Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og råd på stereorigg


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sysler med tanken på å teste stereo amp oppsett. Håper og tro det kan tjene lydbildet da jeg er eneste gitarist i dette bandet.

Fra før har jeg en Orange TH30 topp og 2 stk Rivera TAC112 kabinett bestykket med THDv80 elementer (skal visstnok være i samme gata som v30). Hver av de er på 8 ohm, så jeg har mulighet å bruke en cab på hver amp. Bruker litt lett blanding av ampvreng og overdrive/distortion bokser fra keeley, mad professor og ehx.

Det jeg lurer på er; MÅ jeg kjøpe enda en TH30 topp for at dette skal bli bra, eller kan jeg prøve meg med en annen type amp i oppsettet? Hvis det går å bruke annen type amp, hva vile du tipset meg om å prøve som komplementerer TH30 på en bra måte?

Sjanger: go gammel 80-talls heavy metal og litt bluesy rock.

Alle innspill mottas med takk:)

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Birk skrev:

Dette er bare min mening, men jeg ville prøvd å finne en annen amp som passer sammen med TH30 isteden for å ha to like. Kanskje noe fender-ish? 

Takker for svar Birk! Ja, jeg ønsker jo å oppnå flere dimensjoner i lydbildet, å ser for meg at to identiske amper fort blir litt «flatt»? Fender er jo rake motsetning av den jeg har, så kunne blitt interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige forsterkere vil nok gi deg et mye større stereobilde, og mye bedre "simulering" av to gitarer. Så kan du jo i tillegg hive på en pedal som TC Electronic Mimiq, som er spesifikt bygget for formålet, og legger inn veldig små variasjoner i pitch og forsinkelse i en stereo-setup slik at du virkelig får følelsen av et stort stereobilde og to separate gitarister som spiller det samme.

Hvis du bruker effektsløyfe kan du også spare litt kroner og vekt på å splitte signalet i loopen og sende den ene kanalen til en effektforsterker, og den andre tilbake igjen til Orangen. Da får du selvsagt ikke like stor variasjon i de to kanalene, men det kan du kanskje kompensere for med en EQ-pedal foran effektforsterkeren e.l. Da mister du heller ikke muligheten til å bruke loopen, noe som kan være vanskelig hvis du vil kjøre to helt separate forsterkere men ha samme effekter i begge to.

 

 

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra @naigewron ! Du fikk meg til å innse at jeg må tenke nøye gjennom dette. Jeg bruker flanger, chorus og delay i fxloop, men kun chorusen er stereo så enten bør jeg bytte delay ellers så må den og chorus bytte plass. Litt samme oppset så jeg de beskrev i videoen som du tok med her, men da beskrev de å bruke kun powerampaeksjonen via effektloop på ene ampen.

hvis jeg forstår det riktig så er det en del risiko for at jeg introduserer masse støy om jeg ikke gjør dette riktig, men at wet-dry oppsett er et «safe bet»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ErikKlæptn said:

Veldig bra @naigewron ! Du fikk meg til å innse at jeg må tenke nøye gjennom dette. Jeg bruker flanger, chorus og delay i fxloop, men kun chorusen er stereo så enten bør jeg bytte delay ellers så må den og chorus bytte plass. Litt samme oppset så jeg de beskrev i videoen som du tok med her, men da beskrev de å bruke kun powerampaeksjonen via effektloop på ene ampen.

 hvis jeg forstår det riktig så er det en del risiko for at jeg introduserer masse støy om jeg ikke gjør dette riktig, men at wet-dry oppsett er et «safe bet»?

Jeg har ikke personlig erfaring, men så vidt jeg har skjønt så er det støypotensiale uansett om du kjører ren stereo, wet/dry, etc... Forsterkerne må vel isoleres fra hverandre hvis du skal være sikker på å unngå det

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ErikKlæptn skrev:

Veldig bra @naigewron ! Du fikk meg til å innse at jeg må tenke nøye gjennom dette. Jeg bruker flanger, chorus og delay i fxloop, men kun chorusen er stereo så enten bør jeg bytte delay ellers så må den og chorus bytte plass. Litt samme oppset så jeg de beskrev i videoen som du tok med her, men da beskrev de å bruke kun powerampaeksjonen via effektloop på ene ampen.

hvis jeg forstår det riktig så er det en del risiko for at jeg introduserer masse støy om jeg ikke gjør dette riktig, men at wet-dry oppsett er et «safe bet»?

Jeg kjørte stereooppsett en periode (med Cariatone OTS og Ceriatone 2550) og brukte da med hell en Radial Bigshot ABY boks til å splitte signalet. Kjørte en våt og en tørr amp.
Den er passiv, har isotrafo/fasevender/jordbryter og funker derfor veldig bra i.f.t. å kutte støy grunnet mismatch mellom to amper.
Tusenlappen på gearformusic.no er glatt verdt investeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vim skrev:

Jeg kjørte stereooppsett en periode (med Cariatone OTS og Ceriatone 2550) og brukte da med hell en Radial Bigshot ABY boks til å splitte signalet. Kjørte en våt og en tørr amp.
Den er passiv, har isotrafo/fasevender/jordbryter og funker derfor veldig bra i.f.t. å kutte støy grunnet mismatch mellom to amper.
Tusenlappen på gearformusic.no er glatt verdt investeringen.

Ah! Takker for tipset!!! Ser kjekk ut den boksen? Sånn umiddelbart ser jeg for meg å bruke en wet-dry etter å ha sett litt video/lest samt sjekka ut den boksen. Da har jeg mulighet å kjøre stereo uten for mye støy, jeg kan i praksis beholde oppsett på pedalbrett slik det er uten å måtte bytte mye pedaler, pluss at jeg kan kjøre mono om ønskelig!??

Går sikkert på trynet her før jeg finner fasiten, men men....?

gjenstår fortsatt å finne en amp som matcher TH30 da....begynner se for meg noe som ikke er så jækla hi-gain

 

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lehle P-split med ground lift og phase switch er vel ett must hvist man skal kjøre to forskjellige amper, eller en tilsvarende boks. Classic 80`s heavy metal er har vel ett litt annet setup med en hvor man bare bruker preampen på den ene ampen, og så kjører det inn i effectloopen på amp 2. Null erfaring på dette, men tipper @Blix har en del å komme med der.

Sjøl kjører jeg to forskjellige amper, med en splitter med ground lift og phase switch. Har ikke effectloop på noen av ampene mine, så kjører som regel splitten før delay og reverb og sender det bare til en av ampene.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag borde kanske läsa alla svar här bättre, men kan det vara möjligt att komplementera med nåt digitalt? Tex så kan du köra gitaren (+pedaler) in i en Mimiq (som Naigewron föreslog).. Mono in.. stereo ut, där den ena signalen går vidare in i Orangen+kabinett. Den andra signalen går in i "det digitala" (Axe FX, Atomic.. valfritt märke) och vidare in i PA:t. I en livesituation kan då den uppmickade Orangen köras till höger och det digitala alternativet till vänster, stereo man. Orangen har du i ryggen och funkar som byxfladdrare. Vet inte, kanske litt bold att blanda digitalt med rör, men, men, det är ju trots alllt 2018, bara en tanke :) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min begrensede erfaring med digitalt er jeg veldig enig med det (jeg tror det var) @GunnarpåMo sa—digitalt høres ut som ferdigmixet og -mastret gitarlyd. Som den du hører på plate, eller kassett, om du vil. 

Kontrasten mellom en forsterkers skarpe kanter og tilstedeværelse og en modelleringsenhets polerte lyd kan kanskje være interessant å blande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

24 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Med min begrensede erfaring med digitalt er jeg veldig enig med det (jeg tror det var) @GunnarpåMo sa—digitalt høres ut som ferdigmixet og -mastret gitarlyd. Som den du hører på plate, eller kassett, om du vil. 

Kontrasten mellom en forsterkers skarpe kanter og tilstedeværelse og en modelleringsenhets polerte lyd kan kanskje være interessant å blande.

Ser det ikke som problemstisk å blande digitalt og rør/analogt i et slikt oppsett. Har tidligere vært purist; gitar, kabel og rett i røramp, men har innsett at det finnes mye bra saker digitalt men en må være villig til å bruke tid på å finne rette komponentene pluss at kvalitet koster? Synes i så måte at bidraget fra @TUFFTUFFTUFF er veldig kreativt! Tror allikevel jeg vil gå for to amper ettersom PA på øvingsrommet er for dårlig, og jeg vil ha mulighet å forske og bli kjent med oppsettet.

ser jeg må google litt rundt oppsett med Lehle p split, for det var rimelig ukjent...mulig noen kan opplyse meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.