg

Kan jeg be om hjelp til en uformell verdivurdering? Dette er IKKE en salgsannonse...

Jeg sitter med flere gitarer enn jeg aktivt får til å bruke slik de helst skulle vært. Er litt av typen som får dårlig samvittighet av gitarer som ikke blir brukt.

Gibson ES355 VOS m/Bigsby 2011: Strøken. Kommer med ibenholt gripebrett Skiftet ut gull hardware med krom/nikkel. Strap-locks. Bro skiftet til rollerbridge og den har fått nøtt av ben. To siste modifiseringer gjort av Husemoen. Orginal hardware medfølger.

Gibson Les Paul Standard 2007: Strøken. Skiftet ut pickuper til Mason Electrics. 

Fender Jeff Beck Artist Series: Skifter pickuper, kjøpte orginale tilbake og fikk de installert. Skiftet plekterbrett til Turtoise. Strøken.

OBS: med strøken mener jeg minimalt med bruksmerker, ikke at ingen kan finnes om en går over med lupe ?

Jeg kan søke på eBay og Finn for å finne hva andre ØNSKER for sine eksemplarer... men realistisk er hva jeg er ute etter...

F86C035B-58F9-44C6-9347-5E2915BF201D.jpeg

7602693A-A72C-4572-9FB0-3F236B6E350B.jpeg

7B9D881E-F2C0-4EA9-9CD3-E9A0A62699A4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Slashaxl skrev:

Sabla kul den ES355’n det. 

Hvis du finner ut at den ikke er verdt stort, så er det bare å si fra 1f601.png

Blir litt motsatt vel... om jeg finner ut den er verd kun 10k (f.eks) så beholder jeg den... men om den plutselig viser seg at noen vil gi 80k så har jeg ikke råd til å beholde den... da ryker den... så er det alt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje mange gode tips her, men "oppgraderinger"/modifikasjoner pleier vel ikkje å bety så mykje på bruktmarkedet. Ut fra det så er vel LP standard den eineste eg har litt peiling på - eg vil tippe sånn rundt 12.000kr pluss/minus. 

Endret av McJostein
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

Kan lønne seg å demontere dyre pickups og installere et sett med Burstbuckers eller tilsvarende. 

Hører hva du sier og er forsåvidt enig, men det er kun Les Paulen som har uorginalt... vet ikke om det svarer seg voldsomt å bytte tilbake til originalt. Da må jeg først anskaffe det og blir sittende med to humbuckere i skuffa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at den 335'en er i VOS finish, er det vel en Customshop? I så fall er den verdt en del mer enn 10k. For å kunne gi en nogenlunde vurdering, er det en fordel å vite eksakt hva du har.

Den LP'en vil jeg tippe du kan få rundt 12k for, men nå ser ikke jeg helt hvilke pickuper du har satt i, og det vil nok for mange være en turndown. De fleste ønsker nok at LP'en skal være tradisjonell, og da blir interessen mindre.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

I og med at den 335'en er i VOS finish, er det vel en Customshop? I så fall er den verdt en del mer enn 10k. For å kunne gi en nogenlunde vurdering, er det en fordel å vite eksakt hva du har.

Den LP'en vil jeg tippe du kan få rundt 12k for, men nå ser ikke jeg helt hvilke pickuper du har satt i, og det vil nok for mange være en turndown. De fleste ønsker nok at LP'en skal være tradisjonell, og da blir interessen mindre.

ES355, så ja, det er en Customshop og vil tro noe dyrere enn ES335... VintageGitar har/hadde en brukt ES355 2011 uten Bigsby og uten VOS til 38.000,- så jeg. Det er eneste referansen jeg har til prissetting med mindre jeg går på eBay for der finner jeg de til typisk 45k++. Men jeg er ute etter litt realisme. Vifter du med 45 store foran meg så kan det være tungt å beholde gitaren...

På Les Paulen så lyger bildet litt ser jeg. Det sto en Gibson P94 og en SD Phat Cat i den en vending... det er de som er på bildet. I dag står det to mer ordinære humbuckere fra Mason Electrics uten cover... customlaget for meg og skal være litt i Pearly Gates gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, 355 selvsagt. Hva betalte du selv for gitarene da? Hvis du kjøpte dem brukt, er det en ganske grei indikator på relativt nye gitarer. Hvis du kjøpte dem ny, er det jo rundt 60% av nyprisen som er vanlig på gitarer av en viss kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Audun skrev:

Sorry, 355 selvsagt. Hva betalte du selv for gitarene da? 

ES355: 25.000,- i 2012

Les Paul: 17.000,- i 2007

Stratocaster: 15.000,- i 2012 (tror jeg det var)

Men en tar nå vel litt høyde for hva disse koster i dag også? 15.000,- for ES355 er vel noe i overkant rimelig? Hvis det er det jeg realistisk kan forvente så er i allefall saken enkel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Griffin skrev:

Men en tar nå vel litt høyde for hva disse koster i dag også? 15.000,- for ES355 er vel noe i overkant rimelig? Hvis det er det jeg realistisk kan forvente så er i allefall saken enkel 1f601.png 

Ja, helt klart. Jeg ville i hvert fall ikke solgt den for det. En 355 VOS koster jo i dag 35 lapper, men det tar gjerne litt tid før bruktprisene kommer etter. Men det er jo bare å se på CS Les Pauls. Bruktprisene på dem ligger vel nå omtrent på det som var nypris for 10 år siden. Det skyldes selvsagt i hovedsak, at nyprisen har steget betydelig.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SunMaster skrev:

For min egen del teller alt av pickup-mods negativt. At en vet aldri hvordan ting er gjort er en ting, men en aner ikke hvordan noe låter.

Det er forsåvidt ett poeng... må understreke at jeg har ikke skiftet pickuper på Les Paul’en selv... hva ES355 angår så er det gjort av proff så de låter akkurat som de gjorde i gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.